FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RCLifeOn
    • maj 2014
    • 72

Jag vill kunna ha ett säkert system för FPV, utan att behöva oroa mig för att förlora kontrollen. Jag vill även ha telemetrin som kommer med en av mottagarna (ni får gärna länka vilken som är den senaste med telemetri).

Jag vet att Taranisen skulle vara en bra radio för mig, jag vill mest bara höra med andra om varför dem gillar den och vad dem inte gillar.
    Min YouTube: https://www.youtube.com/user/RcLifeOnSimon

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Lite beroende på vad du haft för radio tidigare så kan det vara ett helt nytt sätt att tänka när du ska programmera, men när du kommit över det har du en radio med enorma möjligheter till ett väldigt förmånligt pris.
      Jag bytte till Taranis för några månader sen och jag är väldigt nöjd med den.
      Jag flyger helikopter, både FBL och med paddlar, multirotor och snart även flygplan och jag ser inga begränsningar i vad radion kan.

/Jonas

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Jag flyger håller på att byta till taranis, har tidigare Futaba 7C, Spektrum DX6i och Hitec Flash 5. Med taranis går allt att göra men så här i början är det lite segt att prova sig fram. Till min frus irritation sitter jag ofta med dator brevid, sändaren i knät och något plan på golvet framför mig i varagsrummet. Och programmerar detaljer i styrningen. På alla segelplan har jag telemetri för höjd. Detta är aktiverat med en switch (tyst/variometer/uppläsning av höjd)
        En annan switch som samtliga plan har är trippel rates.
        Alla flyg med två skevservon har olika utslag upp och ner på skev.
        En switch har offset på skevrodren & höjdroder för knifeedge (neutral/vänster kniv/höger kniv).
        En switch har offset på höjd för uppåner.
        Alla elflyg har switch som stänger av motorn innan start.
        Så här noggrant har jag inte kunnat programmera med mina tidigare radios, alltid har något saknats.
        mvh //Fredrik
        fredrik

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Det är det som är det fina - man kan programmera i evigheter - eller bara flyga som det är
          Själv har jag klurat med programmeringen till min Natrix. En seglare /F3K(DLG) med 2 skev och höjd.
          Jag har utgått från en bra tråd på RC groups med flera olika flightmodes och anpassat detta till just min seglare och min stil.

Parallellt med detta håller jag på att föra över programmering från min 9X till Taranis då jag kör LRS på 9X-en
          Främst LKTR250 men även en Bixler med APM
          UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• RCLifeOn
            • maj 2014
            • 72

Perfekt, men vilken mottagare är den bästa om man vill ha telemetri, och finns det några sensorer man borde köpa direkt istället för att behöva beställa igen om ett par veckor?
            Min YouTube: https://www.youtube.com/user/RcLifeOnSimon

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Sensorer - det är ju helt beroende på vad du själv vill mäta. Är du t ex segelflygare så är ju variometer ett säkert förstaval medan andra farkoster kan behöva andra mätningar. Men är du osäker så strunta i att köpa några och komplettera senare när du fått lite mera "kött på benen". Finns att köpa i Sverige med kort leveranstid och något billigare från t ex http://www.aircraft-world.com/ och då kostar frakten typ 2,5 $ och du har dom inom ca: 1 vecka. Så akuta är ju knappast telemetrimöjligheterna trots allt... En vanlig telemetri-mottagare är ju t ex X8R men åter - det beror ju på dina egna behov.
              Roger

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Digital Telemetri fungerar med X-mottagarna:
                X4R, X4R-SB, X6R, och X8R.
                Digital Telemetri ska även fungera med de lite billigare D-mottagarna: D4R-II, D6R-II och D8R-II plus.
                Även alla äldre D8R, D8RV2, D8RSP, D8RXP, D8R-II ska ha digital telemetri.
                Analog Telemetri D4FR, D6FR och troligen även VD5M även om jag inte ser någon kontakt för det på fotona av den.

Jag rekommenderar X6R och X8R, då är det bara att plugga i altimetern. Med D4R-II och X4R måste man löda (kablar). Dessa kablar får man med X4R men inte med D4R-II. Tyvärr är det så att D4R-II och X4R är de enda som är tillräckligt små för DLG. Har inte och tänker inte prova analog telemetri.
                fredrik

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                  • 609

Jag tycker det är lite oklart vilka mottagare som är kompatibla med Taranis.
                  Ja har en gammal D8R och den går inte att binda t.ex.
                  De non telemetry som jag har funkar inte heller.
                  V8R7SP & V8R7.

Nu har jag en DJT modul sedan förut så det går ju att köra genom den.
                  Men det blir att uppgradera mottagar samlingen framöver.

En lista med kompatibla mottagare vore önskvärt.
                  Kanske något att komplettera första posten med?

Hittade en lista.
                  http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=96&t=3437
                  Den är 1½ år gammal men kanske något att bygga på?
                  || MultiWii Airplane Setup ||
                  || RTH Med MWii Ariplane ||
                  || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

Tittar man på http://www.frsky-rc.com/product/pro.php?pro_id=113 så står det "FrSky X series, D series and V8-II series receivers" vilket jag tolkar som att din D8R borde fungera medans V8-mottagarna måste vara med "-II" version 2.
                    Jag har för mig att man binder på olika sätt mot Taranis och DJT så kolla manualen till mottagaren.
                    /Jonas

Kommentar

• PatrikE

• okt 2010
                      • 609

Ok efter lite läsning i manualen...
                      D8R går att Binda i D8 Mode.
                      || MultiWii Airplane Setup ||
                      || RTH Med MWii Ariplane ||
                      || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

flertalet FRsky mottagare går att binda.
                        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• dvogonen
                          • jul 2012
                          • 491

Alla FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på D eller X går att binda till Taranis.
                          Alla FrSky-mottagare som har ett namn som börjar på V och slutar på II går att binda till Taranis.

De enda V-mottagare som inte går att använda med Taranis är första generationens V-mottagare, dvs de som har ett namn som börjar V och inte slutar med II.

Kommentar

• stocken
                            • mar 2014
                            • 12

Är sugen på en Taranis och hittade detta pris http://www.firstpersonview.com/rc-co...h-x8r-receiver

Tycker det verkar lite för bra, är det någon gammal variant?

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Tja - köper du från USA så skall du absolut räkna med att det tillkommer 25 % moms på hela beloppet samt 100--150 kr i "tullhanteringsavgift". Sen fanns ju inte sändaren lagerförd heller - och kanske kommer den inte heller åter eftersom Taranis Plus släppts och den verkar bli lite dyrare än den vanliga Taranisen.
                              Roger

Kommentar

• stocken
                                • mar 2014
                                • 12

Ursprungligen postat av McRegor
                                Tja - köper du från USA så skall du absolut räkna med att det tillkommer 25 % moms på hela beloppet samt 100--150 kr i "tullhanteringsavgift". Sen fanns ju inte sändaren lagerförd heller - och kanske kommer den inte heller åter eftersom Taranis Plus släppts och den verkar bli lite dyrare än den vanliga Taranisen.
                                Roger
                                Aha ok, då ska jag nog satsa på Plus varianten istället då, tack

Kommentar

Arbetssätt...