C-ARF Corsair F4U-1D

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Nu har jag fått svar från Down and Lock, och jag måste säja att jag blir lite förvånad över svaret. Jag ska tydligen lägga in ett stopp eller så ska stället ramla ner självt övercentrumlinjen så att det går över låsningen och möjliggör att fälla ut hjulet. Låsningen måste väl i rimlighetens namn vara till för att låsa hjulet, eller hur?
    Nu kommer jag att tillverka nya stag och ändra vinklarna för att få allt att fungera samt att låsa hjulet. Lite pyssel, men det ska nog gå.

Här är svaret från D&L.
    Hello Lelle. customarily the weight of thetail wheel assembly will cause the mechanism to lower and not lock overcenter when deploying. If operating in the inverted position it will most certainly lock overcenter.
    If it is locking in the upright flying position when trying to deploy the tailwheel, you can put a travel limiter at the top area where the frame and thewheel assembly come into contact to limit the travel to a point that thecenterline of travel is direct.

Ifyou have a further question please let me know. Mitch Stott
    /Lelle

Kommentar

• Lelle
      • aug 2007
      • 1472

Uppdatering.

Efter en hel del mekk med olika vinklar på ställmotorn så fick jag till slut lägga in ett stopp som gör att den stannar innan den går över för långt över egen part och omöjliggör fällning. Jag provade med att göra nya fästen och få till en annan vinkel, men då uppenbarade sig nästa bekymmer. Motorskruven blev för kort och gängade ur !
      Ingen stor ide att ringa till D&L och be att få en ny motor, så jag la in en spärr istället.

Just nu mekkar jag med att få till en mekanisk öppning av luckorna. Finns en hel del på nätet som jag jobbar lite med.

Nu har också hobbymässan kommit i vägen med att fortsätta med luckorna då denna modellen ska ställas ut i Södertälje MFK´s monter.

Började med att passa in fenan. Här visas hur fenans styrning inmonterad från tillverkaren.

Här måste en slits skäras ut i botten på fenen för att styrningen skall passa. Det blev lite slipande på plywoodstyrningen då den inte satt helt rätt. Inte helt ovanligt att man får göra om lite.

Här är fenan på plats, men jag kommer inte att limma in den utan den får sitta med tape under mässan . Modellen kommer senare att ligga med sporrstället uppåt och då vill jag inte ha fenan monterad.

Sidorodret sitter med en styrning av 3mm mässingsrör som löper genom ett fäste på rodret.

I botten sitter en kolfiberstång där en styrning och kullager så småningom ska monteras under fenan i kroppen. I botten på kolfiberstången ska också roderoket monteras.

Ett hål fick tas upp så att kolfiberstången kom igenom.

Sådärja. Nu är fenan på plats. Lite tape ska hålla allt på plats inför mässan, men jag kan begräfta att det redan nu är riktigt stadigt.
      Nu återgår jobbet till att lösa stängingen av sporrluckorna.
      /Lelle

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

Stiligt Lelle!
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Lars 41an

• apr 2014
          • 714

Riktigt snyggt med dukklätt sidoroder!
          Skall du ha massbalans i den främre delen av rodret?

Kul att se att det är full aktivitet i din nya verkstad.
          Lars

Kommentar

• Lelle
            • aug 2007
            • 1472

Ursprungligen postat av bokis
            Stiligt Lelle!
            Tack Bokis. Det blir nog flygplan av den här också så småningom.

Ursprungligen postat av Lars 41an
            Riktigt snyggt med dukklätt sidoroder!
            Skall du ha massbalans i den främre delen av rodret?

Kul att se att det är full aktivitet i din nya verkstad.
            Lars
            Hej Lars.
            Nu är det inte riktig duk som den är klädd med, utan det är tunn glasfiber och det är egentligen ingen synlig skillnad. Även höjdroderhalvorna är klädda på samma vis. Skulle tro att det är gjutformen som åstadkommer både synliga spryglar och ett utseende som om den vore dukkllädd.

Jo, nog får jag lägga lite vikt i både sidrodret och höjdroderhalvor. Brukar borra ett litet osynligt hål i den yttersta spetsen på rodret och trycka in lite slilcon. På Yak´en tror jag att det var 25 gram i varje höjdroderhalva. Jag har även använt en blandning av blyhagel och epoxy
            /Lelle

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Det är härligt att se att du har kommit igång igen efter det långa uppehållet.
              Jag skall försöka komma upp till dig och ta mig en titt inom den närmaste framtiden!

