FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • canoya

• nov 2011
    • 16

Om man nu har en JR 9X (som Taranis mekanik verkar baserad på), men inte är särskilt nöjd med programmeringen av den, kan man inte få tag på Taranis elektronik och helt enkelt byta kort? Jag har ju redan både en FrSKY modul och en Orange DSMX/2-modul så jag behöver ju inte RF-delarna.

/Håkan

Kommentar

• Fluf
      • jul 2012
      • 1580

Ursprungligen postat av canoya
      Om man nu har en JR 9X (som Taranis mekanik verkar baserad på), men inte är särskilt nöjd med programmeringen av den, kan man inte få tag på Taranis elektronik och helt enkelt byta kort? Jag har ju redan både en FrSKY modul och en Orange DSMX/2-modul så jag behöver ju inte RF-delarna.

/Håkan
      Efter vad jag har förstått är det bara skalet som är JR 9X, gimballs, switchar, dotterkort med mera är annorlunda? Så likheten med JR är mest kosmetisk för att spara på tooling-kostnader för att designa ett eget skal.

Så i praktiken blir det väll att bygga en helt ny radio i ditt gamla skal i sådan fall. T9 har lite reservdelar, men ser inte moderkortet (dock allt annat)
      Buy TARANIS TX Spare and Replacement Parts from T9HobbySport, experts in gliders, quadcopters and RC gear and repairs.
      Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
      Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
      Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
      Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
      Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• canoya

• nov 2011
        • 16

Ursprungligen postat av Fluf
        Så i praktiken blir det väll att bygga en helt ny radio i ditt gamla skal i sådan fall. T9 har lite reservdelar, men ser inte moderkortet (dock allt annat)
        http://www.t9hobbysport.com/taranis-...lacement-parts
        Då låter det ju som att det är en bättre affär att köpa en ny Taranis och sälja min JR. Eller lära sig hur programmeringen funkar på JR...

Kommentar

• Elflygarn
          • jun 2008
          • 291

Det är lite "learning curve" på programmeringen av en Taranis också...

Kommentar

• No4
            • okt 2007
            • 165

Äntligen har jag fått min. Fick vänta länge. Hade otur och fick strul med frakten också då svenska tullen/posten skickade tillbaka den första gången utan att meddela mig alls. Andra vändan lyckades det.

Har nu bekantat mig med den i ett par dagar och varit ute och provflygit den i helgen. Är mycket nöjd och det känns som om köpet är rätt. Visst återstår det att se hur kvaliten sedan är med tiden. Har kört FrSkye lös sändarmodul i ett par år nu utan några kvalitetsproblem och har ett tjugotal mottagare.

Vill tipsa om om manualen som är mycket välskriven, kanske något att läsa för er som är nyfikna.

Har nog aldrig köpt så mycket för så lite pengar.
            Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

Kommentar

• Fluf
              • jul 2012
              • 1580

Nu har jag mina (batch2), bara lite nyfiken om någon vet vad det blir för revisionsskillnader på batch3&4 som enligt hörsägen skulle komma med lite ändringar och produceras i en annan fabrik med större kapacitet?
              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Hej Fluf,
                Varifrån kommer din "hörsägen" avseende batch 3 & 4 ? Det kom ju en batch förra veckan verkar det som (var det kanske batch 3 ?) men den tog ju slut direkt.
                Roger

Kommentar

• Fluf
                  • jul 2012
                  • 1580

Ursprungligen postat av McRegor
                  Hej Fluf,
                  Varifrån kommer din "hörsägen" avseende batch 3 & 4 ? Det kom ju en batch förra veckan verkar det som (var det kanske batch 3 ?) men den tog ju slut direkt.
                  Roger
                  Tror det var dvogonen som skrev om det i denna tråden. Kolla med honom, han har mest inside info verkar det som.

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

OK - men då kommer det säkert en kommentar ifrån honom...
                    Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                      • 989

Hej, har följt tråden lite dåligt så tänkte fråga er som kör Taranis och kan jämföra med 9XR; är modulplatsen bibehållen och funkar openTx (är ute efter inställningarna för PPM, antalet kanaler, framerate etc.) likvärdigt?
                      Fick nämligen igång mina futabamottagare med 9XRen upp till 12 kanaler så nu borde taranisen börja bli intressant för min del också.
                      ----------------------------------
                      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7942

Passar på att ställa en fråga jag också...
                        Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
                        Roger

Kommentar

• Fluf
                          • jul 2012
                          • 1580

Ursprungligen postat av numnutchris
                          Hej, har följt tråden lite dåligt så tänkte fråga er som kör Taranis och kan jämföra med 9XR; är modulplatsen bibehållen och funkar openTx (är ute efter inställningarna för PPM, antalet kanaler, framerate etc.) likvärdigt?
                          Fick nämligen igång mina futabamottagare med 9XRen upp till 12 kanaler så nu borde taranisen börja bli intressant för min del också.
                          Taranis är OpenTX, du kan kompilera den själv efter behov. har inte lekt med framerate själv men ser inte någon anledning att det skulle vara skillnad. Man uppdaterar och justerar via Compaion9x som man gör med 9xr och 9x. Om det inte finns kod för det så kan man lösa kod för det

Att man kan ändra kanalordningen har jag förstått men kan den vara olika på olika minnesplatser - eller är det nån form av "global" inställning ?
                          Roger
                          Man sätter en föredragen kanalordning på vad som helst, tex tror jag att jag har ställt RETA. Denna globala blir default på varje modell du skapar, men du kan justera varje modell efter behag när den är skapad så det är bara en "template" du justerar.

