FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
    Jag har använt X9D talet i X9E. Funkar klockrent bara man kopplar ljudfilerna så att den engelska filen motsvarar den svenska. Vissa har bytt plats!
    Jag har beskrivit hur man gör på min tråd X9E.
    Nu har jag tillverkat en mapp med svenskt tal som ska gå att använda i X9E/Open Tx 2.1. Provar och meddelar resultat då jag fått min X9E från AM. Filerna på svenska har jag tagit från X9D och döpt om på det sätt som du beskrivit men har kvar några frågetecken. Följande filer finns på den engelskspråkiga versionen för X9E men jag hittar inga motsvarigheter på den svenska för X9D.

0125.wav fot per second
    0126.wav feet per second
    0129.wav mile per hour
    0130.wav miles per hour
    0137.wav degree Farenheit
    0138.wav degrees Farenheit
    0153.wav millimeter
    0154.wav millimeters
    0155.wav fluid ounce
    0156.wav fluid ounces
    eebad.wav bad eeprom
    rx_org.wav reciever battery low
    rx_red.wav reciever battery critical
    /Leif

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Alla dessa nya varianter verkar mycket stora, varför bygger ingen lite smidigare och mindre sändare? Att tray-sändare är stora gör väl inte så mycket men handhållna vill iaf jag ska vara mindre. Jag försöker packa så kompakt som möjligt och även X9D känns alldeles för otymplig och stor.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
        • 734

Ursprungligen postat av pernstig
        Nu har jag tillverkat en mapp med svenskt tal som ska gå att använda i X9E/Open Tx 2.1. Provar och meddelar resultat då jag fått min X9E från AM. Filerna på svenska har jag tagit från X9D och döpt om på det sätt som du beskrivit men har kvar några frågetecken. Följande filer finns på den engelskspråkiga versionen för X9E men jag hittar inga motsvarigheter på den svenska för X9D.

0125.wav fot per second
        0126.wav feet per second
        0129.wav mile per hour
        0130.wav miles per hour
        0137.wav degree Farenheit
        0138.wav degrees Farenheit
        0153.wav millimeter
        0154.wav millimeters
        0155.wav fluid ounce
        0156.wav fluid ounces
        eebad.wav bad eeprom
        rx_org.wav reciever battery low
        rx_red.wav reciever battery critical

Hr är en video hur man använder appen Talk för att gör egna ljudfiler, om man tvunget vill höra fötter per sekund på svenska :proud:

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Njae, det jag undrar är om de saknade filerna behövs på svenska. Det är ju systemljud så man vet inte när systemet behagar ropa på dem. Enklast är då att köra systemet så får tiden utvisa om det dyker upp engelska uttryck.
          Jag tillverkar svenskt tal (Elins röst) med hjälp av Acapela:
          /Leif

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Finns det någon som kan dela en zip med svenska ljudfiler som fungerar på 2.1 av OpenTX? Alla har inte 9XE. Filerna på engelska på http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/ fungerar inte. Man kan dela med google drive, box, dropbox eller onedrive.
            fredrik

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Jag vill uppgradera (heter det så?) min Taranis Plus till 2.1 (EU) så att jag kan använda Companion 2.1 till både den och X9E. Fungerar metoden som man laddar ner från FrSky/Download/How to/Taranis Plus (se bilder)? På Youtube hittar jag andra metoder som verkar krångligare så jag blir osäker. Och hur ser jag till att det blir EU-versionen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: Upgrading Taranis Plus enligt FrSky how to 1 av 2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 46,8 KB
ID: 506113
              Klicka på bilden för större version

Namn: Upgrading Taranis Plus enligt FrSky how to 2 av 2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 31,8 KB
ID: 506114
              /Leif

Kommentar

• pernstig
                • nov 2006
                • 1184

Ursprungligen postat av freddan_6
                Finns det någon som kan dela en zip med svenska ljudfiler som fungerar på 2.1 av OpenTX? Alla har inte 9XE. Filerna på engelska på http://voices-21.open-tx.org/opentx-taranis/ fungerar inte. Man kan dela med google drive, box, dropbox eller onedrive.
                Låter som ett utmärkt förslag. Jag har som sagt tidigare ordnat upp svenskspråkiga filer till min X9E (som ligger på utlämningsstället) och om de funkar delar jag dom gärna på Dropbox. Senare vill jag uppgradera min X9D till Open Tx 2.1 och då ska det ju vara svenskt språk på den också.

