TF Mustangbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hjalleo
    • sep 2010
    • 766

Ytterligare ett steg närmare plankning

För dom av er som inte fattat det ännu avskyr jag att planka. Jag är helt enkelt livrädd (nja, kanske lite överdrivet) för att det ska bli skevt, snett, krokigt och vad det nu kan bli.

Nedan syns jag slipa till kanten på det första flaket som tillsammans med ytterligare fyra ska bli undersidans plankning. Bilden till höger föreställer slipning av framkanten i lätt vinkel för att den ska sluta tätt mot LE.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2709.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,7 KB
ID: 479958Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2710.jpg
Storlek: 43,8 KB
ID: 479959

Bägge flaken färdiga och tillskurva för att passa runt radiatorn.

Namn: DSC_2711.jpg
Storlek: 46,8 KB
ID: 479960Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2713.jpg
Storlek: 47,4 KB
ID: 479961

Efter tips av en flygkompis om att fukta pappret innan jag rullar det runt något lämpligt tillverkades den första kabeltrumman runt ett VP-rör och limmades ihop med förtunnat vitlim. Det blev riktigt bra förutom att jag nu har ett VP-rör med ett fastlimmat papper runt.:banghead: Är det det som kallas för produktutveckling? Undrar vad värdet kan vara på en dylik produkt?:stupido2:

Namn: DSC_2717.jpg
Storlek: 86,3 KB
ID: 479962

Tack och lov gick den att lossa då den torkat lite ytterligare och nedan syns den på sin rätta plats.

Namn: DSC_2718.jpg
Storlek: 67,8 KB
ID: 479963

Jaha, nu börjar jag få ont om ursäkter för att skjuta upp plankningen mycket längre.

/Olov

Kommentar

• hjalleo
      • sep 2010
      • 766

Plankning

Då har jag gett mig på plankningen. Jag började med att fästa framkanten av flaket med PU-lim som fick härda över natten. Det såg riktigt tätt och bra ut i morse.

Namn: DSC_2720.jpg
Storlek: 50,6 KB
ID: 479984
      Nedan syns höger vinghalvas plankning limmad med PU-lim och satt under press av ett antal sandpåsar. Under vingen har jag pallat upp med stöd för att inte vingen ska krökas under belastningen.

Namn: DSC_2721.jpg
Storlek: 78,1 KB
ID: 479985Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2724.jpg
Storlek: 56,3 KB
ID: 479986
      Och sista bilden för idag visar kabeltrumman för sladdarna till positionsljuset.

Namn: DSC_2723.jpg
Storlek: 46,0 KB
ID: 479987

Nu är det bara en natts nervös väntan innan jag kan se resultatet:lollypop:

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Vedermödor

Efter att jag plankat första halvan av undersidan på vingen konstaterade jag att min byggbänk inte var OK. Den sackade i mitten. Så under lördagen byggde jag en ny. Den nya skivan är en vanlig bänkskiva till kök beståendes av stavlimmad furu. Under denna skiva har jag skruvlimmat ett regelverk som stomme. Nu känns det väldigt stadigt och jag hoppas att den fortsätter att vara plan. Konsekvensen av den gamla byggskivan blev en ca 4 mm mindre v-form på vingen. Med tanke på att den totala v-formen är ca 195 mm så hoppas jag att dessa 4 mm inte påverkar flygförmågan allt för mycket.

När den nya byggskivan var på plats var det dags att limma andra halvan av plankningen. Här gick jag på pumpen. Efter att jag lagt på PU-limmet och fått plankningen på plats och tyngt ner med mina sandpåsar ser jag att plankningen "stångas" och jag lyckas inte att få en del i mitten att komma i kontakt med spryglarna hur jag än gör:banghead:. Det var bara att bita i det sura äpplet och pilla bort plankningen igen. Under demonteringen sprack den på ett antal ställen och jag hade ett himla jobb med att tvätta bort det värsta av PU-limmet medans det var någorlunda blött.

Under söndagen limmades delarna samman igen och jag gjorde ett nytt försök efter att jag putsat av lite vid mittskarven för att säkra att det inte var här det stångades. Den här gången gick det bra och det ända som syns av missödet är lite blänk i balsan efter CA-limmet.

Nedan syns undersidan nästan färdig. Det som saknas är den sista trekanten i framkant.

