FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_L

• feb 2013
    • 179

Ursprungligen postat av dvogonen
    Svårigheten att kommunicera med radion är väl kanske det värsta. Det verkar som om byte till 2.0.1 både i radion och datorn löser detta.
    Det var förmodligen det som gjorde att den förra versionen av Companion kraschade. Men nu fungerar det som sagt.

Däremot har jag upptäckt ett annat irriterande problem. Det är angående den där 6-lägesswitchen. När man ställer in under hardware att det ska vara en multipos och sen går vidare till kalibrering så tar inte kalibreringen utan den hoppar tillbaka till att vara en pot igen. Fick det ju att fungera igår nästan direkt, men idag efter uppdateringen så hade den tappat kalibreringen, och nu är det helt hopplöst att få den att stanna kvar vid att vara en mulitläges och göra kalibreringen klart. Googlade lite och hittade åtminstone ett par till som hade samma problem, så det verkar faktiskt vara en bugg.
    Problemet fanns alltså redan igår med Ver. 2.0, men idag är det värre känns det som. Gav upp och konfigurerade två trelägesbrytare till att få mina 6 flightmodes till Quaden. Hoppas det rättar till sig.

Kommentar

• High Five
      • aug 2013
      • 220

Ursprungligen postat av Flahultarn
      Är Bolt helt nya eller? Sajten verkar vara minst sagt tom, förutom RxTx-benet i menyn...
      Det låter som att du kollat UK shopen. Kolla Australien, som är huvudshopen så har dom betydligt mer. UK shopen säljer i princip bara FrSky tror jag. Om du kollar deras blog så har dom en del intressant på gång, bl.a modifiering av Taranis för betydligt längre räckvidd, just nu 7,5 km med orginal X8R.
      Senast redigerad av High Five; 2014-06-08, 14:12.

Kommentar

• kronblom
        • maj 2012
        • 319

Har en fråga till er som pysslar med Taranis. Jag har bytt till acro Naze32 på min Blackout, och vad jag förstår skall det gå att få lipo telemetry till Taranisen. Naze32 har en inbyggd telemetry port, men jag kan inte få det att funka. Är det någon som har gjort något liknande?
        När det väl funkar kommer det då dyka upp ytterligare en "sida" under telemetri i Taranisen? Just nu ser jag bara A1 och A2 spänning samt en sida med blankt longtitude och latitude. Läst att man skall kunna se Cells och SUM cells...

Jag har kopplat telemetri porten på Naze32 till RX tele porten på min D4R-II.

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

det är inte samma telemetrisystem lär inte funka hur du än gör tyvärr
          ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
          |FPV STUFF|
          |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
          |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
          | DJI Inspire 1 |
          |TERMIK OCH HANG |
          |
          Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
          |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• asedwerfty
            • okt 2011
            • 35

kanske du behöver en dylik om ditt kort är gammalt. annars är denna redan inbyggd och skall fungera enligt texten.

Kommentar

• asedwerfty
              • okt 2011
              • 35

sorry glömde http://abusemark.com/store/index.php...products_id=39

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

oh tack för den infon det där har jag missat.
                ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                |FPV STUFF|
                |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                | DJI Inspire 1 |
                |TERMIK OCH HANG |
                |
                Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• carlsson85
                  • maj 2014
                  • 9

Kan tipsa om att beställa ifrån infinity hobby. Beställde en söndag och hade den på fredagen. Gick på 1546kr med express frakt. Kom i alu väska, utan mottagare.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Kommentar

• kronblom
                    • maj 2012
                    • 319

FrSKY TARANIS

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                    det är inte samma telemetrisystem lär inte funka hur du än gör tyvärr
                    Fick det att funka till slut. Jag hade missat att lägga till vilken telemetri jag ville skulle synas i taranisen. Var blankt som default därför visades inte någonting.

Jag har rev 5 så behöver inte tillägget som länkades ovan. Jag körde varianten "option 2" då jag inte kunde få 1 att lira. Denna länk förklarar allt.

Gäller bara att lista ut vad som är vad. vet någon vad skillnaden mellan cells och Vfas är?

Kommentar

• Deep Purple
                      • okt 2007
                      • 268

Håller på och bekantar mej med min nya Taranis och är lite grön

Två frågor:

Jag har en FrSky VD5M mottagare och jag kör den i D8 mode på sändaren, är det rätt ?

När jag ska göra ett räckviddstest mot ovanstående VD5M så går jag in på ---range--- på sändaren
                      och sen står det så här:
                      RSSi:
                      0
                      samtidigt som det piper 111 111 111 111 osv
                      Är detta rätt ?

Kommentar

• Tokaz
                        • mar 2009
                        • 194

Jag har också lite frågor någon kanske kan hjälpa mig med
                        Kopplat in min x8r till en okto med naza v2 och fått allt och lira med alla funtioner. Nu vill jag koppla in en borstlös gimbal och kunna styra tilten med den från sändaren. Nazan kör jag med s-bus. Sen vill jag även kunna koppla in en ir-trigger på till mottagaren så jag kan knäppa bilder. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig

Kommentar

• Elflygarn
                          • jun 2008
                          • 291

Ursprungligen postat av Deep Purple
                          Håller på och bekantar mej med min nya Taranis och är lite grön

Två frågor:

Jag har en FrSky VD5M mottagare och jag kör den i D8 mode på sändaren, är det rätt ?

När jag ska göra ett räckviddstest mot ovanstående VD5M så går jag in på ---range--- på sändaren
                          och sen står det så här:
                          RSSi:
                          0
                          samtidigt som det piper 111 111 111 111 osv
                          Är detta rätt ?
                          VD5M är envägs, den har inte telemetri. Det är därför du får RSSI 0, mottagaren sänder ingenting tillbaka.

Du skall ha en D- eller X-mottagare för telemetri, tex en X9R, D8R, D8R-XP eller liknande.
                          Enda sättet att range-testa den mottagaren är att göra på traditionellt vis, vicka på ett par roder och ha en polare som kollar. Eller sätt en FPV-kamera framför modellen och ta på dig ett par videobrillor när du vickar på rodren och går bortåt. :thumbup:

Taranisen skall dock vara i "range" och pipa treställigt som du beskriver, då har den reducerad räckvidd. Du vill kunna styra rodren 30-50 meter iväg i range mode, åtminstonde.

Kommentar

• Elflygarn
                            • jun 2008
                            • 291

Ursprungligen postat av Tokaz
                            Jag har också lite frågor någon kanske kan hjälpa mig med
                            Kopplat in min x8r till en okto med naza v2 och fått allt och lira med alla funtioner. Nu vill jag koppla in en borstlös gimbal och kunna styra tilten med den från sändaren. Nazan kör jag med s-bus. Sen vill jag även kunna koppla in en ir-trigger på till mottagaren så jag kan knäppa bilder. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig
                            Då vill du koppla in en sån här, den kan du sätta dina extragrejor på:

Kommentar

• Tokaz
                              • mar 2009
                              • 194

Ursprungligen postat av Elflygarn
                              Då vill du koppla in en sån här, den kan du sätta dina extragrejor på:
                              http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=74
                              Ok tack. Ska läsa lite om den. Kopplade in ir triggern direkt i mottagaren i kanal 8 och fick den och funka bara tilt utav kameran kvar nu

Kommentar

• Tokaz
                                • mar 2009
                                • 194

Läst lite mer nu och som jag förstår är x8r mottagaren en 16 kanalig. Att man på nått sätt kan ha kanal 1-8 på s-bus och kanal 9-16 på outputs. Inte fattat hur man ställer in det bara. Hjälp någon?

Kommentar

Arbetssätt...