ESM Focke Wulf 190 D9 ARF Makeover

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

    #16
    Ursprungligen postat av ChristerL
    Ahh, D9or är mumma!!! Härligt att se en Makeover av ESMs modell, blir det annat färgschema också?

    Viel Glück!

    Visst är dom goa, kändes som det var dax för en D9 nu.

    Massor av funderingar kretsar i huvudet och däribland ett annat färgschema har snubblat förbi "vill göra" delen i kontoret.

    Vi får se hur tiden räcker till, den ska vara klar till påsk är det tänkt men som väl är är det ju inte föräns till nästa år....

    Kommentar

    • Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

      #17
      Me like FW 190!!! Funderat på kit... :-D Inspirationsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=QkWnHma45fk
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

      Kommentar

      • Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

        #18
        På Focke Wulfen ville jag gärna ha internt länkage på alla roder.

        Börjar med att tillverka mig lite RDS prylar till skevarna.

        1,5mm G10
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420019.JPG
Visningar: 1
Storlek: 65,9 KB
ID: 498896

        Limmar på gavlar
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420021.JPG
Visningar: 1
Storlek: 68,7 KB
ID: 498897

        Lådan klar
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420022.JPG
Visningar: 1
Storlek: 76,7 KB
ID: 498898

        3mm "vridstång"
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420029.JPG
Visningar: 1
Storlek: 79,2 KB
ID: 498899

        Mässinglagring
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420032.JPG
Visningar: 1
Storlek: 44,2 KB
ID: 498900

        Tejpar över röret och slipar ner
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420035.JPG
Visningar: 1
Storlek: 49,3 KB
ID: 498901

        Blir hyggligt jämnt
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420036.JPG
Visningar: 1
Storlek: 38,0 KB
ID: 498902

        Hitec 6975 till skeven
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420039.JPG
Visningar: 1
Storlek: 55,2 KB
ID: 498903

        Nu väntar vi bara på att byggaren ska få skevarna klara
        Klicka på bilden för större version

Namn: S2420041.JPG
Visningar: 1
Storlek: 40,6 KB
ID: 498904

        Kommentar

        • bokis
          • maj 2006
          • 5041

          #19
          Svårt o sova? Du e duktig!
          // Bokis

          ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

          Kommentar

          • Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

            #20
            Ursprungligen postat av bokis
            Svårt o sova? Du e duktig!

            Ja faktiskt, har lite sömnproblem nu i juletider :lollypop:

            Kommentar

            • Snickarjävel´n
              • aug 2006
              • 1927

              #21
              Nu är det dax för glasfiber "slotten" som ska i skevrodret.

              Ritar av yttermåtten mitt på skevrodret och.....
              Klicka på bilden för större version

Namn: S2420045.JPG
Visningar: 1
Storlek: 47,7 KB
ID: 498910

              fräser ut med dremeln.
              Klicka på bilden för större version

Namn: S2420047.JPG
Visningar: 1
Storlek: 50,4 KB
ID: 498911

              Trycker "slotten" på plats och limmar fast den med tunnt CA lim
              Klicka på bilden för större version

Namn: S2420048.JPG
Visningar: 1
Storlek: 46,7 KB
ID: 498912

              Sätter tejp över kanterna och slipar av "slotten" efter skevens framkant
              Klicka på bilden för större version

Namn: S2420050.JPG
Visningar: 1
Storlek: 64,0 KB
ID: 498913

              Prydligt tycker jag.
              Klicka på bilden för större version

Namn: S2420055.JPG
Visningar: 1
Storlek: 47,5 KB
ID: 498914


              Kommentar

              • Matsa
                • nov 2006
                • 613

                #22
                De där såg ju fiffigt ut för att gömma linkagen.

                Splineshylsan till servot, är det något du köpt färdigt?

                Matsa...
                I hangaren:
                TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
                * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

                Kommentar

                • Snickarjävel´n
                  • aug 2006
                  • 1927

                  #23
                  Ursprungligen postat av Matsa
                  De där såg ju fiffigt ut för att gömma linkagen.

                  Splineshylsan till servot, är det något du köpt färdigt?

                  Matsa...


                  Japp hylsan är köpt, Lindinger hade dessa men dom är förhållandevis dyra.
                  Gillar dom inte riktigt då dom bara sitter fast på servot med en klämfjäder. Får se hur det funkar annars sätter jag dit mina hemmagjorda anslutningar istället.