Namn: DSC_2725.jpg
Storlek: 38,1 KB
ID: 480052 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2727.jpg
Storlek: 25,2 KB
ID: 480053

Äntligen är hela undersidan klar och det verkar som om det blev OK. Jag hade stor nytta av det tips jag fått om att använda fönsterputs med ammoniak i för att mjukgöra balsan. Det funkade kanon!

Namn: DSC_2730.jpg
Storlek: 33,7 KB
ID: 480054 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2732.jpg
Storlek: 25,8 KB
ID: 480055

Nästa byggmoment blir att ta upp hål för ställ och luckor samt att få luckorna på plats. Det kommer att bli ett himla trevligt pill som kommer att ta tiiiiiid.:sarcastic: Finns det någon som har ett bra tips på hur man på bästa sätt tar upp hålet i plankningen så att det blir en jämn glipa runt om luckorna?

/Olov

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Härligt att se det går framåt för dig :lollypop:
          Att det händer enstaka missöden är väll nästan mer regel än undantag, säg det bygge som går helt smärtfritt och utan små fadäser :icon_pai:

Huvudsaken är att man innser att det blir fel och kan åtgärda det. Värre vore det annars. Det ser hur som helst väldigt bra ut, och jag fotsätter hålla koll på din tråd. Längtar efter att få se 'mina' före detta prylar komma till användning :sarcastic:

Kör så det ryker :vroam:
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• hjalleo
            • sep 2010
            • 766

Ursprungligen postat av Ompa
            Härligt att se det går framåt för dig :lollypop:
            Att det händer enstaka missöden är väll nästan mer regel än undantag, säg det bygge som går helt smärtfritt och utan små fadäser :icon_pai:

Huvudsaken är att man innser att det blir fel och kan åtgärda det. Värre vore det annars. Det ser hur som helst väldigt bra ut, och jag fotsätter hålla koll på din tråd. Längtar efter att få se 'mina' före detta prylar komma till användning :sarcastic:

Kör så det ryker :vroam:
            Hej Tomas!

Ja, att det blir fel ibland har jag inget större bekymmer med bara jag begriper vad som gjorde att det blev fel och att jag lyckas rätta till det.

Då jag nu har kommit till håltagande för ställen samt montering av luckor så lär du snart se de komma till användning. Det ska bli himla skoj och jag ser fram emot den dag då jag kan provköra ställ och luckor.

Kör så det ryker gör jag väl kanske inte, men det dammar, luktar CA-lim och stinker ammoniak... Och det är ju nästan lika bra

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
              • aug 2007
              • 1472

Ursprungligen postat av hjalleo
              Finns det någon som har ett bra tips på hur man på bästa sätt tar upp hålet i plankningen så att det blir en jämn glipa runt om luckorna?

/Olov
              Hej Olov.
              Jag skulle nog ge dej tipset att gjuta nya luckor i glasfber, då kan du få luckor som får minimala glipor, och framförallt så blir dom mera hållbara.
              /Lelle

Kommentar

• hjalleo
                • sep 2010
                • 766

Ursprungligen postat av Lelle
                Hej Olov.
                Jag skulle nog ge dej tipset att gjuta nya luckor i glasfber, då kan du få luckor som får minimala glipor, och framförallt så blir dom mera hållbara.
                Hej Lennart!

Jag tackar för tipset. Det hade varit ett bra sätt att göra om det inte var för att jag redan har jättefina inre och yttre luckor som jag tänker använda.

Det är själva håltagningen som jag funderar över hur man ska göra för att det ska bli snyggt.

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
                  • aug 2007
                  • 1472

Det finns riktigt tunna sågblad i bygghandeln som bara är 0,2-0,3mm. Dom går ganska lätt att såga med så det blir riktigt små glipor. Kolla hos din järnhandlare.

Lycka till.
                  /Lelle

Kommentar

• hjalleo
                    • sep 2010
                    • 766

Ursprungligen postat av Lelle
                    Det finns riktigt tunna sågblad i bygghandeln som bara är 0,2-0,3mm. Dom går ganska lätt att såga med så det blir riktigt små glipor. Kolla hos din järnhandlare.

Lycka till.
                    Hej Lennart!

Ja, det kanske vore ett bra verktyg att använda. Tack för tipset!

Mvh Olov

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Julafton? Nä, men väl dags för lucköppning.

Under kvällarna i veckan som har gått har jag slipat och putsat till alla 8 delar till de inre och yttre landställsluckorna.

