Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Mycket funderande på det där jäkla landstället på senaste tiden.
Först försökte jag driva det med ett 10-kilos servo, men det orkade inte. Servoarmen blev tydligen för lång och tappade därmed kraft.
Nästa försök blev lite "old school" med en borstad elmotor och gängad stång.
Och, se, det fungerar!
Nu ska allt 'tajtas till' lite mer för att få bort allt glapp.
Egentligen ville jag ha en långsammare och starkare motor,
är det någon som har nåt förslag på var man kan hitta en sådan??
Jag läste nyligen om hur man kunde bygga om ett servo så att det snurrade konstant åt ena eller andra hållet utan stopplägen. Kom inte ihåg om det var här på forumet eller på Svenskt modellflyg. Då skulle du både få ner hastigheten och få ett rejält vridmoment. Frågan är väl om det skulle gå för långsamt men landningsställ brukar väl ta lite tid på sig. Sedan måste det väl till någon form av brytare vid ändlägena men det behövs ju oavsett vilken motor som används.
der er en gruppe "tosser" i jylland som har bygget om servoer så de virker som blinke bryder. På den måde har de fået lyskanoner på deres MPX dogfeighter. Det var en ganske enkel konstruktion. Tråden hedder " pimp din dogfighter"
I alla fall, jag besökte idag 'det stora blå huset' och införskaffade ett par små skruvdragare.
Självklart måste man dissekera och se hur det ser ut inuti.
Här fanns mycket godis, och det verkar att "bara" vara att flytta över det till landstället.
Men...
Växellådan ska man INTE pilla isär! Där var en planetväxel med diverse små kugghjul, fett, lagerkulor och brickor.
Och dom får jag ALDRIG på rätt plats igen..... (dom ligger just nu lite överallt på hobbyrumsgolvet).
Nytt besök på varuhuset för nytt inköp i veckan som kommer.....
Mmm ett bra tips är att behålla plasten runt själva växeln och motorn! Då hålls grejorna på plats. Jag har annars gjort en hållare av Plyfa och aluminium. Lite klumpigt, men funkar bra i min Mig. Ska se om jag har nån bild.
Jonas
Jag läste nyligen om hur man kunde bygga om ett servo så att det snurrade konstant åt ena eller andra hållet utan stopplägen. Kom inte ihåg om det var här på forumet eller på Svenskt modellflyg.
Kommentar