Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Aaaahh. Härligt med en bild på verktyget, då vet jag vad jag ska leta efter
Strömquist. Den sidan hamnade direkt i "Favoriter" Kommer allagånger bil användbar när bygget drar i gång på allvar inom en kort tid :thumbup:
Och Zekee, självklart kommer info om hur jag ska lösa det här med glidskenan, men den biten blir först när själva cockpit är byggd.
Tänkte ev grunda alla delar till cockpit under nästa vecka. Enligt försäljaren rekomenderade han att lacka alt med exempelvis Humbrol Aluminiumfärg innan man skär ut delarna från plast arket. Därefter måla enligt anvisat färgschema.
Modellflyg En Stört-skön hobby:crazy_pilot:
//Tomas//
Nu så har jag skurit ut 0,4mm plyfan som den ska vara. Endast lite putsning innan dom ska limmas på klaffarna. Ska också som jag skrev tidigare lägga ett tunt lager med epoxi där jag fräsat ur i klaffarna för att återfå lite styrka med tanke på material bortfallet.
La även märke till att högra klaffens gångjärnshål kontra vingens gångjärnshål inte riktigt stämmer till hundra. Kommer trycka i en 4mm rundstav i två av dom tre hålen i vingen för klaffens gångjärn och sedan borra nya hål.
Bilder på detta kommer.
Hoppas inom kort att parlellt med vingen komma i gång med förarbetet av cockpit kittet för att sedan gå direkt på cockpit byget när vingen är klar med roder och klaff montage,samt samanfogningen av vinghalvorna.
Bilderna visar dom urfrästa klaffarna med den nya beklädningen av 0,4mm ply.
Närbild på fräs arbetet.
Några servon jag hämtat upp hos en kompis och som jag tänker använda till detta projekt.
Och min nya mottagare till skapelsen.
Bifogade filer
//Tomas//
Glömde en sak. Kommer eventuellt att använde ett separat servo för styrningen av sporrhjulet. Kan bli lite rörigt med dubbla pusch pull system på ett och samma servo med tanke på att sporrstället är uppfällbart.
En kompis tyckte även det kunde vara lägligt med en Powerbox till kärran då den troligen kommre kosta en slant när den är startklar.
Så nu har man fått nya funderingar att grunna på :-)
Detta är väll eventuellt den box som jag funderar på och som jag fått som förslag. Verkar ligga vettigt i pris
Så var det dags för lite update's. Inte mycket men nu är alla andra småprojekt avklarade så nu kan bygget med FW190an sätta igång på allvar hoppas jag.
I går kväll limmade jag dit dom bägge beklädnaderna i 0,4mm ply på klaffarna. Nu ska dom putsas lite och målas. Kommer senare i dag börja montera skevrodren i vinghalvorna, och hoppas på att det ska börja flyta på med bygget nu :toetap05:
Från vänster; plyfan på plats. Tyngs ner med sandpåsar.
Färdigt.
Och färdigt lite närmare.
Som sagt, slipning och färg på sen ska dom bara monteras på plats.
Bifogade filer
//Tomas//
Har nu inträtt i en fas av upplösningstillstånd :banghead:
En liten påse med några detaljer till skevrodren samt klossarna av hårdträ att montera servona i till skevrodren och klaffarna har spårlöst försvunnit.
Har städat arbetsbänken två gånger, gått igenom kartongen med modellen X-antal gånger, men nej. Den är borta.
Ska nu ge mej ut i fas två av letandet och gå i genom lådan med lösvirke samt försöka komma bakom arbetsbänken och se om den kan rammlat bakom bänken av en händelse.
Så går det när man ska lägga i en högre växel av byggandet. Man inleder med att leta upp samtliga delar som man var bergsäker på låg i kartongen med resten av pryttlarna :sneaky:
//Tomas//
Känner igen den där känslan av frustration! :( Jag fick tummen ur och limmade ihop mina vingdelar till en enhet ikväll iaf... Börjar bli dags att börja lite på kroppen nu.
--------------------------------------------------
Proud Member of Ånge modellklubb...
Betong säcken känns otroligt tung nu. Har vänt ut och in på hobbyrummet och varenda kartong och låda, men icke :(
Och hur stor är chansen att Minicars kan fixa en ny sådan påse innan jul?
Antagligen ganska liten. Ett alternativ är att tillverka egna "vad dom nu kallas för" till skevrodren och sidorodret. Dom ska ju sitta i slitsen i rodren där gångjärnen träs i. Det smidiga var ju att dom var borrade och klara, bara att limma dit. Visst går det att göra egna men det är ju så satans retligt att påselndet bara försvunnit.
Antagligen har den legat på atrbetsbänken och någon smutstrasa hamnat över den och sedan vidare i sophinken utan att jag sett detta.
Och hur många gånger tror ni inte jag rotat igen om sophinken i hobbyrummet i kväll då :toetap05:
Mailade faktiskt YT-International i England. Har läst på några trådar på rcmf.co.uk att Alan.C. som driver företaget varit mycket hjälpsam mot kunder, allt i från Engelska till Australienska kunder. Kanske dom har ett bättre eller större lager än Minicars och kan bistå med snabbare hjälp.
Ska för rättvisans skull även maila Minicars i kväll och inte måla fan på väggen ännu. I värsta fall så blir det till att snickra till egna :huh:
//Tomas//
Nu är min flugen några gånger och jag har bara gott o säga om den..saito 170:an med 17x8 (Samma som i bearcaten) är precis lagom,bra fart i den snäll o mycket trevlig med klaff..45grader är för mig idealet,snäll som aldrig förr o få ner..Fyra premiärer på en vecka o allt har funkat!Jisses,sån flax har jag aldrig haft..Oompa,vad behöver du? jag kan nog rota rätt på en del om jag vat vad det är..
// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)
Åh Bokis, du är väll för go ändå :love:
Om du tittar i manualen till Fokke Wulfen, sida 1 och ovanför steg 1 i rutan som beskriver vad som går åt till detta moment så ser du träklossarna jag tjötar om.
På vingens bakkant, trailing edge, så ska det limmas ett litet träblock som ser ut som en halvmåne med ett hål tvärs igenom vid varje gångjärn, likaså vid sidorodret, och höjdrodren tror jag. Desa små halvmåne block med ett hål tvärs igenom tillsammans med klossarna som man limmar på vingens servoluckor att skruva servona i har kommit bort. Tror att när jag städade härom sistens att den påsen måste kommit med bland smutstrasorna jag hadde låg på arbetsbänken :banghead:
I värsta fall får man väll göra egna men visst skulle det vara grejt om jag kunde få köpa en ny sådan sats.
Jag väntar spänt på svar Bokis.:o
//Tomas//
Kommentar