ESM Fokke Wulf 190

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sigun
    • aug 2007
    • 3942

hmm man undrar ju hur den man som konstruerat detta motorfäste tänkt ?? eller är det inte meningen att de ska funka till denna motorn ?.

Hoppas de löser sig Ompa, det gör det ju säkert men de är alltid surt när sånt här inträffar och drar ut på lidandet ännu mer.

/Martin

Kommentar

• Lelle
      • aug 2007
      • 1472

Hej Ompa.

Nu förstår jag ditt problem med motorbocken mycket bättre när jag sett bilderna. Mina tips till dej går ju inte att använda. Hoppas att du kan montera den i något annat projekt framledes.
      /Lelle

Kommentar

• Krille
        • maj 2006
        • 1184

Går det inte vända på förgasaren så det funkar? På många fyrtaktare sitter ju förgasaren OFF centrum så då brukar de funka. Men den ser ut att sitta centrerad på din så då blir det nog samma åt andra hållet. Men du kan ju prova.
        //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
        Helikopter: T-rex 700 DFC,
        Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• ivve
          • nov 2006
          • 736

Hej Ompa.

Ett gott råd och förslag, glöm det där med gummiupphängning det kommer bara göra att motorn skakar ännu mer. Har testat på en P-38 en gång i tiden och sämre skit får man leta efter. Efter en fem sex flygningar så är gummina helt slut ! Byt ut gummibussningarna mot motsvarande i teflon eller aluminium .Då kan du göra dom kortare samtidigt eftersom flänsen som är på gummina inte behövs. Du kan dra brickorna stumt mot fästena, sen bör förgasaren gå fri !

Du kanske redan har löst problemet ? Kanske att detta kan hjälpa dig annars.

Hälsn...Ivve

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Ursprungligen postat av ivve
            Hej Ompa.

Ett gott råd och förslag, glöm det där med gummiupphängning det kommer bara göra att motorn skakar ännu mer. Har testat på en P-38 en gång i tiden och sämre skit får man leta efter. Efter en fem sex flygningar så är gummina helt slut ! Byt ut gummibussningarna mot motsvarande i teflon eller aluminium .Då kan du göra dom kortare samtidigt eftersom flänsen som är på gummina inte behövs. Du kan dra brickorna stumt mot fästena, sen bör förgasaren gå fri !

Du kanske redan har löst problemet ? Kanske att detta kan hjälpa dig annars.

Hälsn...Ivve
            Det var ju iofs en lösning...
            Men samma dag som jag upptäckte problemet beställde jag en ny motorbock, en Great Planes 120-180.
            Har just nu måttat in motorn på motorbocken och ska märka upp hålen. Kommer inte borra hemma då jag har för dålig borrmaskin.

Åker och borrar på kompisens jobb där dom bygger bärgningsbilar, för dom har allt man behöver och lite till i verktygsväg

Det var en jäkla skillnad på motorbockarna, mycket bättre plats för förgasaren på den nya mot DuBro bocken. Till en femtedel av priset.

Tar detta som läropengar och köper ingen gummidämpad motorbock från DuBro mer.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            :crazy_pilot:
            //Tomas//

Kommentar

• Corsair
              • dec 2007
              • 639

Hej Tomas
              Bra att det fixade sig ang motorbocken, har du kolla Årjäng.......Vi hörs..:sarcastic:
              Live to fly, fly to live!
              Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Hej Janne.
                Har ännu inte hunnit kolla detta. Jobbat häcken av mig den gångna veckan samt ett litet 12timmars pass mitt i skogen i går lördag :(

Ska kolla med brorsan som skulle dyka upp i dag om det går att få ut med hans GPS.
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Corsair
                  • dec 2007
                  • 639

Ta det lugnt, ingen brådska...
                  Janne

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

För er som undrar så har jag inte lagt av att bygga. Det är bara så att jag har för många järn i elden just nu och det har blivit för mycket helt enkelt.
                    Därför har jag bestämt att bygga färdigt min TopFlite P51D Mustang http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21797 innan jag fortsätter med Wulfen. Mustangen var egentligen tänkt som ett "Right out of the box" bygge med endast mindre förändringar :lollypop:

Hav förtröstan, Musse blir troligtvis klar inom någon vecka. Har laddat med massor av saker som ska göras på Wulfen, och bla har jag även raggat lite material till kulsprutor, fjädrar till sporrens vajer styrning, ny motorbock etc.
                    Men som sagt så måste jag först få lite tomt på byggbordet innan jag kan lägga allt krut på mitt 190 bygge :crazy_pilot:
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Corsair
                      • dec 2007
                      • 639

Tomas, jag förstår dig, sitter i samma sits.....:argue:
                      Janne

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

Äntligen!

