ESM Fokke Wulf 190

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taygher
    • jun 2006
    • 735

Det där ser riktigt klurigt ut!! :thumbup:

Väntar med spänning på hur det kommer att se ut när det är färdigt.
    Trist det där med övertid, har din chef ingen förståelse för att Du har ett mycket viktigt projekt att färdigställa hemma i hobbyrummet!?
    Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Lowflyer
      • aug 2007
      • 78

Ursprungligen postat av Ompa

I kväll började jag med låsningen till serviceluckan. Har gett mej f*n på att noskanonerna ska fungera som någon form av låsning.
      Har i dag borrat hål och trätt i mässingsrör. Nu ska härnäst dessa limmas fast efter att de kapats till rätt längd. I dessa rör kommer ett tunnare rör (ett rör av mindre diam) träs igenom. Dessa blir själva kanonerna. Kruxet som jag ser det är inte att få dessa fungera som låsning utan tillverka dom tratt liknande flamdämparna. Fick ett tips av en kille i Sweich (eller hur det nu stavas) att limma fast en stump aluminiumstång på eldrören som skulle vara nästan dubbla diam. Sätta eldröret i en borrmaskin och sedan ta en fil och "svarva" konan på flamdämparen. Är ju ett alternativ iofs :stupido2:
      Annars öppen för förslag.
      Jag gjorde en liknande lösning på min Bf 109E. Satte en blompinne i träsvarven och svarvade till kona och div avsatser som skulle vara på röret. Lättast var att få det snyggt var det med hjälp av nålfilar. Jag tar med den på warbirdträffen så får du se hur jag gjorde.
      Om du tar med dig ritningar på hur det skall vara så kan jag svarva åt dig också. Vill du ha det i metall kan jag fixa det också, men då får du ta med dig material att tillverka av.

/Lowflyer
      Live to fly, fly to live!

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Ja då har det varit dött ett tag igen. Men med lite innarbetad tid så blev denna fredag i skolavslutningstider till ledig dag, och självklart lite modellbygge.
        Började med ställen idag för brorsan har hämtat borrstativet till borrmaskinen som jag skulle ha för att svarva flamdämparna till kulsprutorna på nosen :th_o:
        Hoppas på att få luckorna på plats denna helg. Och kanske bli klar med kulsprutorna på nosen. Grannen har förresten en riktig svarv

Nåja, tog bort benen från ställmekanismerna så ja fick lös klamorna till luckorna. Satte sedan klammorna i skruvstädet och gängade om från tum gäng till M3. Det var så att Sierra glömde skicka med dessa uschligt små skruvar i tum, och jag har varit runt på alla stans mekanik firmor, men ingen har så smått.
        Hoppas på en lugn kväll i hobbyrummet när barnen sover. Hoppas få åtminstone 1st lucka på plats i kväll/natt.
        Bifogade filer
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Började med lite kvalitets tid på Wulfen sent i går kväll. Var meningen att ena landställsluckan skulle monteras helt och hållet, men John Blund kom på besök och jag somnade i soffan framför TV'n.
          När jag vaknade lummade jag trött och nyvaken ut i hobbyrummet och började. Men inget ska gå lätt. Tänkte först punkt limma ställ luckan på sina fästen för mer exakt kunna ta upp hålen för skruvarna. Tji, ca limmet ville inte fästa på aluminiumet :banghead:
          Bara att gå den hårda vägen med mycket mätning och försiktigt trevande. Och det var väll så mycket jag orkade i går kväll.
          I dag tog vi tag i det med nya takter.

Har då tillslut fått luckan på rätt plats med klämma. Nu ska här mätas. Men den nedersta klamern för luckan är för låg och en distans krävs...

Tog sin lilla tid att tillverka denna distans och få den i rätt storlek.

Luckan monterad med det övre fästet klart.

Distansen på plats.

Andra fästet monterat och klart med distansen på plats, men distansen blev för tjock så luckan bottnar inte riktigt.

Tog bort distansen och drog skruvarna tills passformen blev 100%. Slipar om distansen till önskad passform.

Stället komplett.

Och stället sett från utsidan, tycker själv att det ser bra ut.

Senare i dag kommer andra luckan monteras. Därefter ska jag nog börja klura ut hur bomb gondolen ska se ut och tillverkas.
          Ska även ta ett snack med grannen och se om jag får lov att låna hans svarv i några minuter vid lämpligt tillfälle. För tillverkning av flamdämparna på nos kulsprutorna.

Det rycker lite i flygtarmen nu faktiskt... :crazy_pilot:
          Senast redigerad av Ompa; 2009-06-13, 19:21.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• genland
            • maj 2006
            • 1228

Ja jäklar vad du sliter....
            Inte för inte som det numera är nåt som
            heter "Ompaklass"

Bästa hälsningar Kent

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Tack Kent. Upptäckte i kväll att skruvarna till dom nedre fästena är 1-2mm för långa. Ska besöka den lokala järnhandlaren i veckan och bunkra upp skruvförrådet.

Men i kväll så kom luckorna på plats, så när som på fyra förlånga skruvar :icon_butt:
              Endast lite slangdragning kvar och att såklart montera tillbaka hjulen.

