ESM Fokke Wulf 190

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Bygget rullar på så smått. Dock inte så mycket att plåta.
    Motorkåpan är nu på plats,men glömde att ta upp hål för tankventilen så det blir bums efter att ungarna lagt sig.
    Ska också löda i hop yttre glödanslutningen senare i kväll när motorkåpan är till belåtenhet.
    Några skruvar till Canopyn ska kortas av och säkras med CA etc etc. Försöker klämma det mesta av detta senare ikväll. Ska nämligen se på Independens Day på TV6 kl 21:00 :lollypop:

Skulle dock ge mej på att maska färdigt spinnern och blåsa på den mattsvarta färgen tidigare i kväll.
    Döm om min förvåning när den vita färgen släppte med maskeringstapen.
    Nu är spinnern åter blank och jag ska börja om med primningen i morgon :banghead:

Ett annat aber är att mixa till rätta nyanser för att måla roderhornen, skruvar till canopy och andra små detaljer. Räknar med att det är klart innom helgen, helst på lördag, så TP invägningen & vädringen kan ta vid.
    Skulle vara roligt med åtminstone en motorstart innan semestern är slut.

Uppdateringar med bilder kommer inom kort
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• Per P
      • jun 2007
      • 1285

Då är det alltså snart dags för premiär?!... Den vill jag se film från! :thumbup:
      Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Hoppas på att få den i luften inom två veckor.
        Att få upp den på semestern sprack ju, för jag har en vecka kvar och kommer inte hinna provflyga den nästa vecka. Men provstart kan det bli.
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        //Tomas//

Kommentar

• ewalds
          • jul 2009
          • 532

Började läsa denna tråden igårkväll...o fortsatte nu ikväll... Ville bara, (försöka), uttrycka min beundran över ditt engagemang, tålamod och skicklighet.. Helt fantastiskt..Vilken kärra du får till!!
          Ser verkligen fram emot att få följa detta fantastiska projekt upp i luften
          Keep up the good work!!
          Mvh
          Micke

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Tack Micke.
            Kul att du hittade tråden och gillade den. Hoppas som sagt var på att få den i luften inom två veckor sisådär. Hoppas jag hinner börja med vädringen i morgon eller senast Måndag. Kanske då att jag får på klarlack på Torsdag eller Fredag nästa vecka. Är borta Tisdag & Onsdag, slutklämmen på semestern, och på Fredag är det tyvärr begravning.
            Lördag blir det Arvika och Söndag ytterligare en tripp åt Örebro hållet. Puh, mycket åkande nästa vecka.
            Men det finns läge på Söndag em/kväll om den är klarlackad, att göra en första motorstart.

I dag ska det nog mixas färg och målas om det går som jag tänkt.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Dom sista dagarna har det varit lite små pillande med modellen. Fått det egentillverkade yttre glödanslutningen på plats, slipat spinnern som ska grundas om senare i kväll, troligen iaf, samt lite annat smått och gott med motorkåpan etc.
              Idag har det gått i målningens tecken. Tog över en timme innan jag var nöjd med den grå/blå färgnyansen på kroppens undersida. Såg nu när det torkat att det är aningen mörkare än vad som är målat på fabrik. Dock inget som syns när man står någon meter bort. Det enda som utmärker är pejlantennen på undersidan som förefallerväldigt mycket mörkare än botten. Men lite så ljuger faktist kameran.
              Samtliga roderhorn & stötstänger på vingens undersida samt roderhorn till sida & höjdroder målades också ljusgrå.

Började även så smått med Wasching & vädring. Tycker själv det blev bra, utom serviceluckan till sporrhjulet bak på fenan. Blev lite för mycket aluminumfärg där. Ska ta bort en del senare i kväll när jag ska fortsätta med att mixa och måla det som ska vara mörkgrått.
              Bifogade filer
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Och två bilder till.
                Här även där jag testar min nya 3bladiga propeller på plats.
                Bifogade filer
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• dacke jocke
                  • nov 2008
                  • 269

ricktigt nice ompa!
                  hoppas det kommer film på premiären när den görs

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Tack dacke jocke.
                    Hoppas kunna låna med lillebrors kamera vid premiär flygningen. Och någon som filmar :sarcastic:
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• qrt
                      • maj 2006
                      • 237

Jämrans oxo vad fin den blir Ompa. :thumbup::thumbup::thumbup:
                      Har med välbehag tagit del av dina kluriga lösningar och om du har någon detaljbild av din glödanslutning skulle det vara finemang om du kunde lägga upp den. Har en OSFL70 där stiftet sitter nersänkt så mycket att en komersiell lösning inte fungerar om jag inte dremlar ut en del av toppen. mhv/ Kurt

