Open Tx - det flexibla sändaroperativet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Ursprungligen postat av pernstig
    Nu har jag tagit mod till mig och gått över till ACCST v2 i sändarna (Taranis D+, Taranis E och RM TX16s) och alla mina FrSky mottagare (X6R, X8R, S8R, XSR, R-X8Rpro, R-X4R, G-RX8, G-RX6 och XM+. Allt fungerar utan problem hemma på skrivbordet så nu återstår att provflyga alla modellerna.
    Spännande [emoji16]
    Då är hoppas vi flygningen går bra också...
    /Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Kommentar

• GunnarJ
      • maj 2006
      • 64

Frågor om Companion och Open TX.

Börjar med Companion: Kör ett LUA-script som gör en FlySky höjdmätare till en variometer, https://hackaday.io/project/175220-flysky-variometer, funkar fint på min RM T16S, men i Companion får jag inte upp någon flik med LUA-script. Kör Compaion 2.3.11 med Lua.
      Senast redigerad av GunnarJ; 2021-03-13, 15:53.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Skulle föreslå att du flyttar in frågan i denna OpenTX-tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ghlight=opentx
        Roger

Kommentar

• GunnarJ
          • maj 2006
          • 64

Skulle gärna göra det om jag visste hur!

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Tja - på nåt magiskt sätt så ligger frågan i "rätt" tråd nu...
            Roger

Kommentar

• GunnarJ
              • maj 2006
              • 64

Tack!

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                • 734

Ursprungligen postat av GunnarJ
                Börjar med Companion: Kör ett LUA-script som gör en FlySky höjdmätare till en variometer, https://hackaday.io/project/175220-flysky-variometer, funkar fint på min RM T16S, men i Companion får jag inte upp någon flik med LUA-script. Kör Compaion 2.3.11 med Lua.
                Tittar du under rätt flik? Det ligger under model, inte system

Kommentar

• GunnarJ
                  • maj 2006
                  • 64

I radion hittar jag den under model, men om jag läser upp radion till Companion hittar jag över huvud taget ingen flik med LUA.
                  På radion har jag under model: modellinställn.,flyglägen, input, mixar, servon, kurvor, global var., logiska brytare, brytarfunktioner, specialkod, telemetri.
                  På Companion: Klicka på bilden för större version

Namn: Screenshot 2021-03-15 002948.jpg
Visningar: 1
Storlek: 20,7 KB
ID: 513392

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                    • 734

Sorry Gunnar J läst din fråga lite slarvigt, det finns inte Companion så vitt jag kan se, bara när man kör simulering då kan man se det. Varför, vet inte, men det fattas en hel del när det gäller hur saker visas på displayen för de modeller med färgskärm, brist på tid eller ork från utvecklarna, men får inte glömma att Opentx är ett open source projekt där utvecklarna jobbar ideellt.

Klicka på bilden för större version

Namn: lua.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,7 KB
ID: 513393

Kommentar

• GunnarJ
                      • maj 2006
                      • 64

Hej igen Uffe!
                      Är grymt imponerad av konstruktörernas arbete och ditt kunnande i ämnet!!! Hade ingen aning om att man kunde "bläddra" i sändarsimuleringen, helt suveränt. Får kanske fresta med ett par frågor till (håller på och lär mig). Telemetri: Ratio: enl vad jag hittat på nätet en konstant för att anpassa sensorvädet för att ge ett realistiskt värde! Värdet 2,55 tycks ge förhållande 1:1, när använda? Filter: vad innebär? Hantera instansfel: Vad innebär? Ursäkta frågvisheten, men vill gärna lära mer, och du tycks motsvara Wikipedia i dessa ämnen.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                        • 734

Ratio används för äldre analoga signaler tex A1 A2 och är beroende signalnivån från givaren, så ratio kan varier från fall till fall. Nyare telemetri grejor kör smartport vilket är ett digital protokoll som har rätt scalering med sig i signalen.
                        Filter är ett rullande medelvärde på de 5 senaste värdena, sista värdet ersätts av det senaste och medelvärde beräkna, kan var användbart om signalen är brusig.
                        Hantera instansfel: var hittar du det, jag kan inte hitta det någon stans, kan beror på att jag kör med engelsk språkinställning

Kommentar

• GunnarJ
                          • maj 2006
                          • 64

Hittade det i sändarsimuleringen under telemetri, alldeles ovanför variometerdelen, kryssruta: Ignore instances

Filter verkar bra i mitt fall, höjdmätaren mäter tryck/temp och ger ryckiga höjdvärden, filter lugnar ner det hela.
                          Senast redigerad av GunnarJ; 2021-03-16, 23:43.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
                            • 734

Ok nu vet jag vilken du avser, har aldrig använt den, men hitta detta på nätet
                            No / Ignore Instances

To be used with non FrSKY sensors which may have faulty software that fills up all the sensor slots. In Companion this is called disable multi sensor handling. This is rarely needed.

Kommentar

• GunnarJ
                              • maj 2006
                              • 64

Än en gång, Stort Tack, jätteskönt att ha någon som kan svara på alla konstiga frågor!!!:banghead:

Kommentar

• OlleG
                                • aug 2006
                                • 287

Hej
                                Finns något sätt att ställa in timervärdet på en persistent timer(manual reset)?
                                Just nu har jag två sändare som jag omväxlande flyger samma modell. När jag väl bestämt mig vill jag addera den ickevalda sändarens registrerade timmar till timern i den valda sändaren för att få ihop modellens totala tid.
                                /OlleG

Kommentar

Arbetssätt...