Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per P
    • jun 2007
    • 1285

Ursprungligen postat av Ompa
    har mest lekt "Den lille hem elektrikern" idag
    Friskt kopplat hälften brunnet.... eller hur var det nu igen :stupido2:
    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Ursprungligen postat av Per P
      Friskt kopplat hälften brunnet.... eller hur var det nu igen :stupido2:
      Det där känner jag igen! :banghead::sarcastic:

Göran
      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Det är alltid lika spännade att skruva tillbaka proppen efter arbetet, om man ens besvärat sig med att skruva ur den :sarcastic:
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        :crazy_pilot:
        //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
          • maj 2006
          • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
          Rullbord vore också en tanke.
          Fick faktiskt ett rullbord i plåt som var över på jobbet, med en extrahylla under. Använder mitt ställ av cellplast för att lägga flygplanskroppar på, går sen att montera hela modellen med vinge och snurrar runt i rummet. När man sen inte använder bordet är det bara att skjuta åt sidan.

Fast det blir trångt i mitt hobbyrum..... Ja det är trångt innan oxå, knappt så Lelle får plats när han kommer på besök!

Ompa, jag vet att du bestämt förebild men..... Jag blev lite kär i en Mustang som var med i senaste FlyPast, "Happy Jacks Go Buggy". Googla å du ska finna fler bilder!!
          Bifogade filer
          /Christer Landberg

Fw190D9
          Fw190F2
          Hawker Tempest Mk. V
          S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Ursprungligen postat av ChristerL
            Fick faktiskt ett rullbord i plåt som var över på jobbet, med en extrahylla under. Använder mitt ställ av cellplast för att lägga flygplanskroppar på, går sen att montera hela modellen med vinge och snurrar runt i rummet. När man sen inte använder bordet är det bara att skjuta åt sidan.

Fast det blir trångt i mitt hobbyrum..... Ja det är trångt innan oxå, knappt så Lelle får plats när han kommer på besök!

Ompa, jag vet att du bestämt förebild men..... Jag blev lite kär i en Mustang som var med i senaste FlyPast, "Happy Jacks Go Buggy". Googla å du ska finna fler bilder!!
            Jisses, den var läcker. Men det är väll inte försent att ändra sig ännu? Eller??
            Följer ett FW190 bygge på RCSB som börjar närma sig ytbehandling nu, han har heller ännu inte bestämt förebild. Det var kanske lite överilat att spika förebild så tidigt, men vi får se. Det dröjer ett tag inna det är målar tajm :sarcastic:
            Ska fortsätta spinna på ide'n med att ta bort den stora väggfasta arbetsbänken och se om jag kan få till något i mitten av rummet i stället. Skulle bli mycket enklare att bygga då. Och mer plats till förvaring. Men nu är det för kallt för att rumstrera om förmycket i hobbyrummet. Skulle iofs kunna tänka mig att bygga en ö av undersskåpen och sedan skaffa en ny bänkskiva från IKEA eller så. Måste ut och mäta...
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Fick blodad tand och gjorde ett ryck i hobbyrummet. Möblerade om lite
              Nu ser det iofs ut som ett bombat horhus men så är inte den normala ordningen.
              Flyttade bänken som stog efter ena väggen till mitten av lokalen. Visst är den något lång men jag får plats att jobba runt om modellerna. Och nu kan jag ha både Corsairen och Mustangen på samma arbetsbord.

Tror detta kommer bli mycket bra. Det som är mindre bra är väll städningen som väntar. Får bli i morgon för nu ska jag ut med ungarna och åka pulka, senare i kväll har vi styrelsemöte i klubben.

Några bilder på kaoset... :sarcastic:
              Bifogade filer
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• taygher
                • jun 2006
                • 735

Hmmm.. Du vet alltså hur ett bombat horhus ser ut!? :sarcastic:
                Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Corsair
                  • dec 2007
                  • 639

Hej Tomas, så skall ett hobbyrum se ut, sen kan man städa ibland, inte så ofta..:thumbup:
                  Live to fly, fly to live!
                  Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ursprungligen postat av Corsair
                    Hej Tomas, så skall ett hobbyrum se ut, sen kan man städa ibland, inte så ofta..:thumbup:

Tomas, jag håller verkligen med Janne. Lite stökigt skall det vara. För ibland får man en liten överraskning när man hittar något man saknat en tid. :stupido2::sarcastic:

