Saab j21r

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JonasTecknare
    • okt 2008
    • 95

Jo jag skulle oxå vilja se ställen klara men nu sitter jag i storstaden 20 mil från byggbordet. Så det får vänta lite! jag kanske kan posta nåt på ett ben eller aktuell ritning eller nåt. Så jag kan få lite indikationer över hur korkad konstruktionen är!
    ser ju finfint ut alltihop ni gör. Tänkte göra nåt liknande i vingarna på mitt "Monster" alltså inte Viggen utan min Sportkärra. Fast det blir väl inte lika tjusigt, tur att man lägger lock på hela strukturen så det inte syns!

Jonas

Kommentar

• Pekkala
      • maj 2006
      • 1159

Jonas! jag vill gärna se hur du löser lanställsproblemen! och jag vet att du kan bygga snyggt, för det har jag sett:lollypop: glömmer aldrig ett år i Söderhamn när du byggde i depån hela dagen, bl a en liten tunna med egensnickrade infällbara ställ, och en liten BD5:a.

Nu har jag plankat översidan på vingarna och kommer att lägga dom åt sidan tills jag fått hem servon och lite andra saker,

Vikter är ofta bra att ha
      Bifogade filer
      MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• Pekkala
        • maj 2006
        • 1159

Lite landställ har det ochså blivit

Lucka för noshjulet och inpassning av fästvinklar, mm
        innan jag kan göra färdigt ställmekanismen
        Bifogade filer
        MVH/Christer

Kommentar

• Pekkala
          • maj 2006
          • 1159

Vi fortsätter när jag endå är på gång, det är ju bara arbetsdag imorgon så lite trötthet hör ju bara till

Sågade upp för huvudställen och konstaterar att här kan jag inte få dit några ställ:banghead: hur tänkte jag här:stupido2:en tankevurpa
          Men om jag sågar lite i dom bakre landställsspanten bör dom gå dit, tror inte det försvagar nämnvärt mycke, det bara svider lite i egot:(
          Bifogade filer
          MVH/Christer

Kommentar

• JonasTecknare
            • okt 2008
            • 95

Det är intressant det där att det är fullkomligt omöjligt att bygga landställ utan tankevurpor. För mej brukar det vara att det är flera delar som ska vara på samma utrymme samtidigt. Elände! På Viggen verkar det bli Hjul och wire till gängstången för att få plats. Bergis flera meter eller en i alla fall. Bygga på fältet ja........vad ska man säga..... Deadlines!!!!!! oxå omöjliga utan vurpor.

Jonas

Kommentar

• Pekkala
              • maj 2006
              • 1159

Så där ja, nu har jag vurpat färdigt och själva ställen är mekaniskt färdiga förutom luftcylinder och skaladetaljer, skaladetaljer tänker jag vänta med tills 21an flyger och allt fungerar tillfredsställande, noshjulsstyrningen är ochså klar men glömde att fota, vi tar det vid senare tillfälle,
              Första bilden visar ena stället ute och andra innfällt.
              Har även fått hem en laddning Power HD servon modell HD-9110MG 10,5 kg-cm, ska provköra dom vilken dag som helst och se hur dom centrerar och om dom duger till 21an,
              Bifogade filer
              MVH/Christer

Kommentar

• Zkeeter
                • mar 2008
                • 283

Stiligt!!!
                Ser redan ifram emot nästa sommar...
                Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
                -----------------------------------------------
                MFK Skvadern Sundsvall.

Kommentar

• taygher
                  • jun 2006
                  • 735

Den här kärran blir riktigt grym, Christer!! :fans:

Synd att det är så långt till Ö-vik för det skulle vara grymt kul att få se den in action nästa säsong!

(Du minns kanske inte mig, men vi träffades några gånger på Din gamla arbetsplats när jag besökte Dig + kollega för att prata lite om PTC-värme, kylfläktar eller Ultrakondensatorer..)

Keep up the good work!!
                  Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• matbos
                    • jul 2008
                    • 1444

Stiligt mycket stiligt :thumbup:
                    /Matte
                    :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

• Pekkala
                      • maj 2006
                      • 1159

Tack så mycket grabbar!

Ursprungligen postat av taygher
                      Den här kärran blir riktigt grym, Christer!! :fans:

Synd att det är så långt till Ö-vik för det skulle vara grymt kul att få se den in action nästa säsong!

(Du minns kanske inte mig, men vi träffades några gånger på Din gamla arbetsplats när jag besökte Dig + kollega för att prata lite om PTC-värme, kylfläktar eller Ultrakondensatorer..)

Keep up the good work!!
                      När jag tittar lite närmre på mannen bakom Jaken så känner jag ju igen honnom:ciao: Vilken ruskit fin maskin du har byggt, vill också ha en sån.
                      Och vi pratade väl inte så mycket om kondingar och sånt, vi pratade
                      modellflyg:thumbup: en förhoppning är att den ska med till Vallentuna nästa år, vi kanske ses där:icon_pidu:
                      MVH/Christer

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Fantastiskt! den blir såå läcker!!!
                        :1wav:
                        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• taygher
                          • jun 2006
                          • 735

Ursprungligen postat av Pekkala
                          Tack så mycket grabbar!

När jag tittar lite närmre på mannen bakom Jaken så känner jag ju igen honnom:ciao: Vilken ruskit fin maskin du har byggt, vill också ha en sån.
                          Och vi pratade väl inte så mycket om kondingar och sånt, vi pratade
                          modellflyg:thumbup: en förhoppning är att den ska med till Vallentuna nästa år, vi kanske ses där:icon_pidu:
                          Jag hade nog hoppats på att vi skulle ha träffats redan på årets Shoot out, men det väldigt otrevliga vädret gjorde att jag stannade hemma. Hoppas verkligen att vi kan ses nästa år istället!

Kul att Du tycker Yaken är OK, det värmer!

Det skall bli riktigt roligt att följa fortsättningen på Ditt grymma jet-projekt! :thumbup:
                          Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Pekkala
                            • maj 2006
                            • 1159

Har testat HD servona lite, det enda servo jag hade tillgängligt att jämföra med var ett Hitech 5625, som jag såg så har HD servot bättre centrering samt tystare och mjukare gång än Hitech servot, styrka och ström har jag ej kollat.
                            Vi tar några bilder på bygget också, stabben har fått ett servo.
                            Har limmat in klossar för gångjärn och roderok i vingarna.
                            Den blir lite stor när man sätter dit vingarna, kommer att bli trångt i hobbyrummet när bommarna kommer på.
                            Om man skulle sätta fenor där bommarna ska vara så ser den ut som någon tysk experimentmaskin från WW2
                            Bifogade filer
                            MVH/Christer

Kommentar

• LAB
                              • dec 2007
                              • 634

Jättekul med en Svensk get-kärra ser riktigt bra ut:thumbup::thumbup::thumbup:
                              Sur gubbjävel!
                              LasseB

Kommentar

• Pekkala
                                • maj 2006
                                • 1159

Ursprungligen postat av LAB
                                Jättekul med en Svensk get-kärra ser riktigt bra ut:thumbup::thumbup::thumbup:

Tack det värmer!
                                MVH/Christer

Kommentar

Arbetssätt...