Himla rolig tråd! Jag säger inte så mycket, men tittar väldigt mycket. =)
MFI 9 skala 1/2,5
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Hej "Ålänning". Trevligt att du tittar - jag följer också många trådar som jag har mycket utbyta av men inte kommenterar så ofta...
Har nu nästan knackat ihop spryglar till en vinghalva - får vara nog för ikväll. Ett spant med båda delarna väger 19 g och det blir totalt 8 x 2 x19 = 304 g för alla spanten.

MVH
KjellSenast redigerad av kjni; 2013-07-16, 08:18.Kommentar
-
Lite mera spryglar....nu är alla klara och nästa blir att tillverka vingbalkarna. I-balk i mitten och U-balk i bakkanten. Skevservot kommer att sitta på utsidan och igenom yttersta spantet och flapservot på motsvarande sätt i rotspantet. Skevservot blir åtkomligt genom att vingspetsen blir avtagbar och flapservot kommmer att var åtkomligt när vingen är demonterad.

MVH
KjellSenast redigerad av kjni; 2013-07-16, 08:18.Kommentar
-
-
Andra fejkar nitar för att få en skala-look. Du bygger den helt och hållet skala inkl material och bygg-teknik.
Det är ett fantastiskt roligt bygge att följa.
Misstänker att det kommer bli ett annorlunda ljud med ett alu-chassi jämfört med vanliga ply/palsa byggen, mer resonans til vibrationerna från motorn. Ser fram emot motortest videon när det är dax
:icon_super:Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Hej "Fluf",
Jo, det kommer nog att bli ganska mycket resonansljud i den stora plåtlådan. Det märks redan nu under bygget - husets katt blir stressad av ljudet så fort man råkar slå emot kroppen så det bullrar lite. Han gillar inte heller blänket i plåten...
Jag har för mig att jag sett något om att den riktiga hembyggarversionen ljuddämpades med nån speciell sorts tape på insidan av kroppen för att just minska resonansljud.
Något annat som jag är lite bekymrad över är hur det går med räckvidden på radion och var jag skall placera mottagaren för att få så bra mottagning som möjligt. En tanke är att lägga upp den i taket på huven men då har man ju hela plåtkroppen mellan sändaren och mottagaren när man svänger bort ifrån sig.
Nån som har erfarenhet eller synpunkter? Rimligen likartat problem med en kropp byggd i kolfiber?
MVH
KjellKommentar
-
Jag har ingen erfarenhet av alu byggen, men känns som en mottagare och en satellit som tillsammans täcker 360 känns som en bra idé. I princip en undersida kroppen fram och en ovansidan kroppen bak med utanpåliggande antenner.
En start för att se hur isolerande din alu-plåt är att placera mottagaren i bakkroppen redan nu och göra en rangecheck i olika vinklar?Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Såg någonstans att det finns långa koaxialkablar med antennstumpen i ena änden så att du kan placera antennerna var du vill, tex som beskrivet ovan av Fluf./Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar
-
Som vanligt är jag ju sent ute men har ägnat morgonen åt att läsa denna eminenta byggtråd. Kan bara säga att jag är sanslöst imponerad och oerhört givande att följa. Hoppas även att du visar denna på träffen i Juli, det vore kul?
Kommer såklart att hänga med här till slutet!
Mvh
MickeKommentar
-
Det här hittade jag på: aircpro.com
FUTABA MOTTAGAREANTENN 2.4G FASST 150MM Pris: 85 kr
Antenn passande FASST mottagarna
Säljes styckvis Restorder
FUTABA MOTTAGAREANTENN 2.4G FASST 210MM Pris: 130 kr
Antenn passande FASST mottagarna
R603GF, R603FS, R603FF
Säljes styckvis Finns i lager
Beställ nu
FUTABA MOTTAGAREANTENN 2.4G FASST 400MM Pris: 123 kr
En 400 mm lång antenn passande FASST mottagarna
OBS: Ger 10-20% kortare räckvidd än kort (original) antenn
Säljes styckvis Finns i lager
Beställ nu/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar
-
Tack Lasse,
jag visste inte om att det fanns förlängda antenner till Futaba 2,4 GHz. Gör det ju möjligt att låta en antenn sticka upp på ovansidan och en på undersidan av kroppen. Skall testa detta och göra noggranna räckviddstester när det blir dags.
/KjellKommentar

Kommentar