Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

Tack Göran.
    Ska bli lite mer inspirerande att få börja med vingen.
    Det som återstår på sidoroder och fenan jobbar jag parallelt med undertiden jag bygger vingen.

Kommer börja röja upp på bänken senare ikväll eller i morgon för att förbereda bygget av vingen. Blir ju ingen liten sak :lollypop:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

Kommentar

• taygher
      • jun 2006
      • 735

Det ser jäkligt bra ut, Ompa!! :fans:

Sporrstället ser väldigt seriöst ut, skall bli kul att se när det kommit på plats i kroppen.

Keep up the good work!
      Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
        • aug 2006
        • 2961

Jag smyger på med lite nya updateringar på Mustangen.
        Lelle döpte ju mitt FW190 projekt till "Ompa klass" detta bygge lär vi nog få döpa till "Ompa tackt"

Vad jag gjort dom senaste kvällarna är att dubblera spanten till vingen i vika sedan landställen ska monteras mellan. Jag har således epoxi limmat plywood förstärkningar på bägge idor om varje berört spant. Gjorde klart både vänster och högra vinghalvans spant på en gång.

Vidare så limmade jag också gångjärns blocken till sidorodret på plats. Testade ett nytt lim jag köpte från Tower Hobbies, Tightbond. Ett poloretuan lim som tenderar att svälla ut i håligheter och där man missar stryka på limmet. Starkt som attan.
        Bifogade filer
        Modellflyg
        En Stört-skön hobby
        //Tomas//

Kommentar

• Lelle
          • aug 2007
          • 1472

Hej Ompa.

Tightbond; Det ser ut att vara näst intill samma som Casco´s polyuretanlim. Det skummar som attan det också; speciellt om jag duschar med lite vatten.
          Använder det ibland och precis som du skriver så är det är stark som attan.

Ompatakt; Nu tycker jag nog att det går framåt i ganska rask takt. Tror inte riktigt på att det kommer att ta 3 år. Skulle inte förvåna mej om den är träfärdig till sommaren. Att det sedan blir "Ompaklass" på bygget är jag fullt & fast övertygad om.
          Keep on the good Work.:thumbup:

Själv har jag ju ett bygge som verkligen går med snigelfart!
          Senast redigerad av Lelle; 2009-11-19, 08:36.
          /Lelle

Kommentar

• INGEMAR NABBING
            • nov 2009
            • 149

Ingemar Ng har ett svar till Er. TITEBOND stavas det och är ett nytt urstarkt lim. Skummar ej och är vattenfast och mycket lättslipat enligt
            tillverkarens info. Finns på AIR MEDIA i flaskor av 118 ml pris 52:- + fraktkostnad 36:- Jag skall prova det till min kommande Mustang 1/5.
            :thumbup: Hälsningar Ingemar Nabbing Ållebergs Mfk.

Kommentar

• INGEMAR NABBING
              • nov 2009
              • 149

Min Mustang byggsats har äntligen kommit till Falköping. Balsaurvalet var inte så bra enligt min mening. Väldigt mycket stenhård balsa. Men jag får ta materialfrågan efterhand som bygget pågår. Stabben fick jag dock bygga av eget material och den
              är i det närmaste färdig. Min fråga till Ompa är: vilken typ av gångjärn vill Du föreslå till stabben och fenan ?
              Jag saknar inläggen i byggtråden och jag hoppas att de snart kommer tillbaka.
              Om någon av Er skulle vara intresserad av inköp av en 50 cc bensinmotor så har jag
              direktkontakt med Kinatillverkaren. Finns intresse kanske vi kan köpa ihop?
              Mitt pris idag är 200 USD + frakt.
              Hör av Er.
              Hälsningar Ingemar Ng.

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Ingemar, jag kommer uteslutande köra med Robart pinngångjärn, den större modellen. Använder ofta dessa gångjärn, och då bägge storlekarna beroende på modell. Jag kan rekomendera dessa gånngjärn skarpt
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Började knåpa i hop vingen i kväll. Limmade spryglarna på den ena vingbalken med Great Planes gula, utom sprygel 4 & 5 som är dom två plywood förstärkta. Dom limmades med epoxi och ska också stå för montaget av landstället.

