3d-skrivare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Pekkala
    Verkligen söta får vi se färdigt resultat också?
    Testade skrivaren som hastigast i går kväll men fick inte ABS plasten att fästa på glaset, glaset 90 grader och extrudern 225 grader, glaset kanske inte var rent? ska prova mera på lördag kväll om jag hinner
    Ingenting fäster på glas... Jag använder kaptontejp som jag torkar med bromsrengöring mellan printningarna, sitter så in i skogen! Jag har provat med hårsprej, men det är en mycket sämre metod eftersom det lämnar rester på detaljen och det vill jag inte av olika skäl.

Kör upp till 120grader på bädden med ABS.
    Superhero

Kommentar

• simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

vid 105grader fick jag det att fästa hyffsat på glaset. med capton går det 1000 ggr bättre.
      ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
      |FPV STUFF|
      |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
      |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
      | DJI Inspire 1 |
      |TERMIK OCH HANG |
      |
      Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
      |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

Glas suger. Jag har gjort som så att jag fått upp tempen på bädden till 105-150 grader och så har jag tagit ett slippapper och ruggat upp ytan på kaptontejpen lite. Funkar kanon
        __________________________________________________ ___________________
        FPV och multirotor
        RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
        Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• Pekkala
          • maj 2006
          • 1159

OK! jag har en del att göra med andra ord, vart köper jag denna fantastiska tejp enklast?
          MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• kajakmannen
            • jun 2006
            • 1471

På SD3an så sitt det kapton på bädden stock men sök på kapton på Google så kommer du att hitta en del. Finns som är 200 mm bred vilket ju är passande
            FPV och multirotor
            RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

Segelflyg
            Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Kommentar

• simonarvestrand
              • jan 2012
              • 3850

Ursprungligen postat av Pekkala
              OK! jag har en del att göra med andra ord, vart köper jag denna fantastiska tejp enklast?
              inte billigast men rätt bra tejp som är bred, oftast är den rätt smal

http://www.creativetools.se/cmr-kapt...er_name=kapton
              ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
              |FPV STUFF|
              | DJI Inspire 1 |
              |TERMIK OCH HANG |
              |
              |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av kajakmannen
                Finns som är 200 mm bred vilket ju är passande
                Men PITA att montera. Frågan är om inte 50mm breda remsor är enklare att hantera.

Jag får så bra vidhäftning att jag får med mig tejpen upp då och då. Så jag byter tejp var 5-10:e print eller så.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trks...at=0&_from=R40
                Superhero

Kommentar

• simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

tack för länken, testade att köpa en bred på ebay måste testa hur den är att sätta dit.
                  kreditkort eller gummiskrapa har funkat bra med den smala
                  |FPV STUFF|
                  | DJI Inspire 1 |
                  |TERMIK OCH HANG |
                  |
                  |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• bogieboy
                    • feb 2011
                    • 1054

Är man försiktig håller tejpen jätte länge. Och kör man med smalare remsor går det att byta enstaka om man skulle råka skada någon.

Jag använde lite vatten med diskmedel för att sätta tejpen och skrapar ut alla bubblor med ett kreditkort.

Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1377853194036.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,7 KB
ID: 498022
                    jag har nog gjort ett femtiotal printar på den här tejpen och den ser som ny ut.

Skickat från min GT-I9205 med Tapatalk 4
                    http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                      tack för länken, testade att köpa en bred på ebay måste testa hur den är att sätta dit.
                      kreditkort eller gummiskrapa har funkat bra med den smala
                      Du behöver minst 6st händer för att kunna göra så med den breda, jag kör såpa/vatten, men det är svårt att få bort alla bubblor/vatten.

Men vi kan kanske utveckla någon metod som gör det lättare. typ tejpa fast kaptonet upp och ned på ett bord och sedan lägga glaset ovanpå... hm... omöjligt är ju ett starkt ord, men men.
                      Superhero

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av bogieboy
                        jag har nog gjort ett femtiotal printar på den här tejpen och den ser som ny ut.
                        Man lär ju sig med tiden att göra delar som går att lossa. Min storsäljare har jag gjort så den är i princip klar ur maskinen och enkel att lossa. Ett måste om man skall göra många.
                        Superhero

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

måste testa inget är omöjligt innan jag sett det med egna ögon.
                          dock vet jag hur kaptontejpen är och rolig är inte rätt ord. ska testa med målartejp nån dag för att se hur det fäster.
                          den är iallafall lättare att applicera.
                          |FPV STUFF|
                          | DJI Inspire 1 |
                          |TERMIK OCH HANG |
                          |
                          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• UndCon
                            • apr 2009
                            • 2886

Jag kör pla och använder blå "extreme" målartejp - funkar jättebra och jag använder en smal kniv (Swiss army) för att bryta loss plasten från tejpen, ofta räcker det att lossa lite på ena hörnet.

En filékniv kanske vore ännu bättre då den är smalare.
                            UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• kajakmannen
                              • jun 2006
                              • 1471

Enligt vad jag har hört så är PLA ljusår lättare att printa än ABS. PLAn warpar inte lika mycket vilket är en stor orsak till varför ABS detaljer släpper i hörnen från bädden.
                              FPV och multirotor

Segelflyg

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

dom säger det ja. men av nån anledning så är dom bästa resultaten jag fått till med abs.
                                ska nog testa en pla utskrift efter den som går just nu bara för skojs skull.

printar nu ett par nya landningsställ till quaden, ett gick åt skogen igår.
                                |FPV STUFF|
                                | DJI Inspire 1 |
                                |TERMIK OCH HANG |
                                |
                                |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

Arbetssätt...