MFI 9 skala 1/2,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1990

Gjort plats för skevservon i yttersta vingspryglarna. Servona kommer att sitta inuti vingspetsarna som blir av epoxi med glas- eller kolfiber. Under den tunna alu-sprygeln finns en blå cellplast-"sprygel" som har en plywoodram infälld runt servot så det finns något att skruva i.

/Kjell
    Senast redigerad av kjni; 2013-07-16, 08:16.

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1990

Dags igen! Det var ju ett tag sedan jag uppdaterade tråden och bygget har gått på sparlåga ett tag. Plötsligt kom våren och med den diverse trädgårdsarbete...och en del som inte blev gjort innan snön kom i höstas fick plötsligt hög prio. Så blev det plötsligt flygväder också och en del tid har använts att se över gamla favoriter för att ha något att flyga med.

Nu har i alla fall bygget startat upp igen. Nu är det vingarna som skall göras färdiga och här kommer lite bilder. Skelettet var ju klart sedan tidigare och nu har jag bockat till plåtarna till skalet. En enkel bockningspryl gjordes av ett VA-rör med lämplig diameter för att få till nosrundningen. Röret spändes fast med ett tunt mellanlägg av balsa för att precis kunna skjuta in alu-plåten mellan röret och arbetsskivan. Viktigt med en helt rak skiva som underlag för att kunna behålla plåtarna plana under bockningen.

För att få spryglarna att hålla sig raka under plåten tejpade jag dom med armerad tejp. Tejpen få sedan sitta kvar under plåten. Det finns ingen nosbalk så därför behövdes tejpen för att hålla spryglarna i position så att det skulle gå att hitta dom vid borrning för nitarna. För att veta var borrhålen skulle placeras gjorde jag en mall av vanligt vitt papper. Tänkte använt smörgåspapper som är lite halvgenomskinligt men det var slut så det fick bli så här i stället. Efter att plåtarna lagts på plats och fixerats med maskeringstejp lades borrmallen på och några spridda nitar sattes igenom papperet så att bitarna inte skulle rubbas. Borrade så alla hålen genom papperet och tog bort det och nitade resten.

Hälsningar
      Kjell
      Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:05.

Kommentar

• Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

Fy fan vilket grymt bygge...
        brekdahlssnickeriab.se
        https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1990

Tack Jonny, vore grymt om den faktiskt flyger också...

Har nu nästan en vinge klar. Måste spara en del öppen vid vingroten tills servot för klaffen och klaffen är monterade. Det finns några detaljer i trä...rotspantet är en av dom. Servofästena en annan. På en av bilderna skymtar ett av vingfästena. Det kommer att vara 2 M5 bultar som håller ihop vingen med kroppen.

/Kjell

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 1990

Mera nitar...Har nu passerat ca 2500 st men då sitter också gångjärnen för skev och klaff på plats. Klaffen är hängd i underkant och skevrodret i överkant. Vingbakkanten har ett ganska långt utstick där skevrodrets gångjärn sitter och där behövs en vinklad förstärkning för att styva upp infästningen. Det ser ungefär lika ut på den riktiga MFIn.

MVH
            Kjell
            Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:05.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7676

Man blir stum av beundran...!
              Retroholic!

Kommentar

• marell01
                • maj 2007
                • 831

Fanimej helt otroligt!!! Det bästa jag läst på länge, hatten av!
                Hälsningar
                /Marcus - Livet börjar vid 9G...

Kommentar

• LIP
                  • maj 2006
                  • 1315

Skall bli kul att få se denna skapelse på meetinget.
                  /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                  Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                  Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                  Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• kjni
                    Administrator
                    RCFF - Moderator
                    RCFF - Administratör
                    • nov 2009
                    • 1990

Smyger först in ett tack för uppmuntrande tillrop....

Har nu gjort klart 2 skevroder och en av klaffarna. Det är rejäla klaffar, 90 x 12 cm, men ganska små skevroder. Provmonterat ett servo i vingspetsen för skevroder. Servot och linkage får precis plats inuti spetsen. Kommer att göra den av glasfiber/epoxy utanpå en form av blå frigolit.

MVH
                    Kjell
                    Senast redigerad av kjni; 2013-07-16, 08:16.

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Jag blir lika imponerad varje gång jag kikar på ditt bygge!:applouse:

Göran
                      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• kjni
                        Administrator
                        RCFF - Moderator
                        RCFF - Administratör
                        • nov 2009
                        • 1990

Tack Göran, jag blir också imponerad av ditt bygge. Särskilt gillar jag dina kluriga mekaniska lösningar för t ex klaffarna. Hur gör du när du planerar/konstruerar sådant? Dator? Pappersmallar/knappnålar?

Jag fortsätter med metallslöjden. Har nu tillverkat vinginfästningarna till kroppen. De är sågade ur vanlig spikplåt från byggmarknaden. Det är ganska lättbearbetet men ändå tillräckligt stabilt och går bra att svetsa/hårdlöda. Även fästena för vingstöttorna monterade. Hålen på vingens ovansida är för att kunna komma åt bultarna för fästet.

MFIn har nu fått flytta ut i garaget så att det finns plats att provmontera delarna. Har ännu inte vägt den som den ser ut på bilderna men jag tror att den planerade vikten skall kunna hålla. Vikten på en vinge med servon och linkage och roder men utan vingspets är 1940 gram.

MVH
                        Kjell
                        Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:04.

Kommentar

• thoabr
                          • nov 2006
                          • 220

Varför bygga i trä,när det går lika bra i metall.!!

Slut på balsadammet.

Snyggt Thomas

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ursprungligen postat av kjni
                            Tack Göran, jag blir också imponerad av ditt bygge. Särskilt gillar jag dina kluriga mekaniska lösningar för t ex klaffarna. Hur gör du när du planerar/konstruerar sådant? Dator? Pappersmallar/knappnålar?
                            Tack Kjell!

Jag använder allt som du räknade upp plus en hel del funderande. Jag har tillgång till originalritningarna på kärran och de har varit till stor hjälp. Men allt skall ju passa i en skala 1/5 B-17.

Göran
                            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 1990

Har nu motorinstallationen klar och även alu-ramarna till huvarna. Den bakre delen av huven är infäst med gångjärn och fungerar som lucka för att enkelt nå radioinstallationen.

Har också börjat förbereda för dragning av huvarna. Pluggar gjorda i rosa markisolering som skurits grovt med en vass f d brödkniv och sedan slipats till rätt form. Spacklade med väggspackel för att få en porfri yta och lite hårdare yta. Tänker också lägga på ett lager epoxy som avslutning för att få pluggen lite mera hållbar.

För formningen av PET-plasten har jag byggt en provisorisk "ugn" av en plywoodlåda. Uppvärmningen blir med 2 varmluftspistoler som sticker in genom lådan. Temperaturkontroll med stektermometer "lånad" i köket. Plasten är tänkt att fästas i ramen ovanpå och sedan pluggen på undersidan av en skiva som läggs uppepå och trycks ner i den värmda plasten och så dammsugaren kopplad igenom skivan med pluggen. Om det fungerar?? Vet inte ännu men kanske i morgon....

MVH
                              Kjell

PS: Behöver skapa plats för nästa projekt och säljer därför en del av mina flygplan, se under SÄLJES. DS
                              Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:04.

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                                • 489

Som alla andra är jag imponerad! Mycket! Jag är väldigt nyfiken på hur din termoformning kommer avlöpa. Vad är det för plast du ska göra det i?

Kommentar

Arbetssätt...