Göran
              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
                • aug 2007
                • 1472

Jo, det är skönt att sätta händerna på bygget igen, samt ha lite brainstorming för att hitta vettiga lösningar. Forumet är naturligtvis en inspirationskälla också.
                Hör av dej så kan vi mötas när du har tillfälle. Alltid välkommen.
                /Lelle

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Hej. Det var ett tag sedan så nu kommer lite uppdatering av sporrluckorna.

Det var ett väldans pyssel med att få till vinklarna så att luckorna kunde stängas per automatik med sporrhjulet. Till slut så lyckades allt att lira.
                  Jag fick ta ett mässingsrör, eller rättare sagt två, där det yttre röret fick vara styrning för det inre. Lödde på ett par öron som sedan skruvades fast i sporren och ett par fästen för kullinkar. Den här prylen är bara en prototyp. Skall göra en bättre när allt lirar med bl.a dom bakre luckorna.

Samma sak med fästen som sitter på själva luckan, ett par öron löddes också fast här som passar till kullinkarna.
                  Någon kanske undrar varför jag inte silverlöder, och det beror helt enkelt på att det är så små krafter som verkar samt att det är betydligt enklare att löda.

Fästet skruvas fast (ska också limmas) med riktigt små skruvar som egentligen är avsedda för att skruva fast räls för MJ-hobby. Dom är c:a 1.2 mm i diameter.

Så här sitter arrangemanget i sporrhjulet. Som du ser så blir det inre röret vridbart, vilket behövs då viklarna blir ganska stora när sporren fälls in.

3165

En annan vy.
                  Har tagit en film på det hela. Tyvärr är den riktigt grynig och jag tror att kameran var fel inställd, men det går nog se ändå.

Allt för nu.
                  Måste lägga en massa tid på att byta koppling på min gamla Ford nu. Det är pest eller kolera, dvs ta bort motorn eller hela bakvagnen inkl växellåda för att komma åt att byta. Trist !!
                  Senast redigerad av administrator; 2015-11-30, 22:16.
                  /Lelle

Kommentar

• Fluf
                    • jul 2012
                    • 1580

Såg riktigt mjukt och fint ut samt snyggt passat, juste lösning
                    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

Tack Olof.
                      Jo, det var ett evigt mätande och det ena problemet efter det andra avlöste varann. Hur jag än justerade på luckorna så gick dom inte fria från sporrhjulet. Var faktiskt ett tag inne på att köra dom med servo med sekvensstyrning. Luft ville jag inte ha då jag har huvudställen med el, och även sett en del "råttfällor" på tuben. Nu vet jag att det går att få en jämn och fin gång med luft också så inget ont om dom. Lösningen var faktiskt enklare än jag kunde tro. Sänkte helt enkelt hjulet en liten aning i hjulbrunnen och så lirade allt. Eureka!!
                      /Lelle

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Lite uppdatering.

Virestyrningen.
                        Eftersom det inte gick att få en rak linje mellan sporrhjul och servo så fick det bli en lösning med ett par rörstumpar i 4mm mässing som böjdes så att linjen blev rak till sporhjulet. C-arf´s instruktion säger att det bara är att borra ett hål i spantet. Undrar just hur lång tid det skulle ta innan wire´n hade ätit sig igenom spantet.

Här syns hela arrangemanget fram till oket.

För att inte hjulet ska vrida sig vid infällning och skada luckorna så måste en styrning göras för att förhindra detta. I mitt fall så lödde jag på ett litet mässingsöra på båda linkarna, och förband dom med 2 st fjädrar som alltid centrerar hjulet vid infällning.

Här är fjädrar sträckta och hjulet går alltid till centrum. Ingen stor belastning på lödöronen.

Allt för nu. Fortsättningen är att tillverka axlar till höjdroder och installera dom.
                        /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Väldigt snygg installation!

Göran
                          Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Tack Göran. En gör så gött det går.
                            /Lelle

Kommentar

• NickeL
                              • aug 2011
                              • 378

Ursprungligen postat av Lelle
                              Lite uppdatering.

C-arf´s instruktion säger att det bara är att borra ett hål i spantet. Undrar just hur lång tid det skulle ta innan wire´n hade ätit sig igenom spantet.

Du får väl låta bli o taxa så mycket :lollypop::sarcastic::sarcastic:

// Nicke
                              www.iabrc.com
                              www.autopartner.se
                              www.extremeflightrc.com
                              Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Det är lugnt Nicke. Ska bara taxa liiiiite. :sarcastic:
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...