Ian Baileys Hawker Tempest Mk. V - skala 1/6,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Ursprungligen postat av Sweeper
    Jag ser fram emot att få se hur det här blir.

Göran
    Jag med, nu börjar det bli riktigt riktigt kul att bygga!!

Gräsänkling ikväll, skit på TV (förutom lite DVD från Flying Legends 2007 till kvällskaffet), så det blev lite wing fillets också. En bas av 0,4 mm plywood och sen filletsen i glasfiber jag fick av Ian Bailey. Lite mäta, skära, klippa, limma och den första var på plats.

Klicka på bilden för större version

Namn: rcib-219.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,5 KB
ID: 482754

Namn: rcib-220.jpg
Storlek: 180,1 KB
ID: 482755
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
      • maj 2006
      • 1228

Små framsteg senaste veckan. Kåpan över sporrhjulet dock gjutet, i vilken luckorna också kommer att skäras ut. Min "plugg" i cellplast är fortfarande hel (limmades aldrig i kroppen), skulle jag behöva göra nya luckor så går det!
      I övrigt har det spacklats, slipats, putsats och justerats. Härnäst blir det glasning av skevroder och belly-pan.

Namn: rcib-221.jpg
Storlek: 208,5 KB
ID: 482773

Namn: rcib-222.jpg
Storlek: 197,2 KB
ID: 482774
      /Christer Landberg

Fw190D9
      Fw190F2
      Hawker Tempest Mk. V
      S29C Tunnan

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Ursprungligen postat av ChristerL
        Små framsteg senaste veckan. Kåpan över sporrhjulet dock gjutet, i vilken luckorna också kommer att skäras ut. Min "plugg" i cellplast är fortfarande hel (limmades aldrig i kroppen), skulle jag behöva göra nya luckor så går det!
        I övrigt har det spacklats, slipats, putsats och justerats. Härnäst blir det glasning av skevroder och belly-pan.

[ATTACH=CONFIG]22823[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]22824[/ATTACH]

Ser snyggt ut Christer!

Göran
        Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Som Göran säger så ser det mycket bra ut :applouse:
          Perfekt att ha pluggen kvar om man skulle behöve tillverka nya luckor iframtiden.

Har senaste tiden läst lite om Phil Clrak's byggen. Han verkar vara ett stort fan av att använda blå fregolit (markisolering) både som pluggar och till vissa detaljer på sina byggen. Det är ju perfekt, dels är det lätt och även lättbearbetat, och så är det ju starkt med tanke på att det är rätt så hårt komprimerat. Det kommer nog komma till användning i framtiden...

Nu har för övrigt min 'gammla' Dauntless åter hamnat i min ägo. Planerar att börja bygga om någon månad eller så. Sitter för stunden och går igenom vad jag behöver kompletera med för material inför byggstarten.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• Modellflygarn
            • okt 2006
            • 452

Knallar ju på rätt bra här trots att det fortfarande är sommar! Ser riktigt lovande ut!

Kul att Ompa är tillbaka på banan igen. Lycka till med det nystartade/omstartade bygget!
            Niklas/
            Absolut söndagsflygare
            http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• ChristerL
              • maj 2006
              • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
              Har senaste tiden läst lite om Phil Clrak's byggen. Han verkar vara ett stort fan av att använda blå fregolit (markisolering) både som pluggar och till vissa detaljer på sina byggen. Det är ju perfekt, dels är det lätt och även lättbearbetat, och så är det ju starkt med tanke på att det är rätt så hårt komprimerat.
              Instämmer helt! Tyvärr hade jag ingen tillgång till varken blå eller rosa när jag behövde det. Så en bit tät vit frigolit som hittades i plastreturen på jobbet fick duga!!

Ursprungligen postat av Modellflygarn
              Knallar ju på rätt bra här trots att det fortfarande är sommar! Ser riktigt lovande ut!
              Tack tack! Det kommer trots allt en sommar nästa år också! :triumphant:
              /Christer Landberg

Fw190D9
              Fw190F2
              Hawker Tempest Mk. V
              S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

Lite jobb med motorkåpan. Blev en "cowling/cooling flap"! 6 gångjärn på rad med en ny lång gemensam sprint, limmades på en bit plywood. En lucka gjordes i 0,8 mm glasfiber. Naturligtvis gjorde jag en tankevurpa och limmade luckan på fel sida om gångjärnen..... Men blev bra med ett lager 4 mm balsa, vilken senare ska glasas. Blev nu rätt tjocklek också!

Jag har ännu inte bestämt om luckan ska öppnas med ett servo eller vara fast i öppet läge.

Även slutet av kåpan har begåvats med lite 0,4 mm glasfiber som sen spacklats upp mot kåpan. Allt för att få ett mer riktigt utseende!

Namn: rcib-223.jpg
Storlek: 230,8 KB
ID: 482845

Namn: rcib-224.jpg
Storlek: 226,6 KB
ID: 482846

Namn: rcib-225.jpg
Storlek: 163,2 KB
ID: 482847

Namn: rcib-226.jpg
Storlek: 151,7 KB
ID: 482848

Namn: rcib-227.jpg
Storlek: 78,6 KB
ID: 482849

Namn: rcib-228.jpg
Storlek: 92,2 KB
ID: 482850
                /Christer Landberg

Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

Kommentar

• ChristerL
                  • maj 2006
                  • 1228

Små framsteg, lite då och då...