Limmade också dit bakkantslisten mot skevrodret. Denna lilla pjäs sammanfogades av två i hårdbalsa utstansade detaljer. Tyvärr var dom både skeva och krokiga, samt fan så dåligt stansade. Men med flitigt användande av slipklossen fixades detta till.
                  Tack Sweeper för alla dina inspirerande trådar med slipning i alla dess sköna former :sarcastic:
                  Bifogade filer
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                    • nov 2009
                    • 149

Hej Jag läser att även Du har lite bekymmer med balsan i byggsatsen. Jag har, vid min koll, hittat åtskillig flak som inte går att använda -inte till detta bygge åtminstone.
                    Så jag undrar - det finns med ett blad där Top Flite företaget ber om ett omdöme på vad Du som användare/byggare tycker om den levererade varan. Har Du funderat på att svara?
                    Min stabbe o fenan är nu färdiga och jag skall inom kort börja på min ena vinghalvan.
                    Vi hörs Ingemar Ng

Kommentar

• Lelle
                      • aug 2007
                      • 1472

Ursprungligen postat av Ompa
                      Tyvärr var dom både skeva och krokiga, samt fan så dåligt stansade. Men med flitigt användande av slipklossen fixades detta till.
                      Det här verkar visst vara ett genomgående problem med dom flesta byggsatser. Jag har ju ett sidoprojekt där jag bygger en CG-Extra och där är matrialvalet så j..a dåligt att jag inte tror att den kommer att överleva en halvtaskig landning. Den är så skör att fanskapet går sönder bara genom att titta på den!!:banghead::banghead: Får nog bli bygge där jag själv väljer matrial i framtiden.
                      /Lelle

Kommentar

• Corsair
                        • dec 2007
                        • 639

Hej Tomas
                        Balsa som "slagit sig" brukar jag dränka i rödsprit och lägger dom i spänn så blir dom raka och fina..ett litet tips, när dom är stenhårda finns det bara en utväg, köp nytt balsaflak och kasta "orginalet", med det är inte kul med dålig balsa, det är bara bryta ihop och komma igen...:thumbup:
                        Live to fly, fly to live!
                        Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..:ciao:

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...:sarcastic:

www.modellflyg.dinstudio.se

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                          • nov 2009
                          • 149

Hej OMPA Jag har råkat i en stor tvekan betr ving-bygget. Min högerpart av vingen börjar bli klar exkl plankning. Men min tvekan är hur landningsstället skall fungera eftersom öppningen på plyw.spsryglarna i båda fallen W5 o W4 blir monterade upp. Har konstruktören tänkt att högerparten av vingen skall skiftas till vänster eller ?
                          Jag är mycket tacksam om Du tar en närmare titt på vingritningarna o plywoodspryglarna i synnerhet. Skicka gärna med en bild hur Du löst detta problem. med bästa hälsningr Ingemar

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING
                            Hej OMPA Jag har råkat i en stor tvekan betr ving-bygget. Min högerpart av vingen börjar bli klar exkl plankning. Men min tvekan är hur landningsstället skall fungera eftersom öppningen på plyw.spsryglarna i båda fallen W5 o W4 blir monterade upp. Har konstruktören tänkt att högerparten av vingen skall skiftas till vänster eller ?
                            Jag är mycket tacksam om Du tar en närmare titt på vingritningarna o plywoodspryglarna i synnerhet. Skicka gärna med en bild hur Du löst detta problem. med bästa hälsningr Ingemar
                            Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men vinghalvorna byggs upp och ner. Dvs med undersidan uppåt vilket medför att klackarna på vingens spryglar egentligen är på vingens ovansida.
                            Sedan är det så att vingen är uppdelad på två ritningar. Du bygger alltså en vinghalva från vardera ritning av vingen.

Du får också tänka på att spegelvända plywood förstärkningarna till W4 & W5 spryglarna så du får en uppsättnig vänster och höger.

Bifogar dom bilder jag har för tillfället på mina bägge uppsättningar. Den uppsättning som är limmad på vingbalken är till vänstra vinghalvan.
                            Bifogade filer
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Det händer ju en hel del här med.

Det ser bra ut Tomas!

Göran
                              Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Tack Göran.

Ja det har väll hänt en del under senaste veckan. Håller som bäst på med några detaljer till på ena vinghalvan innan det kommer en ny uppdatering. Troligen limmar jag dessa delar på plats någongång i kväll. Så en ny uppdatering här på forumet är väll inte allt för långt bort.

Har också börjat jobba på hemmaplan sedan en vecka tillbaka, så nu borde det bli något mer tid i hobbyrummet även på kvällarna.
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...