Göran
                    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Jo lite skit i hörnen ska det vara, men det är ju bra när det man bygger får plats på bordet iaf :lollypop:

Bombat horhus, tja, man har väll gjort sina resor i yngre dar. Rest my case... :sarcastic:
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• Per P
                        • jun 2007
                        • 1285

Jag gjorde ett ryck under bygget av min Tigercat för jag ville ha mer koll på vad som låg var och röja undan en massa kartongdelar och plastpåsar o annat som låg överallt....
                        BIG mistake!
                        Sen hittade jag ingenting av det jag skulle ha... "det låg ju här förut" men det gjorde det inte när det var städat.... farligt att städa byggrummet innan alla pågående projekt är klara :th_o:

Så nu vet du vad du troligtvis kommer få ägna tid åt ett tag framöver Ompa :sarcastic:
                        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                          • nov 2009
                          • 149

Hej Egentligen borde vi lägga foto på våra hobby/arbetsrum för jämförelse vem som har mest i hörnen. Fast jag har i familjens närmaste krets börjat använda beteckningen forskning o rekreationsrum i stället för frugans mindre kärleksfulla benämning. När man sedan tar sig tid att städa hittar man massa nålar och tvingar
                          och andra trevliga ting som är nödvändiga för livets fortsättning.
                          Nu i slutet av veckan skall jag o tanten åka på semester till San Diego.
                          Finns det någon bland byggtrådens läsare som har tips på någon hobbyaffär eller
                          annat sevärt i San Diego. Kom gärna med förslag.
                          Ingemar

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                            • nov 2009
                            • 149

Hej Jag vill gärna lämna ett tips. Jag har en rak bräda i mått 100 mm x 12 mm x 1200 mm. På denna bräda har jag klistrat putsband. Sedan spänner jag vid behov
                            min putsbräda på bordet och kör den sida eller yta som jag vill ha riktigt rak på putsbräden ett antal gånger. Resultatet fungerar som en planhyvel.

På byggfirman finns träkilar billigt att köpa. De är mycket bra att limma
                            putspapper i olika grovlekar. Eftersom kilen har olika tjocklekar kan man komma
                            åt i byggobjektet bra.

Det finns ett gammalt tips om limning som jag tror har glömts bort.
                            "Dubbellimma" Först en limstryckning på båda sidor och låt detta torka - sedan
                            en ny limpåstryckning och sammanfoga. Denna limning kommer att sitta både längre
                            och bättre en en vanlig enkel limning. Men detta viste Du ju redan sedan tidigare.

Vidare finns det ett knep när Du eventuellt skall sidenklä någon vinge och spännlacken inte vill sträcka tillräckligt. I England finns ett medel som heter
                            Colodium - en vätska som är besläktad med eter. Den är oerhört kostsam att köpa
                            men sträcker sidenklädseln mycket.
                            Hälsningar Ingemar

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Lite info...

Bägge vingpaneler är som tidigare nämnts färdiga. Pga att jag jag nu jobbar lite oregelbundet så blir det nog lite si och så med uppdateringarna, men det betyder inte att arbetet ligger nere. Går bara långsammare.

Just nu jobbar jag med att slipa vinghalvornas ovansidor för att göra klart inför hoplimningen av vingpanelerna. Det är lite pyssel med detta och man vill ju gärna att det blir rätt och bra

I morgon drar det igång med tre nya arbetsdagar och då 12timmars skift. Jag är borta drygt 14timmar per dag så det blir inte så mycket gjort hemma under dessa dagar. Ska fila vidare ikväll på vinghalvorna samt lite jobb på mitt andra projekt :crazy_pilot:
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Jisses, hela planknings arbetet borta plus allt jobb som jag gjort inuti vingen inklusive mitt gjutförsök är ju borta :(

Ja inte kommer jag att lägga upp allt det engång till, tror jag iaf.
                                Möjligen att jag tar mig i kragen och gör en kort sammanfattning på vad som gjorts.

Hur som helst är nu vingen helt plankad på Mustangen, den ska slipas lite nu innan jag fortsätter jobba med montage av klaff och skevroder.

Håller ju på och exprimenterar lite med rätt skala look på klafarnas framkant och upphängning i vingen. :lollypop:
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...