MFI 9 skala 1/2,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jämtflyg
    • okt 2010
    • 14

blir snyggt det där kjell.

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1991

Go´kväll,
      Här kommer lite bilder över tillverkning av stabben. Spryglarna är delade i en främre och en bakre del. Mallarna är frästa ur ett hyllplan i ek och som vanligt är bitarna av 0,3 mm alu (här litho-plåt).

Huvudbalken är U-formad och alla delarna är ihopfogade med pop-nit. Skelettet är ganska fladdrigt men när väl skalet är på kommer det att bli mycket stabilt. Spännvidden på stabben blir lite över 100 cm och vikten på skelettet är 102 gram.

MVH
      Kjell
      Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:12.

Kommentar

• genland
        • maj 2006
        • 1228

Det är då själva den hur du lyckas
        få till det hela.....!!

Fråga: Var har du fått tag i
        så stora lithoplåtar?

Bästa hälsningar från
        en något avundsjuk
        Kent

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Ursprungligen postat av genland
          Fråga: Var har du fått tag i
          så stora lithoplåtar?

Hej Kent,
          Jag har fått tag på plåt från 3 olika ställen.

1/ Har en klubbkompis som jobbar på ett tryckeri och via honom har jag fått både använd och ny offsetplåt, den är 52 x 62 cm och finns i 0,3mm och 0,2 mm tjocklek. Ena sidan är belagd med någon slags grönaktig tryckerifilm. Plåten är ganska mjuk och lättarbetad. Det lönar sig att fråga närmsta tryckeri om sådan plåt.

2/ Har beställt plåt i större format från Arigo Teknik AB (http://www.arigoteknik.se). Om jag minns rätt är formatet 122 x 366 cm. Skickades rullad via posten. Detta är riktig flygkvalitet 2024 ALCLAD, 840 g / m2

3/ Välsorterade Järnia-butiker kan nog ta hem på beställning, åtminstone 0,5 mm plåt. Har själv beställt från ortens järnhandel. Format 120 x 240 cm. Osäker om dom även kan skaffa 0,3 mm.

Hälsningar
          Kjell

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ditt snygga bygge gör så att man blir lite sugen på att ge sig i kast med ett helmetall bygge.

Men jag måste besinna mig. Det finns redan för många projekt.

Göran
            Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Hej Göran,
              du har rätt - det är fel proportioner på mängden projekt och tillgänglig tid. Men metallbygge är kul...

Dagens arbete blev att fräsa till delar till stabbens upphängning och montera dessa innan skalet på stabbe och översidan på kroppen kan monteras. Delarna tillverkade av en gammal hatthängare i aluminium och bussningarna av inpressad/nitad mässing. Spår för skruvarna så att det skall gå att finjustera vid slutmonteringen.

Infästningen från insidan av bakkroppen...

och från utsidan...

och med stabben monterad. Det finns plats för brickor så att det går att justera även i sidled.

/Kjell
              Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:13.

Kommentar

• Fluf
                • jul 2012
                • 1580

Så härligt bygge, och bara 102g på en 1m vingskelett (även om det "bara" är en stabbe).

Aluminium är ett fantastiskt material.
                Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1991

Tack Fluf,
                  Ja, aluminium är trevligt att jobba med. Har inte riktigt insett detta förrän nu. Tyckte tidigare att det var besvärligt när det skulle till metalldelar i modellbyggen men det är egentligen ganska praktiskt och inte så svårt.

Har nu "klätt" stabben. I mittpartiet är det dubbel 0,3 mm plåt för att få lite stabilare fäste för roderok.

Skalet är delat på mitten och förböjt för att passa nosradien.

"Punktar" först på några ställen med nitar och håller då stommen platt med några vikter och när dessa första nitar är på plats är det bara att fortsätta borra och nita....

Och så här blev det...ungefär 260 borrhål och nitar senare. Vikt i klätt skick knappt 400 gram. Nu skall det till ett trim/balansroder i bakkanten och spetsar. Dessa blir antingen vakumformade i plast eller epoxy på friggoform.

MVH
                  Kjell
                  Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:13.

Kommentar

• LIP
                    • maj 2006
                    • 1315

Mycket snyggt, det är alltså pendelstabbe på MFI:n.

Är egentligen ganska smart, då är det alltid rätt anfallsvinkel på vingen.

Då jag tävlade i segel använde jag mig alltid av pendelstabbe.
                    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1991

Ursprungligen postat av LIP
                      Är egentligen ganska smart, då är det alltid rätt anfallsvinkel på vingen.

Då jag tävlade i segel använde jag mig alltid av pendelstabbe.
                      Hej Lasse, det har jag inte tänkt på på det viset men så blir det förstås. Jag har också haft pendelstabbe på seglare men inte på någon motormodell tidigare (jo förresten, en gång för så där 35 år sedan och det var en MFI9 i skala 1/4). Gäller bara att ha ungefär rätt trim första starten. Fast så är det ju även med en fast stabbe...

/Kjell

Kommentar

• LIP
                        • maj 2006
                        • 1315

Ursprungligen postat av kjni
                        Hej Lasse, det har jag inte tänkt på på det viset men så blir det förstås. Jag har också haft pendelstabbe på seglare men inte på någon motormodell tidigare (jo förresten, en gång för så där 35 år sedan och det var en MFI9 i skala 1/4). Gäller bara att ha ungefär rätt trim första starten. Fast så är det ju även med en fast stabbe...

/Kjell
                        Ja, du får trimma/mäta in stabben så att vingen håller rätt anfallsvinkel inför första starten.
                        /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                        Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                        Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                        Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1991

Veckans rapport...

Börjat förbereda trimrodret men fastnat på att jag inte har lämpliga gångjärn tillhands. Har beställt från Nelson Hobby i USA som har ett stort sortiment av miniatyrpianogångjärn i olika längder. Gångjärnet skall nitas mellan skalet och U-profilen i framkanten så det är bara att vänta på leverans. Trimrodret är gjort av 0,2 mm litho-plåt.

I väntan på gångjärn har jag börjat förbereda för "bulorna" på kroppen. Ritat i Autodesk Inventor Fusion som är ett gratisprogram och med tanke på priset riktigt bra. Filen printar jag en "provbula" från i en u-Print 3D-skrivare. Den bulan tänkte jag sedan göra en negativ form av för att antingen knacka den slutliga bulan i eller gjuta i epoxy. Att printa bulan tar ungefär 5 timmar. Ett alternativ kan vara att från 3-D-filen fräsa den negativa formen direkt i cellplast eller kanske trä.

Hälsningar
                          Kjell
                          Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:14.

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör
                            • nov 2009
                            • 1991

5 timmar har gått och den printade bulan har kommit ur ugnen. Den är lite för tjock än men om det blir en negativ form av den skall den göras så att det blir en fals som skall sitta på insidan av kroppssidan.

Samtidigt jobbar fräsen med en konkurrent i rosa frigolit... Vi får se vilken bit som blir mest användbar och som då skall tillverkas i en spegelvänd version för andra sidan.

/Kjell
                            Senast redigerad av administrator; 2013-07-15, 10:14.

Kommentar

• Fluf
                              • jul 2012
                              • 1580

Usch vilka roliga verktyg du har tillgång till, man blir lite sotis.

Vackert bygge än så länge, helt otrolig precision i arbetet. Håll ångan uppe!
                              Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                              Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
                              Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
                              Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
                              Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Väldigt trevliga maskiner du har.

Göran
                                Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

Arbetssätt...