Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Ä andra sidan är vi många piloter över hela världen som flugit v.1 utan synliga problem under många års tid så jag håller nog med FinnbyFraggel i hans slutsatser.
Roger
Hej
Jag har letat efter beskrivningar av fel i V2.1.x men just nu är det bara problem med fail-safe när mottagaren är nära sändaren jag kan hitta när det gäller någon form av konsensus iaktagna fel.
Jag skulle gärna hitta referenser/länkar till beskrivningar av fel på V2.1 som flera anser existerar. Har ni hittat?
Jag försöker göra en bedömning vad som är vettigast att köra på. Just nu lutar det ändå åt V2, speciellt eftersom jag tror jag förlorade en större modell pga av felet i V1.
/OlleG
De är de två jag snabbtittat i. Men de spänner nästan över ett år och massor av inlägg med blandad inriktning. Så jag är nyfiken vad andra kommit till för slutsats efter att ha plöjt runt på nätet.
/OlleG
Jag tycker att det är väldigt knepigt att få någon uppfattning om det när man läser i forumen. Man ska inte glömma att det finns andra orsaker till att modeller ramlar ner. ESC/BEC som är för klen, servo drar mer ström än man tror, Störningar från WIFI och andra sändare, hur antennen pekar i förhållande till modellen. Har gjort några tester med crossfire med en dimond antenn där jag loggat sändarens dynamiska uteffekt (sändaren krämar på mer effekt när det behövs) och lagat in det på en karta, mw uteffekt, det röd T;et är ungefärligt antenn riktning, resultatet ja lite förvirrande men man kan se att när modellen i vinkel mot modellen går effekten upp, eller ?? Avståndet till punkten längst bort i skogsbrynet är ca 400 m
Håller helt med dig Uffe ! Det är nog väldigt svårt att med bestämdhet relatera sina kvaddar till "problemet" med ACCST v.1 - speciellt som det använts av så många och under så många år utan att man tidigare uppmärksammat detta. Sen glömde du den absolut största orsaken till alla kvaddar nämligen SBS - "skit bakom spakarna"...
Roger
Är det någon som vet om servona utsätts för högre spänning än 5 V när man flashar mottagaren från en X9D Plus sändare. Helst skulle man ju vilja slippa lossa kontakterna.
/PO
Ja, de utsätts för batterispänningen i sändaren, d.v..s ca 9 V för sex fulladdade NiMH. Om något servo skadas (kortslutning) kan det drabba sändaren också p.g.a. överbelastning.
Jaha då hade jag tur då. Flashade två mottagare innan det slog mig att det kunde vara så. Jag har läst flera anvisningar och även tittat på Youtube utan att se någon varning. Bara att man skall se upp så att mottagaren klarar sändarspänningen. Då får man kanske vara lite uppmärksam på dom plågade servona. Samtidigt blir det ytterligare ett argument för att inte gå över till ACCST v2. Att lossa en massa kontakter i en trångt utrymme är ju inte så kul. Fast för min del så har jag ju redan börjat så jag får väl fortsätta. Och uppdatering av två mottagare har gått bra. Fast jag har bara flugit ett par gånger.
/PO
Hej!
Ja då har jag skaffat en Radiomaster TX16S, tittat på väldigt många videos om OpenTX , programmerat så jag fått in några av flygplanen som har flera olika Spektrummottagare (DSM) och det verkar hittills gått bra.
Har en fråga och det gäller Timer 1 som är THs programmerad så att den går igång när motorspaken lämnar nedersta läget. Är det någon som vet om och hur man kan göra för att spaken skall kunna dras uppåt några grader utan att timern går igång? Det finns fn ingen marginal. Timern startar vid minsta lilla rörelse uppåt. Det vore bra om man kunde lägga in ett "dött" område på 5% längst ner. Det vore också bra att ha den marginalen när man slår över från Throttle cut till Throttle active för det fall att spaken inte skulle vara helt nere.
/Göran
Kommentar