Tex i mixern blir det med en RETA när man skapar en ny modell
                          Koda:
                          Ch1 - Rud - 100%
                          Ch2 - Ele - 100%
                          Ch3 - Thr - 100%
                          Ch4 - Ail - 100%
                          Sedan kan du möblera om dem som du vill eller ladda en annan förinställd template, tex en delta-mix eller en heli 120-grader swash.

Tex så kan en en mix se ut som följande för min vinge
                          Koda:
                          Ch1 - Ele - 60%
                              - Ail - 100%
                              - Thr - -7%
                          Ch2 - Ele - -60%
                              - Ail - 100%
                              - Thr - 7%
                          Ch3 - Thr - 100%
                          Vilket innebär att jag har en deltamix med 60% höjd och 100% skevroder samt mixat in lite ner-roder basserat på gasen då jag inte vinklade motorn.

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Bra detta med kanalordningen - den bästa lösningen måste jag säga med en global som kan förändras individuellt per modellminne.
                            Blir nog en Taranis när dom blir lite enklare/snabbare att få tag i. Uppskattar att man kan ha 2 olika 2,4 GHz-system "aktiva" i sändaren men hade inte haft nåt emot ytterligare ett (kör redan 2 - och har inte börjat med FrSky ännu)...
                            Roger

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Kanalordningen är bara början, man kan göra så mycket kul med OpenTX så det är löjligt.

Det är enkelt att komma igång. Du har kanalerna som är "output", du har spakarna, fysiska switchar, sliders och logiska switchar som är "input". Det enklaste är att ge en kanal en input, Tex att Kanal 1 är 100% Roder.

Ordningen om jag minns rätt är;
                              Input -> trim -> Expo, dualrate, kurvor -> mixning -> saftey switch -> output.

En logisk switch kan tex vara X>Y (om det är sant så får man 100 output, om det är falskt -100). En användning för det kan vara att tända en LED-slinga på en EDF för att simulera efterbrännkammare. Den hade då sett ut som följande.

Logic Switch 1 - Ch3 > 75

Då har jag skapat en virtuell spak som ger värde 100 om output efter alla mixar, säkerhetsswitchar med mera är på över 75%.

Om jag istället hade gjort
                              Logic Switch 1 - Thr > 75

Hade outputten varit 100 om gasspaken hade varit över 75% vilket är nästan samma sak beroende på om du har throttle kurva och/eller en throttle-hold spak.

I mixern lägger jag sedan Logic Switch 1 som input på tex kanal 5. I modellen monterar jag en brytare till kanal 5 som styr LED slingan.

Kan vara lite rörigt innan man pillat på det, men när man väl börjat kan man skapa nästan vad som helst.
                              Varje input kan använda vilken output som helst som variabel.
                              Man kan sätta fördröjning och och köra servon långsamt, dvs man kan med två kanaler sekvensiera långsamma landningsställ med lite tajming.
                              Varje funktion kan vara bunden till en eller flera flightmodes, totalt stöds upp till 9 olika flightmodes.
                              Du har upp till 32kanaler output som du kan experimentera med + en lång rad virtuella switchar och specialfunktioner som säkerhetsswitchar, ljudeffekter med mera.

Andra praktiska saker man kan göra är att garantera att landningsstället är nere om man har throttle-hold på, ge minimum 25% (med möjlighet till mer om man gör det manuellt) flaps om landningsstället är nere, dynamiskt minska roderutslag beroende på gasinput. Eller vad man nu trivs med att göra.

OpenTX mixningsfunktioner är helt fantastiska.

Och alla dessa mixar och fixar är per modellminne. Och det är 3 knapptryckningar eller liknande för att kopiera ett modellminne om du inte vill göra om alla dina säkerhetsswitchar med mera till nästa modell.

Om det blir för bökigt att programmera i radion så kan du alltid göra det via datorn med en USB-sladd

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                                • 989

Roger
                                Har som sagt ingen Taranis än men OpenTx på 9XR funkar så iallafall att jag ställde kanalordning i systeminställningarna, dvs inställningarna för själva radion. Sedan föll den in i resp. modell/minne som man skapade därefter. Men ändrade jag kanalordningen i systeminställningerna verkade den gamla hänga kvar i de modeller jag skapat. Var lite lurigt iom jag petade i "fel" kanalordning från början, lyckades peta i en 12kanalig modul avsedd för graupner som i sin tur internt kastar om kanalordningen från graupner/jr till Futabas AETR. Så det blev lite frustration en stund innan man kom på att ändra kanalordning, sedan skapa ny modell, korrigera kanalordning och skapa ny modell igen iom det blev fel första vändan Men sen funkade det peta ut 12 kanaler till 6014-mottagaren, även om det blir köra PPM8 mot alla de där TFR6-orna man samlat på sej...
                                ----------------------------------
                                Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

Arbetssätt...