Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran R

• feb 2009
    • 73

Uffe, då har jag provat lite via Companion och logiska villkoret enligt ditt alternativ två. Timern blir fördröjd upp till -90% och det är ju bra.
    Hur kan man bäst göra om man vill att timern och även motorn inte skall starta förrän spaken nått över -90%? Jag har Throttle cut på SG switchen. Använder SF till ställen.
    /Göran

Tillägg: Hittade denna videon som kan lösa det hela ganska bra tror jag.
    Senast redigerad av Göran R; 2020-11-13, 20:25.

Kommentar

• OlleG
      • aug 2006
      • 287

Hej
      Det finns nog lite olika sätt. Ett är att använda Curve, trottelkurva, med minst 10 punkter (eftersom du nämnde 90%) där punkt 1 och 2 är kvar på noll. Praktiskt eftersom du kanske vill justera kurvan även vid högre gaspådrag.
      /OlleG

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
        • 734

Hej det enklast sätt att göra det på är att använda den inverterade L01 och overide throttel till -100 då startar motor och timer samtidigt

Klicka på bilden för större version

Namn: logical.jpg
Visningar: 1
Storlek: 18,4 KB
ID: 513116

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
          • 73

Hej. Tack för tipsen. Det verkar fungera som det ska. Bäst är nog att använda trottelkurvan också. Då blir det inget hopp till -90% gasläget. Jag skall också försöka göra en kurva som blir mer lik en kurva med förbränningsmotor. Jag tycker att draget mellan -30% och -90% är lite okontrollerbart, lite för digitalt på mina elkärror. Är det någon som vet hur kurvan bör se ut för att mer likna det drag man får med en .60a metanolmotor?

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

Här ett exempel på kurva som OlleG är inne på. Den är avsedd för luftbroms men principen funkar bra till gas också.

Namn: Bromskurva.jpg
Storlek: 63,0 KB
ID: 513117
            Jag använder som synes "Custom X" och då kan man flytta punkter aven i X-led så bara tre punkter behövs.
            /Leif

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
              • 73

Hej,
              Den kurvan skiljer sig inte så mycket från den normala. Man får i alla fall prova lite olika kurvor för att se vad som är bäst.
              En annat fråga. Jag tappar bilden på flygplanet (model image) när jag läser in "models and settings" från TX16S sändaren till Companion. Dvs själva .jpg bilden av flygplanet som jag lagt in i "model setup" i sändaren syns inte när jag kör simulatorn i Companion. Om jag sedan laddar tillbaks "models and settings" från Companion till sändaren så är flygplansbilden borta där också. Däremot finns bilderna kvar på de flygplan som inte är öppnade i Companion.
              Vad kan det kan bero på? Någon som vet?
              /Göran

Edit: Tror det löst sig med bilderna. Namnen på .jpg bilderna var nog för långa.
              Senast redigerad av Göran R; 2020-11-14, 17:54.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                • 734

Ja och för att bilderna ska funka måste du synka SD kortet i Companion

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
                  • 73

Tack Uffe. Har nog missat lite om hur inställningarna bör vara för Local folder och Radio folder vid synkningen.
                  Har du något bild exempel på hur man bör ställa in under settings så att systemet hittar respektive mappar.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                    • 734

Den ända inställning du behöver göra är att peka på den folder i datorn som du vill använda , radion hittar Companion själv när du är ansluten

Namn: sd.jpg
Storlek: 123,5 KB
ID: 513122

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
                      • 73

Tack! Nu tror jag det är lite mer ordning i mapparna.
                      /Göran

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
                        • 73

Nu har jag programmerat in tre flygplan i Radiomastern och skall lägga in ytterligare tre stycken. Funderar på om jag skall använda Companion direkt eller gå via sändarknapparna. Hur brukar ni göra? Är det bättre att enbart använda Companion?
                        Hur brukar ni göra?
                        /Göran

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Jag skapar en helt ny modell efter guiden i sändaren och går sedan över till Companion. Mina modeller brukar bli ganska komplexa när det gäller mixar, logiska switchar, kurvor, special funktions m.m. Dessutom förtydligande text lite varstans och allt det det går avsevärt lättare i Companion. Men numera skapar jag nästan aldrig helt nya modeller utan gör kopior på gamla som jag nollställer och modifierar i Companion.
                          /Leif

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                            • 734

Jag gör på samma vis som Pernstig, går snabbt och enkelt och blir rätt ibland :sarcastic:

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

När jag använde OpenTX mera aktivt så gjorde jag också egna mallar - då får man enkelt switchar, funktioner, ljud m m som man vill ha det och slipper göra om alla basinställningar varje gång. Gör f ö likadant även med FrOS och Spektrum AirWare.
                              Roger

Kommentar

• Göran R

• feb 2009
                                • 73

Jag väljer nog att skapa nästa flygplan enligt guiden i sändaren och går sedan över till Companion.
                                Tack för alla svaren.
                                /Göran

Kommentar

Arbetssätt...