KMP SPIT.. Part II

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Vadå arbetsskada? Jag har ingen aning om vad du menar! :oops:

Jo, du har ju en aning större ytor att slipa. Så jag kan säga i ärlighetens namn att jag lider med dig. PDT_Armataz_02_20

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• JohanS
      • feb 2007
      • 33

Ursprungligen postat av ChristerL
      Jaha, då är det den vanliga frågan som jag ställt många gånger: Var hittar man en sån lack som klarar minst 5% nitro??

Slipa? Spackla? Grunda? Vad är det??
      5% :?: Vaff..n jag kör mina Saito med 15 % och använder Sikkers 2k PUR matt klarlack, det går hur bra som helst... Kolla din lokala lev. av billacker så löser dom det åt dig 8)

S S G är sällan förekommande åtgärder på ARF'er, men när du skall smälla ihop den där Tempesten i skala 1:3 som du alltid velat bygga så lär du nog förstå frustrationen

Göran : Jag tackar för medkänslan 8)

Johan

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

Ursprungligen postat av JohanS
        5% :?: Vaff..n jag kör mina Saito med 15 % och använder Sikkers 2k PUR matt klarlack, det går hur bra som helst... Kolla din lokala lev. av billacker så löser dom det åt dig 8)
        Mmm... det kanske är 2k som gäller trots allt?... Såg nu precis att Tom Pierce uppdaterat sitt Fw190-bygge: http://www.tompierce.net/190/html/paint/finishup.htm. Han avslutar med 3 lager WBC Clear och går sen försiktigt över med fint stålull för att få bort glansen. Blir nog att jag bestämmer mig när jag själv lagt på lacken och beroende på hur det ser ut!
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Städdag på området idag... Helt seg i huvudet efter 6 timmar i den friska luften/vinden. Och jag som hoppade vinet till grillkorven efteråt!

Nåväl, har gått och grämt mig för selen som går igenom bakre cockpit. Det skulle vara ett helsike att få det på plats när bakre rutan var på plats. När nu Nash sitter välspänd upp på en M3-bult har selen igen funktion så heller: Jag kapade selen, limmade dit den på en balsalist som i sin tur limmades in i kroppen. Vajern är förresten limmad på en svartmålad balsalist 2 cm bak i kroppen.

Så här ser det ut nu, ingen större skillnad!

Bakre glaset limmat med 30 minuters epoxi. Blev inte 100% passning, bara 95! 8)
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Är säker på att ingen kommer märka nåt Christer, he he he
            :partyman:
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            :crazy_pilot:
            //Tomas//

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Är det någon av er som kommer att tordas flyga dessa vitrinskåpsmodeller?
              Jisses,det är ju rena museiekvaliteten på grejorna ju.. :oops:
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Vadå, skall de även flygas? Det har ju ingen talat om för mig...... PDT_Armataz_02_20

Göran
                Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• ChristerL
                  • maj 2006
                  • 1228

Ikväll var det dags för slutarbetet på motorkåpan, avgasrören är nu limmade. Har ju inte gjort uttag för ljuddämparen än och provade lite vinklar med den medskickade kröken. Plötsligt fick jag en uppenbarelse och monterade dämparen som på bilderna nedan. Åh wow, så skulle jag bara behöva göra ett hål för utblåset, ev. montera på ett kort extra rör. Cylindertoppen kommer få ett tilltaget hål och säg att jag gör "utblåshålet" lite extra stort.

MEN vad säger ni, tigger jag om en överhettad motor?

/Christer Landberg

Fw190D9
                  Fw190F2
                  Hawker Tempest Mk. V
                  S29C Tunnan

Kommentar

• Taylorcraft
                    • maj 2006
                    • 359

- Risken finns...

Så vitt jag minns är ju tumregeln (enligt Andy Lennon) att man bör ha ungefär lika stort inlopp i kåpan som ytan som ska kylas, sen dubbelt så stort utlopp? Öppningen för avgasröret borde kunna ingå i utloppshålet...

Ska kolla om jag hittar den artikeln i MAN; kom nångång på 90-talet... Vill ju inte direkt sitta här och ljuga...

Mvh
                    Taylorcraft

Kommentar

• ChristerL
                      • maj 2006
                      • 1228

Det stämmer nog. En annan tumregel är tre gånger så stort luftutsläpp som luftintaget.

Personligen tycker jag det är värt några hål UNDER kåpan, än att ha en ful ljuddämpare sticka ut på SIDAN. Vid behov kan jag alltid göra hålet större alt. göra fler. Men eftersom det sitter på undersidan är det mer eller mindre osynligt!

Tar arbetsdagen aldrig slut så man får åka hem......
                      /Christer Landberg

Fw190D9
                      Fw190F2
                      Hawker Tempest Mk. V
                      S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                        • maj 2006
                        • 1228

Sqn Ldr Nash & ChristerL proudly present our favourite girl Carolyn Grace and her Spitfire IX:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=ILsLF3Jev3s"]YouTube - Spitfire T9[/ame]

God lunch!
                        /Christer Landberg

Fw190D9
                        Fw190F2
                        Hawker Tempest Mk. V
                        S29C Tunnan

Kommentar

• Holm
                          • mar 2007
                          • 20

Nog det bästa jag sett !

Man blir nästan religiös

SH

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Amen, SH!! (Välkommen ombord förresten din gamle sjöbuse!)

Nu är det gjort, iaf början på upptagning av motorkåpan:
                            - Kom på att jag måste vinkla ljuddämparen lite mer utåt så utblåset går fritt från luftintaget på vingen.
                            - Likaså att samma luftintag kan dölja några utloppshål på motorkåpan. Har inte gjort dessa än, behöver montera ihop modellen och mäta ut ordentligt!

/Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• JohanS
                              • feb 2007
                              • 33

Tjenare Christer och alla andra också.. Kylning.... all luft som passerar mer än 2 mm från en kylfläns bidrar inte ett jota till att kyla... Så du behöver inga stora hål någonstans bara lite koll på luften, kolla min Moki

Som synes kan , när kåpan är på luften inte komma igenom någon annan stans än genom kylflänsarna, den sammanlagda ytan är inte stor vilket betyder att evakuerings ytan bara är 3 ggr av "inte stor" :?

Använd 4-6mm balsa till inklädnaden så anpassar den/sliter in sig till motorn.

Johan

Kommentar

• ChristerL
                                • maj 2006
                                • 1228

Tack för tipsen Johan! Det där med 2 mm kände jag inte till, något att tänka på. Tajt ska dé va!!

Så här blev det:

Gjorde först 3 luftspalter förutom hålet för ljuddämparen. Men när det var klart såg jag att den lägsta delen på dämparen låg mot kåpan så jag fick ta upp hålen lite mer....

Tips från Sweeper: Montera aluminiumnät på insidan av hålen och måla i lämplig färg. Sagt och gjort, så blev det! Tack Sweeper! PDT_Armataz_02_43

Så här ser det ut lite nerifrån. Kommer troligen montera på ett 5-10 mm långt rör på dämparen så utblåset kommer ut lite till, nu ligger den precis vid kåpkanten. Sen kommer som tidigare sagt luftintaget på vingen att skymma sikten lite.
                                /Christer Landberg

Fw190D9
                                Fw190F2
                                Hawker Tempest Mk. V
                                S29C Tunnan

Kommentar

Arbetssätt...