- Belly pan glasad, utspackling mot vingen blir efter första lagret av sprutspackel. Hålen till vingskruvarna tillsnyggade med "lock" från Zap-flaskor. Skärs/slipas till därefter.
                  - Wing fillets på plats på motorkåpan. Pyssel!
                  - Skevrodren glasade, slipade och fått ett lager spackel innan de limmats på plats. Dvs den genomgående axel som limmats i vingspetsen, och hålet fyllts med epoxi/ballonger.
                  - Senaste tillskottet i verkstaden; SilAir kompressor, ljudnivå som ett kylskåp. Kommer att användas åtminstone till all mindre målning som markeringar, små ytor och vädring. Det ska bli sköj!

Namn: rcib-229.jpg
Storlek: 197,8 KB
ID: 482938

Namn: rcib-230.jpg
Storlek: 163,4 KB
ID: 482939

Namn: rcib-231.jpg
Storlek: 165,6 KB
ID: 482940

Namn: rcib-232.jpg
Storlek: 249,5 KB
ID: 482941
                  /Christer Landberg

Fw190D9
                  Fw190F2
                  Hawker Tempest Mk. V
                  S29C Tunnan

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

En kompressor....då blir det bra tryck i bygget nu? :stupido2: :sarcastic:

Göran

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Hej Christer!

Hur går det för dig? Jag vill gärna se mer av ditt bygge.

Mvh Olov

Kommentar

• ChristerL
                        • maj 2006
                        • 1228

Ursprungligen postat av hjalleo
                        Hej Christer!

Hur går det för dig? Jag vill gärna se mer av ditt bygge.

Mvh Olov
                        Hej Olov,
                        Det blir lite små lir då och då. Inte så mycket att ta bilder på innan det är färdigt. Hoppas knyta ihop säcken den här veckan och få på ett lager spackel på hela kärran.

Det börjar bli brådis nu eftersom ett paket med bl.a. tejp för panellinjer och blandade WBC-färger är på väg från FighterAces i England!!
                        /Christer Landberg

Fw190D9
                        Fw190F2
                        Hawker Tempest Mk. V
                        S29C Tunnan

Kommentar

• Lelle
                          • aug 2007
                          • 1472

Ursprungligen postat av ChristerL
                          Det börjar bli brådis nu eftersom ett paket med bl.a. tejp för panellinjer och blandade WBC-färger är på väg från FighterAces i England!!
                          Tjena Christer.

Jag håller på med ett roligt experiment! Efter lite snack med Ivve på Nyköpingsträffen så har jag lackat min nya "slit & släng-extra" med Beckers vattenbaserade färg. Fungerar klockrent, ska bara lägga det sista skyddande lagret färg nu.
                          Det bästa med att köpa på hemmaplan är att du kan få samma färger som från FighterAces, då färgaffären blandar exakt vad du vill ha, och du får dessutom 3 ggr så mycket färg för samma pris.
                          Den är oxå helt luftfri, så du kan måla inomhus !
                          /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
                            Tjena Christer.

Jag håller på med ett roligt experiment! Efter lite snack med Ivve på Nyköpingsträffen så har jag lackat min nya "slit & släng-extra" med Beckers vattenbaserade färg. Fungerar klockrent, ska bara lägga det sista skyddande lagret färg nu.
                            Det bästa med att köpa på hemmaplan är att du kan få samma färger som från FighterAces, då färgaffären blandar exakt vad du vill ha, och du får dessutom 3 ggr så mycket färg för samma pris.
                            Jag skall prova det här på nästa kärra...om de kan blanda fram aluminium.

Göran

Kommentar

• ChristerL
                              • maj 2006
                              • 1228

Ursprungligen postat av Lelle
                              Tjena Christer.

Hej Lelle,

Det har jag hört talas om! (D-dagsränderna på Spitfire #1 var Beckers.)
                              Men visst behövs det skyddslackas, i alla fall om man kör på metanol och nitro? Kanske för säkerhetsskull även med bensinare? Vad säger Ivve?

I den här vändan är det småburkar med färg till markeringarna som kommer. SAMT flatting powder som ska blandas i WBCs skyddslack, ingen högblank Tempest efter vädring!! :man_in_love:

Till nästa projekt ska jag prova Beckers färger, då kommer det gå åt mer färg, och fler nyanser!!
                              /Christer Landberg

Fw190D9
                              Fw190F2
                              Hawker Tempest Mk. V
                              S29C Tunnan

Kommentar

• Lelle
                                • aug 2007
                                • 1472

Tjena Christer.

Bokis har vad jag vet ingen skyddslack på sin FW-190 och den klarar sig utan att "kracka" mot bensin.

Det har dragit ut lite på tiden, men jag har en burk med skyddslack från Warbird Colors liggande så jag ska lägga ett lager i veckan för att få upp ytan lite blankare. Ska också lämna en bit på motorkåpan "oskyddad" för att se om det stämmer att den står emot metanol..
                                Färgaffär´n sa oxå att dom utan problem kan blanda allt från matta till blanka färger.
                                /Lelle

Kommentar

Arbetssätt...