Återigen har jag nu äntligen tagit upp bygget av min Focke Wulf 190. Det är väll dryga månaden sedan jag sist gjorde något på kärran, men nu är det på G igen.
                        Att det dröjt beror på lite för många järn i elden som nu börjat svalna i och med att min Mustang har blivit färdig, samt en RC-bil reparation blev klar tidigare i dag. Puh :fleng:
                        Nå, vad har då åstakommits i dag/kväll?
                        Fjädrarna mellan servo och sporrhjulet har monterats. Sen så har en liten Akiles häl återigen klivits över. Motorn har monterats på bockarna samt slutligen kommit på plats i själva modellen.

Som ni även ser på bilderna av motorinstallationen har jag även fått laga lite vid brandväggen. Det var några kraftiga sprickor där när jag fick hem modellen. Har slipat ur sprickorna med min underbara Dremel och lagt i Epoxy. Kommer även förstärka på insidan innan första flygning, med glasfiber och Epoxy alternativt plast. Kommer då förstärka upp hela träplattan bakom brandväggen för säkerhetsskull. Men mer om det senare.
                        Nu är bygget återigen igång och det är huvudsaken.
                        Inriktningen var att den skulle vara flygklar till mitten av juni. Nu sänker jag siktet och hoppas bara på att den blir klar så jag kan få njuta av att flyga den några gånger i år.

Bild1. Fjädrarnas läge med nerfällt ställ, alltså klart för taxning.
                        Bild2. Fjädrarnas läge med uppfällt ställ, alltså läget i flygning.
                        Bild3. Motorbocken monterad på brandväggen. Observera lagningen till vänster om motorbocken.
                        Bild4-7. Motorn monterad på motorbocken inklusive spinner bakplatta och Keleo Pitt style dämparen.
                        Bifogade filer
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Heja Ompa.
                          Härligt att du är på banan igen. Ser som vanligt helbra ut. Vårt nästa MFD 2010 kommer att vara ännu bättre än i år, och det är därför att då kommer du att vara där med din FW.
                          /Lelle

Kommentar

• taygher
                            • jun 2006
                            • 735

Tjenare Ompa!

Gott att se att Du har kommit igång med FW190-bygget igen! Hoppas att inspirationen kommer över Dig så där som den brukar när man ser ljuset i slutet av tunneln..

Det här kommer att bli en helgrym kärra!!
                            Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Ursprungligen postat av taygher
                              Tjenare Ompa!

Gott att se att Du har kommit igång med FW190-bygget igen! Hoppas att inspirationen kommer över Dig så där som den brukar när man ser ljuset i slutet av tunneln..

Det här kommer att bli en helgrym kärra!!
                              Det känns rogivande att inspirationen åter krypit fram. Nu börjar även jag se ett ljus i tunneln med det här bygget. Kommer inte hasta på för att få den färdig utan det tar den tid det tar :ridinghorse:

I kväll började jag med låsningen till serviceluckan. Har gett mej f*n på att noskanonerna ska fungera som någon form av låsning.
                              Har i dag borrat hål och trätt i mässingsrör. Nu ska härnäst dessa limmas fast efter att de kapats till rätt längd. I dessa rör kommer ett tunnare rör (ett rör av mindre diam) träs igenom. Dessa blir själva kanonerna. Kruxet som jag ser det är inte att få dessa fungera som låsning utan tillverka dom tratt liknande flamdämparna. Fick ett tips av en kille i Sweich (eller hur det nu stavas) att limma fast en stump aluminiumstång på eldrören som skulle vara nästan dubbla diam. Sätta eldröret i en borrmaskin och sedan ta en fil och "svarva" konan på flamdämparen. Är ju ett alternativ iofs :stupido2:
                              Annars öppen för förslag.

Bilder kommer i morgon när rören är limmade på plats och kanske något mer har hänt... :goodnight:
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Trodde nästan att jag skulle ha fått i hop "låsanordningen" till serviceluckan i kväll, men icke.
                                Har hamnat i ett stim av övertid på en ny arbetsplats, och detta kommer nog hänga i fram till och med vecka 24.
                                Scemalagd övertid 3dagar i veckan med 2-3tim/per dag. Knycker lite av fritiden så att säga.

Nåväl, man hinner det man hinner. Och i går samt i kväll har det då hänt några småsaker angående service luckan.

Bild1: Rören som "kanonerna" ska löpa i är här limmade på plats.
                                Bild2: Ungefär som bild1 men här ser man även ämnet för kanonerna som hjälper till när limmet härdar att vinkeln blir rätt på rören i kroppen.
                                Bild3: Med luckan stängd efter limmet härdat. Limmat med 30min epoxy blandat med microfibrer.
                                Bild4: Själva låsplattan. M2 skruvarna ytterst kommer limmas i mässingsrören som utgör kanonerna på nosen. Nubben i mitten kommer kapas av och blir själva låset mot spantet i luckan. Behåller spetsarna tills det blir dags att markera och borra hålen i spantet.
                                Bild5: Plattan sedd bakifrån.
                                Bild6: Plattan provmonterad på kanonrören.
                                Bild7: Fjädern som ska fästas i plattan och sedan fästas inuti kroppen och hålla låsplattan i låst läge.
                                Bifogade filer
                                Senast redigerad av Ompa; 2009-05-26, 22:52.
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...