Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Hur som helst ser det riktigt bra ut, det är något visst med ett riktigt bygge. Den dä kärran kommer bli helt otrolig kan jag tänka när den står klar.
Hoppas mitt nästa projekt dyker upp inom en snar framtid. Ska bli urkul att bygga en riktig byggsats igen.
Hoppas på att få min gammla OS 200 såld snart så jag även kan kompletera mitt kommande projekt med ett riktigt cockpit kit
Modellflyg En Stört-skön hobby:crazy_pilot:
//Tomas//
- Spantet som kallas F6B (sista mot vingen) finns angivet var det ska sitta, men formen är inte utritad... Gjorde ett fyrkantigt och försökte med en linjal längs kroppen markera den rätta formen. Skar sen ut lite i överkant och slipade till rätt(?) form. La även in en liten lutning på spanten för att det i framtiden ska bli lite lättare att få av vingen!!
- Lite plankning gjord. Sen tog balsan och CA-limmet slut. Har idag inhandlats. Vet ni att Söders är ca 25% dyrare på balsa än te.x. Modellhobby? Och båda tar från Hobbyträ. Gäller att planera sina inköp i framtiden. (Fördelen med att handla i affär är att man kan välja själv, men å andra sidan kanske det bara finns ekbalsa kvar i affären....)
- Det blir ingen Super Tigre i den här kärran. Det blir Ompas ex-OS200 Surpass!! Kommer passa perfekt eftersom jag redan flyttat motorspantet lite bakåt.
Nästa vecka ska det byggas mer!
Trevlig helg på er!!
Jag kan inte låta bli att bli imponerad av vilket otroligt jobb vissa lägger ner. Har aldrig varit sådär speciellt sugen på att bygga en så här avancerad maskin av lösvirke, men tusan vet om man inte skulle försöka sig på det ändå. Det enda jag gjort är ju renoveringen av min 1/4-skala Piper J3 Cub för några år sen, men det var ju en barnlek i jämförelse...
Keep going!
Per, så svårt är det inte! Köp dig en Top-Flite GS Mustang eller Thunderbolt, eller liknande byggsatser. Då slipper du jobbet med att skära ut alla delar i alla fall.
Semester torsdag och fredag, idag blev det här gjort:
- Jag har som nämnt tidigare fått tag på en spinner som är skalaenlig i storlek och form. Ian Bailey visar på ritningen en något för stor. Hur göra för att få motorkåpa-spinner att passa ihop? Jag har funderat på att såga bort främre biten av kåpan, bygga upp på nytt och kanske gjuta en helt ny. Men blir för mycket arbete. Testade lite löst med att lägga på 6 mm balsa på motorkåpan, och, mmmm kanske kommer funka.
- Borrat upp mitten för att kunna centrera spinnerbakplattan.
- Här har jag limmat på 6 mm balsaflak och temporärt limmat fast bakplattan, som har fått tejp för att skydda kanterna vid slipningen. Slipa, slipa, slipa...
- Bakplattan borttagen och lite 3M spackel har lagts på. Ska slipa till allt imorgon och lägga på lite primer, så får vi se hur det blir. De extra 6mm i nosen ser i alla fall inte fel ut utseendemässigt. Och att jag kommer få motorn 6 mm längre fram är nog inte fel för tyngdpunkten!!
- Stabben är halvfärdig sen tidigare. Men den utstickande bakkanten i 1,5 mm balsa kommer bytas ut till 0,4 mm glasfiberplatta.
- Skar bort plankningen ca 5 mm in. För att glasfibern ska komma i rätt höjd fick jag lägga på 1,0 mm balsa under.
- Allt på plats!
- Höjdrodren påbörjade!
- 1 timme slipande på kroppen idag, la på lite lättspackel här och där. Blir väl en timme slipande till imorgon. Minst....
- Vad skulle du bjuda på om du fick oväntat besök? Ja inte kaffe till den här krabaten. Mitt hobbyrum ligger i sutterängdelen av huset så jag har ett litet fönster i takhöjd. Stog öppet för att få in lite frisk luft. Slafs sa det helt plötsligt och där satt han på ritningen!!
Ohh bygg in honom så får han bli Pilot :lollypop:
glöm inte bort att mata honom och för guds skull kyss honom inte
När jag berättade för prinsess- och prinstokige dottern (6 år) om grodan blev hon väldigt orolig för vad jag hade gjort med den. Hon kanske ville kyssa den??!! (Grodan lever glatt vidare i trädgården.)
Inte så mycket gjort idag, slipade väl kroppen i 30 minuter tills jag ledsnade och...
- La på 0,8 glasfiberplatta på motorkåpan..
- som jag sen slipade till. Här ligger spinnern på med distans på 1 mm. Gör nog det sista sen när kåpa och motor sitter i planet.
- Höjdroder. Fick bryta loss spetsen för att kunna slipa till framkanterna ordentligt. De var endast punktlimmade för att senare kunna brytas loss och karvas ur.
- Mycket slipande och justerande. Börjar likna nåt!
Å nu är det fredag, då tar vi och tittar på en film!!
Kommentar