Drönare stoppar flygtrafiken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martinkellner0
    • apr 2015
    • 198

Jag resonerar ungefär som du med mitt eget flygande. Dock tror jag att ett krav på ovan skissade licens för att få köpa en multikopter (även om det är på hobbex etc) skulle kunna få avsedd effekt samtidigt som det skulle låta oss seriösa som flyger säkert fortsätta med vår hobby.

Kommentar

• kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

Jag anser mig vara en rätt seriös FPV flygare och de regler som finns idag för FPV är ju långt ifrån anpassad för min typ av flygning. Så även om jag skaffade licensen så skulle jag borta mot reglerna då jag flyger för att de inte är anpassade för den typen av flygning.

Kommentar

• kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

Ta regeln om spottets igentligen är rätt kass. Regeln säger att du måste ha en spoter med dig som kan agera redundans om du tappar videolänken. I skogsflygning som jag utöver mestadels så skulle jag inte ens hinna lämna över sändaren innan min quad har gått in i ett träd eller ner i backen. Andemenningen med spoter regeln är ju att personen skall kunna ta över radion om videolänken faller bort och inte bara stå bredvid och se en prick. Ingen bra regel alltså. Därmed inte sagt att det är bra att ha någon bredvid som kan ha uppsikt över flygområdet och som kan varna piloten om det kommer andra människor etc. Sedan har vi uteffektsbegränsningarna på videosändarna vilket ju inte synkar med dagens utveckling. Hushållsapparater har väl mer uteffekt än våra videosändare.

Jag har inget imot regler men vore trevligt om de var anpassade så att det finns en chans att följa dom iallafall.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Är nog bra med regelverk. Händer något så följs lagen och man döms därefter.
          Men man slipper aldrig undan problemmakarna.

Exempel: En 18-åring har nytt fått körkort. Han har rätt att köpa bil och köra bil.
          Med bilen kan han köra snabbare än hastighetsbegränsningen. Men om han gör
          det så ökar riskerna och dessutom kan han få böter/indraget körtkort osv. Som
          18-åring är det förstås häftigt att visa hur bra man är på köra och visa kompisarna
          så det ska i många fall visas hur häftig denne är och gör således något dumt.
          Finns det regler och straff så finns det något att luta sig emot när något händer.

Om det blir regelverk så tar det förstås ett tag att få till tillstånd för de som köper.
          Samt så finns det tusentals ute i Sverige som har som borde skaffa tillstånd.

Är väl bara att börja med regler, anser jag som gillar få saker och ting gjorda.
          1. Åldersgräns. 2. Online-instruktioner och information samt tenta där man går
          med på att stå för konsekvenserna samt att man fattat regler mm. 3. Osv...
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• martinkellner0
            • apr 2015
            • 198

Ursprungligen postat av kajakmannen
            Jag anser mig vara en rätt seriös FPV flygare och de regler som finns idag för FPV är ju långt ifrån anpassad för min typ av flygning. Så även om jag skaffade licensen så skulle jag borta mot reglerna då jag flyger för att de inte är anpassade för den typen av flygning.
            Det var därför jag menade att man borde lätta på en del regler samtidigt som man inför licenskrav. På det viset skulle vi kanske få regler som är möjliga och meningsfulla att följa och samtidigt Kuba utbilda nya piloter i varför det är meningsfullt att följa dem.

Kommentar

• martinkellner0
              • apr 2015
              • 198

Och visst, det kommer alltid finnas idioter men jag har hellre utbildade än outbildade idioter. Folk tenderar att bli lite mindre idiotiska när de får utbildning trots allt.

Kommentar

• kajakmannen
                • jun 2006
                • 1471

Ursprungligen postat av martinkellner0
                Det var därför jag menade att man borde lätta på en del regler samtidigt som man inför licenskrav. På det viset skulle vi kanske få regler som är möjliga och meningsfulla att följa och samtidigt Kuba utbilda nya piloter i varför det är meningsfullt att följa dem.
                Köper dom argumenten men hur skall man säkerställa att de som beställer via nätet skaffar licensen? Gör man inte det så kommer man ju antagligen att få licens på de som faktiskt bryr sig (brinner för hobby ) men en massa idioter som köpt på nätet där ute och harm an ju inte nått målet hur som helst.

Kommentar

• Xermalk
                  • jul 2013
                  • 672

Förr eller senare blir det någon form av kontroller som begränsar oss. Speciellt nu när Polisen och brandkåren också skall börja flyga uavs. Och Phantoms/Inspires säljer som smör.

Kommentar

• martinkellner0
                    • apr 2015
                    • 198

Ursprungligen postat av kajakmannen
                    Köper dom argumenten men hur skall man säkerställa att de som beställer via nätet skaffar licensen? Gör man inte det så kommer man ju antagligen att få licens på de som faktiskt bryr sig (brinner för hobby ) men en massa idioter som köpt på nätet där ute och harm an ju inte nått målet hur som helst.
                    Hm... De som köper utomlands ifrån kan bli svåra att få koll på kanske men svenska e-butiker blir nog inga problem att reglera. Sedan tror jag licenskrav kan få folk att tänka efter en extra gång också så att fler fattar att det är allvar och man får färre idioter. Ganska få människor skulle sätta sig och köra bil utan körkort även om de kan köra eftersom det är olagligt.