                  Kommentar

                  • puggen
                    • dec 2006
                    • 483

                    #24
                    Snygg lösning om det funkar som du säger
                    Flyg fort och lågt

                    Kommentar

                    • Snickarjävel´n
                      • aug 2006
                      • 1927

                      #25
                      Ett par bilder på äkta kinesisk ingenjörs konst vad gäller infällbara landställ:

                      Klicka på bilden för större version

Namn: S2450049.JPG
Visningar: 1
Storlek: 57,8 KB
ID: 498922
                      Klicka på bilden för större version

Namn: S2450051.JPG
Visningar: 1
Storlek: 66,9 KB
ID: 498923
                      Klicka på bilden för större version

Namn: S2450052.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,3 KB
ID: 498924
                      Klicka på bilden för större version

Namn: S2450053.JPG
Visningar: 1
Storlek: 53,7 KB
ID: 498925
                      Klicka på bilden för större version

Namn: S2450054.JPG
Visningar: 1
Storlek: 65,1 KB
ID: 498926

                      Passform alá skadeskjuten kråka:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: S2450056.JPG
Visningar: 1
Storlek: 51,4 KB
ID: 498927
                      Klicka på bilden för större version

Namn: S2450057.JPG
Visningar: 1
Storlek: 34,8 KB
ID: 498928



                      Tips mottages tacksamt och hjärtligt på hur man enklast får detta att se vettigt ut.

                      Kommentar

                      • Matsa
                        • nov 2006
                        • 613

                        #26
                        Det var rätt taskig passform på den.
                        Slipa till luckan, eller kanske gjuta ny i glasfiber?

                        Matsa...
                        I hangaren:
                        TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
                        * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" * :crazy_pilot:

                        Kommentar

                        • Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

                          #27
                          Verkar vara mekaniken som inte sitter tillräckligt långt ner i vingen, slipa ner fästet och passa in så ställ, mekanik och beklädnad passar.
                          Ken

                          Kommentar

                          • Snickarjävel´n
                            • aug 2006
                            • 1927

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kenneth E
                            Verkar vara mekaniken som inte sitter tillräckligt långt ner i vingen, slipa ner fästet och passa in så ställ, mekanik och beklädnad passar.
                            Ken

                            Mekanismen går dessvärre inte längre ner, där ligger ett spant i vägen och om man slipar där så har man endast 3mm kvar ner till plankningen på ovansidan av vingen.

                            Kommentar

                            • Snickarjävel´n
                              • aug 2006
                              • 1927

                              #29
                              Kinesisk ingenjörs konst del 2: "Sporrhjul, konsten att misslyckas från fabrik"


                              Här ska det elektriskt infällbara sporrhjulet sitta:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2490056.JPG
Visningar: 1
Storlek: 62,1 KB
ID: 498986

                              Så här vill ESM att stället ska sitta:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2490057.JPG
Visningar: 1
Storlek: 70,7 KB
ID: 498987

                              Dom har ju redan monterat islagsmuttrarna för denna typ av montering:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2490060.JPG
Visningar: 1
Storlek: 49,8 KB
ID: 498988

                              OM sporrstället hade fått plats så som ESM vill, hade stället sett ut så här, I INFÄLLT LÄGE:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2490061.JPG
Visningar: 1
Storlek: 70,6 KB
ID: 498989

                              Nästa dilemma:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2490063.JPG
Visningar: 1
Storlek: 64,4 KB
ID: 498990

                              Notera så snett sporrhjulet sitter pga en felmonterat spannt:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2490065.JPG
Visningar: 1
Storlek: 63,5 KB
ID: 498991

                              Komplett sporrhjul:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2500001.JPG
Visningar: 1
Storlek: 99,8 KB
ID: 498992

                              Så här vill jag inte ha det, så efter en stunds letande på hyllor och i lådor så hittade jag denna:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2500007.JPG
Visningar: 1
Storlek: 74,5 KB
ID: 498993

                              Som borras upp så en 4mm stötstång passar i:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2500008.JPG
Visningar: 1
Storlek: 78,8 KB
ID: 498994

                              Svarvat en ny hylsa samt skruvade dit furubitar sporrstället ska limmas ner med:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2500010.JPG
Visningar: 1
Storlek: 83,3 KB
ID: 498995

                              Principen blir denna:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2500018.JPG
Visningar: 1
Storlek: 114,0 KB
ID: 498996

                              Utfällt läge:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2500019.JPG
Visningar: 1
Storlek: 57,4 KB
ID: 498997

                              Infällt läge:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: S2500020.JPG
Visningar: 1
Storlek: 59,2 KB
ID: 498998





                              Om detta fungerar eller ej låter jag vara osagt men funktionsmässigt verkar det bra.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Fluf
                                • jul 2012
                                • 1580

                                #30
                                Läckert, ser fram emot en trevlig förädling av en ARF

                                När det gäller färgschema gillar jag skarpt Jagverband 44 som det ser ut som om du kommer köra efter, härlig källa av färgscheman och lite fluff-info
                                Asisbiz article about Focke-Wulf Fw 190D series photo gallery


                                Antar att det då är främst JV44 3 Wübke?


                                Trevlig lösning med sporren där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...