Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Såg ju riktigt bra ut det där. Kan tänka mig att det är lite svårt att bestämma sig för när det räcker och är bra
Tack QatHome
På sätt och vis är det lite marigt. Det blir en balans mellan vad man kan prestera som modellbyggare och vad som är realistiskt.
Har iofs sett en del bilder på kärrorna direkt efter landning när dom avslutat ett uppdrag, och jisses hur en del ser ut, olja, sot, krutstänk, splitterskador etc
Jag vill att min ska se sliten och använd ut och lagom mycket slitage. Men det får heller inte vara för mycket att "smutsen" tar överhand för då ser det nästan lite för sunkigt ut.
Tycker nu att kroppen har fått den där rätta looken, typ efter ett par tre lyckade uppdrag eller så, där "svartingarna" inte tvättat ordentligt mellan jobben.
"Svartingarna" var inte alls ur någon rasistisk synvinkel, utan det var helt enkelt vad Luftwaffe piloterna kallade sina mekaniker på fältet.
Modellflyg En Stört-skön hobby:crazy_pilot:
//Tomas//
Då var spinnern återigen vit. Blir väll till fredag kväll/natt att försöka maska spiralen då. Hoppas inte färgen släpper igen bara, för då är jag rökt på primern.
Tyvärr hinner jag inte att vädra vingen klar ikväll pga förberedelserna inför trippen till Göteborg i morgon :toetap05:
Nåväl, får se vad man kan åstakomma på onsdag kväll när man kommit hem.
Torsdagen borde vingen vara vädrad och klar. Kanske tom kan börja klaralacka på kroppen då. Får bara inte glömma och vädra motorkåpan innan... :sarcastic:
//Tomas//
Ludde, om inte någon annan hinner svara så återkommer jag i morgon kväll i ämnet. Är på väg till Göteborg just nu.
Men allmänt. Wash är en blandning färger som simulerar smuts, sot, krut etc som rinner i panelskarvar osv. Det är sedan väldigt utspätt med ett par droppar diskmedel i som hindrar att det torkar för fort.
Jag använder Tamiya färger som är vattenlösliga och gör det hela mer lättanvänt. Applicera i skarvar och efter panellinjer med tops eller tandpetare eller likn, och torka med fuktad trasa. bakåt på vingen och neråt på kroppen för att simulera rinningar och luftdrag. Lägg lite i taget och upprepa tills önskad effekt uppnås.
Postar med en länk till Tom Pierce som brevid Christer L gett mig inspiration till detta med wash & vädring från början. Tom till skillnad mot mig är modellbyggarproffs, så snälla, jämför inte... :icon_axe:
Efter lite GBG äventyr har man åter igen landat. Dagen medförde regn vilket resuletrade i en hel del arbete med Wulfen. Vädringen är klar.
Vädrade klart kroppen och vingens ovansida under förmiddagen. Fortsatte under kvällen med vingens undersida och applicerade krutsot från kulsprutorna med airbrushen. Jisses, man har mycket kvar att lära där.
Jobbet blev till belåtenhet, och krutsotet på vingarna blev betydligt mindre än på min P47 för dom som sett den.
Nu märkte jag med bilderna från dagens jobb, att blixten framhävde sotet på vingen betydligt mer än vad som är i verkligheten. Blev väldigt förvånad och var tvungen att gå ut och titta om de verkligen var så kraftiga. Visst dom syns, men i detta fall hjälper blixten till att framhäva dom extremt mycket.
Nu ska kropp & vinge endast klarlackas. Sen, på min ära, tror jag banne mig att det är dags för det som den var menat att göra från början. Flyga :sarcastic:
Nåja. Bombgondolen ska färdigställas, men det är inget som hindrar att modellen provflygs innan den monteras. Vi får se. Kommer iaf inte upp förens tidigast nästa helg.
Ser vad jag hinner i morgon och i helgen. Jobbig begravning i morgon som kommer störa arbetet en del. Men kan hinna lite på förmiddagen innan det är dags att resa.
Bifogade filer
//Tomas//
Kommentar