Fattar jag rätt: de engelskspråkiga filerna som finns på den plats du länkar till och som är avsedda för OpenTx 2.1 fungerar inte i Open Tx 2.1? Vad händer när du kör dom i din Taranis X9D.
                :concern:
                /Leif

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Hej Leif
                  Jag valde non-eu, av kompatibilitetsskäl och tog 2.1 bara genom att ladda ner companion 2.1 och körde den. Ihop med trimmarna som vid en vanlig flashinging och på med strömmen. Sen i med sladden till datorn och vips hade jag 2.1. Tänk på att du får göra om telemetri den funkar annorlunda och var nollställd. Jag tänker inte gå tillbaks. 2- 3- 4- och 5-servomodeller fungerar utan problem för mig, både stjärtlösa (vingar) och såna med skev och höjd. Har inga mer komplicerade modeller. Prova varje modell noggrant på marken innan flygning. Du kan självklart gå vidare och byta till EU också, men det är en separat process, enklast verkar det vara via minneskortet.
                  fredrik

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                    • 734

Precis man måste definiera om vad man vill se i displayen, i mitt fall blev det så här

https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../telemetry.jpg

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Ursprungligen postat av freddan_6
                      Hej Leif
                      Jag valde non-eu...
                      Då väljer jag alltså EU direkt eftersom jag har v2.0.9.2-eu nu och endast X-mottagare med EU FW.
                      Telemetrin blir säkert ett mindre problem och jag har bara två enklare modeller i sändaren ännu.
                      /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                        • 229

X9E:
                        Mina spakar sitter stenhårt, är det nån som vet hur man justerar längden?
                        Är spakarna ihåliga så att det att montera brytare i dem?
                        Horisontell_spaksensor - kontakterna juckar när man rör spakarna vertikalt. Är det bara jag som tycker det ser ut att kunna bli problem? Hur har ni gjort?
                        MVH!
                        /Johan

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Man lossar låsskruven i spaktoppen med insexnyckel och gängar spaken uppåt. Men som du noterat så sitter själva spaken stenhårt, jag fick hem min X9E idag från AM idag och fick använda tång med skyddsduk emellan på de ena spaken. Och ja, de är ihåliga. Sågt ett youtubeklipp med omkopplare i vänster spaktopp. Jag noterade inte någon "juckande" kontakt när jag inspekterade. Lite osäker på vad du menar?
                          /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                            • 229

Så här vickar kontakten när spaken rör sig:

...inte helt bra!
                            /J

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Håller med, kontakten vickar på min sändare också. Får fixera med något som går att ta bort vid behov, smältlim eller liknande. Jag ville använda ratten F2 som volymkontroll på samma sätt som på min X9D men det funkade inte. Det visade sig att F1 och F2 inte var kalibrerade alls och efter kalibrering blev det OK.

På klubbkompisens som han fick hem i måndags fungerade inte SC (switch 7 höger), den var ständigt på mittläge. Den var inte helt ner tryckt i kontaktbanken. Det finns alltså anledning att granska detaljer både på X9E och som påpekats tidigare X9D.

Ett stort bekymmer för mig är armarna för nackrem (gillar inte den bökiga selen), sändaren är inte alls i balans utan hänger kraftigt framåt. Funderar på att helt enkelt byta dem mot 5 mm rundstål som bockas på lämpligt sätt och går framåt ut över sändaren för bättre balans. Eller finns andra lösningar?
                              /Leif

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Jo - plastarmarna som du talar om Leif är nog inte den bästa konstruktionslösningen och frågan är hur man skall lösa detta problem på ett bra sätt. Dom verkar ha koncentrerat sig mera på hur de skall gömmas undan när man inte använder dom än hur de skall fungera när man faktiskt använder sändaren.
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...