Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Finns det kaffebryggare? Det är väl min tur att bjuda på wienerbröd?
Ursprungligen postat av Flygsmurfen
Jag kommer med!
Detta måste besiktigas live.
Hör av dig när det passar Lelle.
// Mats W
Hej Boys.
Nej ingen kaffebryggare, men det fixar vi ändå, jag tar med mej en tv-kanna. Ni är välkomna vilken kväll som helst. Maila mej så får vi komma överens om någon kväll .
Nu börjar det likna något. Måste erkänna att glömskan har gjort sig påmind. Kommer nästan inte ihåg vilka servon som skulle sitta var i powerboxen. Skulle nog skrivit upp vilka portar som var dom rätta. Bara att prova sig fram.
Finfin lokal grattis!
Ang vilka kablar som går var, när det börjar bli måna servon per vinge så har jag börjat köra med MPX 8pin kontakter och kombinationer av honor och hanar så får man lätt till idiotsäkra kopplingar
Med en gemensam jord och en gemensam spänning kan man köra 4 servon per kontakt.
Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.
Ang vilka kablar som går var, när det börjar bli måna servon per vinge så har jag börjat köra med MPX 8pin kontakter och kombinationer av honor och hanar så får man lätt till idiotsäkra kopplingar
Med en gemensam jord och en gemensam spänning kan man köra 4 servon per kontakt.
Hej Olof.
Jodå, jag använder MPX kontakter, Här är 3 st som sitter i innervingen men det ar bara 2 st som används. en till skevroder och yttre klaff och så en för positionsljus.
Det här knippet kablar ska så småningom lödas in i något kontakstycke som ska vidare till powerboxen som sitter inne i kroppen. Lite klurigt att få ihop. Tror att jag ska använda D-sub då dom är låsbara, Har iof aldrig varit med om att en MPX-kontakt gått isär under flygning så jag får se hur jag löser det.
Då blev det äntligen dags att lägga upp Corsairen på byggbordet igen.
Tänkte börja med att montera sporrhjulet och fixa till sporrhjulsluckorna.
Här är Sierras sporrhjul som jag köpte samtidigt som modellen. Den var då försedd med en luftcylinder
som jag tagit bort, då jag ville ha dom eldrivna.
Det här är ett par extra stag som måste monteras på bakstycket för att få plats med elmotorn.
Här är stagen och elmotorn från Down and locked monterade. Nu ska en provmontering göras så jag får se hur det funkar.
Inte så bra som synes. Vinkeln på sporrhjulet mot kroppen är aldeles fel så det blir att lägga in distanser så att det blir rätt.
Och eftersom vinkeln i utfällt läge är fel så blir även hjulet för långt ut när det är infällt. Lätt att åtgärda.
Lite avis på bygglokalen o planet o Moki. Tjusigt.
Tack Mogge, du ska veta att jag letat i flera år för att hitta en vettig lokal, så hittade jag till slut den här. Är helnöjd även om jag har lite drygt en mil till den, men det går på 10 -12 minuter i bil så det får man vara nöjd med.
Kommer att lägga upp bilder och text när bygget fortskrider.
Jag har fortsatt att jobba lite med sporrhjulet och fått lite problem. Här är sporren i utfällt läge och på väg att dras in. Låsningen har gått förbi sitt låsta läge där den sas går över egen part. Inga prolem här att dra in hjulet.
Nu blev det problem. Jag har tagit bort den ena fästbygeln för att kunna visa bättre. Här visas elmotorn med hjulet i sitt infällda och låsta läge. Som du ser så är den betydligt under centrumlinjen, och försöker jag fälla ut hjulet så låser motorn fast armen ännu mera, se tryckriktningen. Undrar hur Sierra har tänkt här, eller är det elmotorn som har fel konfiguration.
Nu ska jag tillskriva både Sierra och Down and Locked och se om jag kan få några tips. Klart är ju att stället måste gå in i låsläge, annars blir det inte bra. Det går naturligvis att lägga in stopplägen, men då går inte stället i låsläge. Återkommeri frågan, eller finns det någon på forumet som haft samma bekymmer?
Började att mekka lite med att få sporren på rätt plats, och det var inte så märkvärdigt. Sågade upp urtaget för hjulet på ena sidan. Nu ska jag börja att fundera ut hur jag ska få till stängningen, och det är tänkt att montera kullinkar som drar med sig luckorna både ut och in. Finns flera exempel på tuben.
Hej Lelle,
Jag vet inte om detta hjälper men kanske det är värt ett försök:
Två länkar förbinder sporrställets övre triangel med vridningscentrum. Summan av dess längder bestämmer hur lång ned sporrhjulet kommer i ute-läge. När jag ser bilderna på inne-läget så verkar det som att den övre länken, som förbinder motorn med vridningscentrum, är för kort. Jag skulle vilja förlänga den länken ett par mm och korta av länken till den övre triangeln lika mycket. Summan av länkarnas längder måste ju vara oförändrad.
Ett bättre alternativ kan vara att ändra de vinklade stagen, som håller elmotorn, så att centrumlinjen kommer över länkarnas ledpunkt i inne-läge. Prova med att lägga ett par brickor mellan stagens övre skruvar och ramen.
Tack Lars. Jag är inne på samma linje som du, då vinklarna är lite konstiga. Väntar på svar från både Sierra och D&L så får vi se vad dom säger. Som du skriver "Lite plåtjobb".
Har skickat brev till både Sierra och Down and Locked nu. Fick svar nästan omgående från Sierra medan D&L inte svarat ännu. Nu tycke nog inte Darrel om att jag bytte ut luftställen till elektriska men det är mitt val. Klart är nog att problemet ligger hos D&L. Få se vad dom svarar så småningom.
Jag ska prova med att sätta dit Sierras luftcylinder och se hur vinkeln skall vara för att fungera då dom tydligen inte har några bekymmer med funktionen.
Här är svaret från Sierra It sounds like Down and Locked did not mount the motor in theright position.
We did not have any problems with the Pneumatic System.
Not sure why you changed it to Electric.
Seems like Down and Locked needs to come up with a fix for yourproblem.
Kommentar