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Ursprungligen postat av qrt
                        Jämrans oxo vad fin den blir Ompa. :thumbup::thumbup::thumbup:
                        Har med välbehag tagit del av dina kluriga lösningar och om du har någon detaljbild av din glödanslutning skulle det vara finemang om du kunde lägga upp den. Har en OSFL70 där stiftet sitter nersänkt så mycket att en komersiell lösning inte fungerar om jag inte dremlar ut en del av toppen. mhv/ Kurt
                        Tack Kurt.
                        Du har ett PM.
                        Kommer lägga upp lite mer bilder på min hembyggda glödanslutning för den som önskar bygga sin egen.

Vill passa på att nämna att jag använt en cassiekontakt 2.5mm från Clas Ohlsson som sitter i kroppen. Lödningarna säkrade jag med Epoxi som jag lade runt lödningarna och hela bottnen av kontakten för att säkra den.
                        Till anslutningen av Stiftet använde jag en fjäder som jag med hjälp av en tång pressar på stiftet. Fjädern är lite hård att löda i så det krävs värme, gärna förvärma den på ett ljus eller dylikt. Själv har jag en butangas lödkolv som jag tog lågan direkt på fjädern och värmde innan jag lödde i hop den. Som extra skydd en bit krympslang över lödningen.

Från min power panel så har jag således en 2.5mm mono kontakt, hane, som matar modellen med ström till stiftet. Men till detta kan man använda precis vad som helst som bara är hane/hona och passar i hop, och framförallt passar in på modellen.
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• qrt
                          • maj 2006
                          • 237

Tack för info Tomas, du har PM.
                          mvh
                          /Kurt

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Här kommer lite bilder på när jag tillverkar min egen glödstiftanslutning.
                            Först fjädern, sedan kabelskon som jag skruvar fast i motorfästet eller annan plats på motorn. Jag kommer att avlägsna den klämda röda plasten på kabelskon och värma på krympslang.
                            Värmning av fjädern. En sak som slog mej senare var att detta skulle epperligt gått att silverlöda. Måste testa det. reukar använda Greatplanes Silver soldering kit när kjag löder stötstänger etc. Måste vara perfekt till detta då fjäderstål är hårt.
                            Lödning och slutligen krypslang över lödningen.
                            Monterat på stiftet i motorn. Ursäkta om blixtljuset inte räckte till.
                            Till kroppen kan jag rekomendera en sådan DC chassie kontakt, i detta fall med 2.5mm stift i mitten. Bara att dra lite färg på så smälter det in bra på kroppen.
                            Och självfallet dito DC hane som ni sedan ansluter till eran power panel etc.
                            Har i nuläget en annan typ av kontakt på mina modeller. Men dom är lite bräckligare, fast lättare, men jag ska i vinter byta mot dessa DC kontakter på bilden.
                            Bifogade filer
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• qrt
                              • maj 2006
                              • 237

Kanon Tomas, tack för bilderna!!!
                              mhv/Kurt

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

I går blev det en låååååååååååång kväll på fältet med mycket flyg, då blir det lite minder gjort i verkstan istället :icon_pidu:
                                I princip det enda jag orkade med i går innan tröttheten slog till vid halv två snåret var färdigställa vädringen på kroppens högersida samt ovansidan på vingens vänster halva.
                                Såg idag att det blev lite mycket spill från avtorkningen på några ställen på vingen. Det tar jag bort i dag med lite T-Röd.

Har gjort detta lite annorlunda mot hur jag gjorde på min Thunderbolt. Den blev lite i det skitigaste laget, fast jag är nöjd med den ändå.

Nu använder jag en vässad blommpinne som jag doppar i Washen och sedan drar några cm i taget i panellinjerna. Direkt efter tar jag en trasa med lite T-Röd på och torkar bort. Upprepar detta tills önskad effekt uppnås.
                                Har gjort på samma sätt med slitaget där "aluminiumet" har kommit fram. Doppade spetsen på blommpinnen i Tamiya aluminium färg och sporadiskt strukit på utsatta kanter. Därefter gått över med Wash.
                                Ska göra vingen klar med Wash idag, får se om jag hinner med att lägga lite krutsot från kulsprutorna med airbrushen i dag. Men ska iaf satsa på att prima om spinnern och kanske kanske få på vit färg på den igen.

I morgon och på onsdag blir det nog tunt med jobbandet, åker tidigt i morgon bitti mot Göteborg med allt vad det nu innebär...:stupido2:
                                Bifogade filer
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...