Luckorna stängda. Skruvarna kommer som sagt va att bytas ut och målas.

Stället utfällt. Med avsaknad av hjul.

Distans högra stället.

Distans vänstra stället.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• matbos
                • jul 2008
                • 1444

Nattmangling Heja Ompa det tar sig :thumbup:
                /Matte
                :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Känner att bygget stått still för länge. Och när inte dagarna räcker till så... :sarcastic:

Skulle vara kul att få flyga kärran några gånger innnan denna säsong är slut.
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• Corsair
                    • dec 2007
                    • 639

Hej Tomas
                    Snyggt bygge, hoppas får se den på bild i luften, själv håller jag på att byta motor i Peak EXTRA 330L och reperation av landställinfästning. :th_o:OS 160FX-en var för stark, gick som en "Get" nu blir det en 26cc Bensin....Fixar den under semestern. :lollypop:
                    Ha det.:thumbup::thumbup:
                    Live to fly, fly to live!
                    Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• taygher
                      • jun 2006
                      • 735

Tjenare Ompa,

Det blev jäkligt snyggt med ställ-luckorna!! Härligt! :thumbup:
                      Väldigt kul att se att bygget rör sig framåt.

Keep up the good work!
                      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Per P
                        • jun 2007
                        • 1285

Som någon skrev tidigare i tråden... "Ompa-klass" :thumbup:
                        Det där blir riktigt snyggt!!!
                        När du blir klar får vi försöka flyga samtidigt med din Focke-Wulf o min Spitfire, vore nog en rätt läcker syn även om din modell är myyycket mer detaljerad än min:banghead:
                        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• ChristerL
                          • maj 2006
                          • 1228

Snyggt Ompa!

Om du inte får tag på någon svarv, kan du kanske göra som mig. Mina Fw190 sprutor är gjorda av innanmätet av några tuschpennor!! Inte 100% skala men.... :lollypop:
                          DU ska inte sabba dina snygga (Fw190-) ben, men mina (Fw190-) ben fick sig lite uppsnyggning med gummislang och O-ringar. Fastsättningen av luckorna gjordes mot Sullivans innerstänger i lagom längd. Luckorna skruvades fast i dom med M2-skruv. Innerstängerna sitter faktiskt riktigt bra med epoxi mot gummit!

Keep up the good work Ompa, ser fram mot flygbilder!

Ursprungligen postat av Per P
                          När du blir klar får vi försöka flyga samtidigt med din Focke-Wulf o min Spitfire, vore nog en rätt läcker syn även om din modell är myyycket mer detaljerad än min:banghead:
                          Då får du säkert möta 2 Fw 190or! Du flyger din Spitt så bra så jag har beslutat gå över till the Dark Side. (=inspirerad av Ompa att fräscha upp min Fw190!)
                          Bifogade filer
                          /Christer Landberg

Fw190D9
                          Fw190F2
                          Hawker Tempest Mk. V
                          S29C Tunnan

Kommentar

• Per P
                            • jun 2007
                            • 1285

Ursprungligen postat av ChristerL
                            Då får du säkert möta 2 Fw 190or! Du flyger din Spitt så bra så jag har beslutat gå över till the Dark Side. (=inspirerad av Ompa att fräscha upp min Fw190!)
                            Ajajaj.... o sen Packo (Diesel) som har bestämt sig för att jaga mig med sin ME-109 i helgen som kommer..... jag lär få fullt upp juh! Det kan bli riktigt kul det här:th_o::thumbup:
                            Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Per, skulle vara najs med lite combat flygning i skala 1/6 :sarcastic:
                              Kenny (med Kyosho Spitten) och jag lattjade ju lite i Eskilstuna, helgen före gjorde vi samma sak på hemmafältet, buskul :ridinghorse:

Christer, det där med tuschpennor var en smart ide', det ska jag verkligen kolla upp.
                              Dina landställsben var riktigt snygga. Ska jaga lite bättre skruvar på torsdag då jag är ledig. Ska försöka fälla in dom i själva luclkan och måla dom. Sen ska jag även måla själva landstället. Finns tiden så kanske det även blir lite skaladetaljer på själva stället. Har några bilder att tillgå på detta.
                              Christer, vad använde du för färg till undersidan på din FW190? Har svårt att hitta rätt nyans.

Nu är det tyvärr så att det inte händer så mycket under veckodagarna, är på ett bygge där vi jobbar mellan 06:30-20:00 så man är lite mör på kvällen när man kommer hem omkring 20:30.
                              Men vi jobbar alltid in sista arbetsdagen på veckan, oftast fredag, och slutar lunch på torsdag. Denna vecka ledig på torsdag men jobbar 05:30-16:00 på onsdag. Men nu blir det ju en extra ledig dag så jag hoppas att en massa små jobb på Wulfen blir fixat. Så på torsdag blir det en tur till järnhandeln.
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
                                Christer, vad använde du för färg till undersidan på din FW190? Har svårt att hitta rätt nyans.
                                Hemblandad Servalack.... Nästan hela kärran är målad med det, förutom oskyddad Humbrol på vissa ställen.

Warbirdcolours har en massa RLM-färger. Men dom kanske inte matchar 100%?
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...