Namn: DSC_2740.jpg
Storlek: 38,3 KB
ID: 480142

Efter det var det dags att göra ett rufft hål i plankningen så att jag fick något att utgå ifrån när jag ska rita in exakt var luckorna ska vara placerade. Tyvärr kommer jag inte att kunna få dom så tätt samman i mitten som jag hade önskat. Det hade krävts en mycket större modifiering än den som Ompa tipsade mig om tidigare i tråden. Inte för att Ompas tips var meningslöst, det gjorde att jag kom avsevärt mycket närmare verkligheten. Se bilderna nedan hur det ser ut på riktigt kontra hur det kommer att se ut hos mig.

Namn: 2007-07-31_221928_bottonp51.jpg
Visningar: 2
Storlek: 53,9 KB
ID: 480143 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2734.jpg
Storlek: 42,4 KB
ID: 480144

Bägge hålen upptagna och nu är det dags att rita in luckorna och därefter gör det riktiga hålen.

Namn: DSC_2738.jpg
Storlek: 43,3 KB
ID: 480145

Kommentar

• hjalleo
                        • sep 2010
                        • 766

Luckor

Ja, inte har det blivit mycket byggt i helgen. Jag hade trott att jag skulle ha tagit upp bägge hålen vid det här laget, men det har kommit annat i mellan.

Nu är i alla fall det första hålet uppskuret och därefter putsat. Jag trodde att jag skulle få en lagom stor glipa om jag slipade bort hela det streck som jag ritat på balsan runt om luckorna. Men, så var inte fallet. Nu är det väldigt tajt och jag kommer att behöva slipa upp ytterligare lite grand.

Namn: DSC_2744.jpg
Storlek: 43,6 KB
ID: 480150 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_2745.jpg
Storlek: 37,5 KB
ID: 480151

Nu måste jag bestämma mig för vilken typ av gångjärn som jag ska använda mig av till de inre luckorna. Väljer jag pinngångjärn så som många verkar göra borde det behövas en större springa då ytan är konvex. Om jag i stället använder luckgångjärn undrar jag om det inte blir för sladdrigt. Finns det någon som har en erfarehet eller tips att dela med sig av?

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Kul att se dina framsteg, blir intressant att se luckorna ta form.

Ang gångjärn, så det jag kikade på när jag var i byggtagen var just pinngångjärn alternativt vanliga 'Kavan' gångjärn. Dom specifika luckgångjärnen har jag aldrig använt.
                          Ett ytterligare alternativ som jag funderade på var att tillverka egna gångjärn i aluminium som får helt rätt proportioner och även mycket bra styrka.
                          Lelle här på forumet är en hejare på att tillverka bla egna gångjärn.
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          :crazy_pilot:
                          //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
                            • maj 2006
                            • 1228

Den här sidan kanske kan ge lite tips?: http://www.rcscalebuilder.com/tutori...rs/default.htm
                            Phil Clark rekommenderar (i alla fall då artikeln skrevs) att använda vanliga gångjärn typ Kavan, och att skruva fast gångjärn/luckor. I fall man behöver serva dom!
                            /Christer Landberg

Fw190D9
                            Fw190F2
                            Hawker Tempest Mk. V
                            S29C Tunnan

Kommentar

• hjalleo
                              • sep 2010
                              • 766

Ursprungligen postat av Ompa
                              Kul att se dina framsteg, blir intressant att se luckorna ta form.

Ang gångjärn, så det jag kikade på när jag var i byggtagen var just pinngångjärn alternativt vanliga 'Kavan' gångjärn. Dom specifika luckgångjärnen har jag aldrig använt.
                              Ett ytterligare alternativ som jag funderade på var att tillverka egna gångjärn i aluminium som får helt rätt proportioner och även mycket bra styrka.
                              Lelle här på forumet är en hejare på att tillverka bla egna gångjärn.
                              Hej Tomas!
                              Det blir vanliga pinngångjärn med pockets så att jag kan demontera vid behov.
                              /Olov

Kommentar

• hjalleo
                                • sep 2010
                                • 766

Ursprungligen postat av ChristerL
                                Den här sidan kanske kan ge lite tips?: http://www.rcscalebuilder.com/tutori...rs/default.htm
                                Phil Clark rekommenderar (i alla fall då artikeln skrevs) att använda vanliga gångjärn typ Kavan, och att skruva fast gångjärn/luckor. I fall man behöver serva dom!
                                Hej Christer!
                                Den artikeln hade jag missat. Jag tackar för tipset. Jag har nu beställt lämpliga pinngångjärn med pockets så att jag kan demontera.
                                /Olov

Kommentar

Arbetssätt...