Kommentar

• martinkellner0
                      • apr 2015
                      • 198

Ursprungligen postat av Xermalk
                      Förr eller senare blir det någon form av kontroller som begränsar oss. Speciellt nu när Polisen och brandkåren också skall börja flyga uavs. Och Phantoms/Inspires säljer som smör.
                      Kommer inte att hända. Försök själv att se (och dessutom identifiera) en enstaka person m h a fpv-grejer. Helt omöjligt. Dessutom är Sverige ett stort land m mycket folk så om man är lite smart och inte flyger på fel ställe är risken för upptäckt noll.

Kommentar

• Xermalk
                        • jul 2013
                        • 672

Försatt att man flyger under träd/byggnadshöjd möjligtvisa.
                        Med ett par riktantenner är det inga större problem att leta upp en fpv videolänk. Hjälper att inget vi använder kör krypterat heller.

Sätt en riktantenn eller två på kustbevakningens flygplan elelr polisens helikoptrar, och hallå gratis osd med information om var modellen är. Samt dess hemposition. bara skicka ut en patrull till området sen.

Att leta visuellt efter något som skriker ut sin position över flera km/mil är bara dumt. Notera att tom 5.8 når rejält långt om man har fri sikt från ovan.

Frekvensutrymmet är så begränsat, att det Kommer kontrolleras förr eller senare. Där finns inte utrymme att låta vem som helst använda frekvenserna hejvilt utan straff.

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1811

Är det någon som på fullt allvar tror att polisen kommer att använda en enda minut av sin tid till att aktivt jaga drönarpiloter? Lagen finns där för att kunna vidta åtgärder när någon blir anmäld eller någon olycka har hänt.

/Mats

Kommentar

• martinkellner0
                            • apr 2015
                            • 198

Ursprungligen postat av senmathal
                            Är det någon som på fullt allvar tror att polisen kommer att använda en enda minut av sin tid till att aktivt jaga drönarpiloter? Lagen finns där för att kunna vidta åtgärder när någon blir anmäld eller någon olycka har hänt.

/Mats
                            Med ett par riktantenner är det inga större problem att leta upp en fpv videolänk. Hjälper att inget vi använder kör krypterat heller.

Sätt en riktantenn eller två på kustbevakningens flygplan elelr polisens helikoptrar, och hallå gratis osd med information om var modellen är. Samt dess hemposition. bara skicka ut en patrull till området sen.

Att leta visuellt efter något som skriker ut sin position över flera km/mil är bara dumt. Notera att tom 5.8 når rejält långt om man har fri sikt från ovan.

Frekvensutrymmet är så begränsat, att det Kommer kontrolleras förr eller senare. Där finns inte utrymme att låta vem som helst använda frekvenserna hejvilt utan straff.
                            Ok, det går kanske att leta upp folk som flyger FPV om man gör som xermalk beskrev i teorin. Åtminstone om man har obegränsat m tid. Fast hur länge sitter du när du flyger fpv? Jag kan säga att från det att jag slår på några sändare till det att jag åker därifrån är jag som regel där kanske 40 minuter vilket definitivt inte räcker för att få upp en helikopter och spåra signalen. Dessutom håller jag med senmathal om att inga åtgärder kommer vidtas därför att det helt enkelt är för kostsamt. Sanningen är nog den att så länge man sköter det snyggt och säkert (vilket man Hur som helst måste göra) så är risken att åka dit nära noll. Dessutom: även om du ställer till m ngt (t ex kraschar i någons ruta) så är risken fortfarande liten att åka dit för vem vet vem det var som styrde planet?

Vidare skulle jag vilja ifrågasätta om frekvensutrymmet verkligen är så begränsat? Runt 5.8 GHz är det inte mkt som sänds så vitt jag vet. På 1.2 är det lite tightare men förutsatt att man kör svaga sändare och inte alltför nära storstan borde det inte vara någon större fara? Detta är inte mitt expertområde så jag är lite ute på hal is men så har jag uppfattat det.

Kommentar

• High Five
                              • aug 2013
                              • 220

Alla rimliga rc-frekvenser är reglerade av PTS.
                              På 5.8GHz (5725-5875 MHz) så finns ett område för "allmän kortdistansradio" som är öppen för användning utan tillstånd men med max sändareffekt på 25mW om du inte är radioamatör, då gäller 1000W för samma frekvensband. För att bli radioamatör ska man klara ett prov som hålls av t.ex. Sveriges sändareamatörer

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Det räcker inte med att ha radiocert. Du skall lösa hur du skall annonsera ut att du går in i en viss frekvens samt meddela ditt callname i praktiken inte så lätt.

Ursprungligen postat av High Five
                                Alla rimliga rc-frekvenser är reglerade av PTS.
                                På 5.8GHz (5725-5875 MHz) så finns ett område för "allmän kortdistansradio" som är öppen för användning utan tillstånd men med max sändareffekt på 25mW om du inte är radioamatör, då gäller 1000W för samma frekvensband. För att bli radioamatör ska man klara ett prov som hålls av t.ex. Sveriges sändareamatörer

Kommentar

Arbetssätt...