Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Ryktena om en Catalina var alltså sanna!!!
    Har tidningen du pratar om, det här blir en imponerande pjäs!!! :thumbup:

Rent amfibisk säger du. Alltså inga landställ? Blir du inte "lite" begränsad var du kan flyga den? Å andra sidan sparar du väl några 1000-lappar och kilo vikt.......

Tonkur knivur!!
    /Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• genland
      • maj 2006
      • 1228

Jösses nu blir man ju grön av avund!:banghead:

En de häftigaste maskiner som finns enl mitt tycke,
      och i den storleken!!
      Vid den här tråden blir man nog limmad....
      Sweeper är nog den värste!

Mvh Kent

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Ursprungligen postat av Per P
        Otroligt häftigt med en så stor Catalina! Det här bygget kommet följas!
        Är man närsynt så är man. Då är det bra med en stor modell.

Göran
        Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Ursprungligen postat av matbos
          Det blir ju en smärre kanot. :lollypop:

Ja, nästintill! :sarcastic:

Göran

Kommentar

• Sweeper
            • jun 2006
            • 3961

Ursprungligen postat av Tom
            Snyggt!!! Helt otroligt vad du producerar!

Ett litet inlägg om laminering. Jag har kört med det i massa sammanhang och det är en perfekt lösning. Nu vet jag inte hur du laminerar men jag har alltid kört med utspätt vitlim. Antar att du kanske kör något annat för att funka med fiberinlägget. Med vitlim blir det stretch/shrink-effekt av vattnet varför laminaten bäst görs 0-90-0 alltså ett lager, nästa med fibrerna 90 grader (stående på en sprygel t ex) sen nästa 0 igen precis som det första. Då blir det alltid rakt och fint. Jag lägger prylarna på en frottehandduk eller liknande med gladpack under, sen gladpack och handduk ovanpå. Handduken tar upp eventuella små skillnader i tjocklek och ger ett jämt och bra tryck över hela delen som ligger i press!

Motorspant och sånt gör jag gärna med lätt 0,8-ply eller annat som yttersta lager. Om det ska skruvas lägger jag in furu under hålen som tar upp kompressionen från skruven.

Ser fram mot detta bygge Göran!

Hälsn
            Thomas
            Tack Thomas!

Jag använder Pacer's Z-poxy finishing resin. Jag använder bara 2 lager med balsa och fibermattan emellan dessa. De provbitar jag har gjort har inte visat på några skjuvningsrörelser när jag har satt ihop dem så här med resinet. Jag provade även med Sig's aliphatic resin och fick ungefär samma effekt, men det torkar lite väl fort och innehåller vatten. Vanligt vitlim fungerar bra med fibermattan, men här uppstår mindre skjuvningsproblem på grund av mitt val av endast två lager balsa. Bäst av allt är att använda tunnt CA-lim då det blir helt klart starkast och minst vridningar. Men mina ögon klarade inte av ångorna som bildas när det torkar tillsammans med fibermattan. Så valet blev lamineringsepoxyn.

Motorspanten kommer jag att tillverka av 3 mm plywood. Men ditt tips att använda 0,8 mm plywood i laminat med balsa låter väldigt intressant. Jag skall tillverka ett par provbitar. Motorerna är ju trots allt på några hästkrafter. :sarcastic:

Göran

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Ursprungligen postat av ChristerL
              Ryktena om en Catalina var alltså sanna!!!
              Har tidningen du pratar om, det här blir en imponerande pjäs!!! :thumbup:

Rent amfibisk säger du. Alltså inga landställ? Blir du inte "lite" begränsad var du kan flyga den? Å andra sidan sparar du väl några 1000-lappar och kilo vikt.......

Tonkur knivur!!
              Japp, alla de ryktena var helt sanna!

Jodå, det blir landningsställ. Jag måste ju kunna flyga med den på vårt kommande nya fält. Och i någon av sjöarna runt omkring Nyköping.
              Landningsstället blir egentillverkat efter ritning som medföljde ritningssatsen. Enda skillnaden är att jag gör som Snorre själv gjorde, byter ut alla aluminiumdelar till rostfritt stål efter rekommendation från min kompis Nigel i Canada. Jag tror inte att jag skulle ha råd att låta någon annan tillverka de här ställen....eller orken att vänta på dem med tanke på hur lång tid det tog att få alla delarna till Vampiren. :sarcastic:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Ursprungligen postat av genland
                Jösses nu blir man ju grön av avund!:banghead:

En de häftigaste maskiner som finns enl mitt tycke,
                och i den storleken!!
                Vid den här tråden blir man nog limmad....
                Sweeper är nog den värste!

Mvh Kent

Det är som sagt en helt underbart vacker maskin! Och jag ser verkligen fram emot att få den klar.

Är det så illa att jag är den värste? :sarcastic::sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Göran

Kommentar

• matbos
                  • jul 2008
                  • 1444

Ursprungligen postat av Sweeper
                  Det är som sagt en helt underbart vacker maskin! Och jag ser verkligen fram emot att få den klar.

Är det så illa att jag är den värste? :sarcastic::sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Göran
                  Ja du och Ivve är nog det. Vi andra är era lärjungar så att säga. Vi kryper i stoft och balsa damm bakom er. :sarcastic::thumbup:
                  /Matte
                  :captain:Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

Kommentar

• Tom
                    • nov 2007
                    • 88

Ursprungligen postat av Sweeper
                    Tack Thomas!
                    Motorspanten kommer jag att tillverka av 3 mm plywood. Men ditt tips att använda 0,8 mm plywood i laminat med balsa låter väldigt intressant. Jag skall tillverka ett par provbitar. Motorerna är ju trots allt på några hästkrafter. :sarcastic:
                    Well, i den storleken hade jag gått upp i dimensioner också, hehe. Ett typiskt 6mm plyspant som brandvägg omgjort till 2mm ply - balsa 0-90-0 med ett eller två kolfib-inlägg - 2mm ply blir nog ett nollsummespel i vikt men ohyggligt starkt. Men, sen måste man ju fråga sig när det blir orimligt mycket jobb för det hela också...

För egen del tycker jag att jag haft mest nytta av att jobba med att byta ut lättplyspant och andra delar långt bak i kortnosade modeller mot laminat. Det sparar nosvikt för rätt CG och totalen blir en stor viktvinst. Sen finns de vanliga 'fel-kontruktionerna' som kabingolv och andra ofta stora bitar som jag gärna byter ut.

Kommentar

• lassebetong
                      • mar 2007
                      • 1255

Shit vilket bygge.:thumbup:
                      En Catalina i den storleken, blir verkligen ett imponerande bygge Göran.
                      Att du sedan tänker nyttja både land samt vatten för flygningen gör inte saken sämmre.
                      Kommer även jag, med spänning följa dina uppdateringar i den här tråden.

I våran klubb har det gått en catalina i arv, modell mindre (runt 2,20).
                      Det har tyvärr bara blivit en premiär/ägare.
                      Första gången stannade en motor vilket resulterade i en lite kortare vinge.
                      Den andra premiären har jag faktist dokumenterat och slutade med ett platt fall på rygg precis efter starten.:stupido2:
                      Den är i alla fall hel igen, så vi får hoppas på 3:e gången gillt.

/Lasse
                      //Lasse

Kommentar

• Tom
                        • nov 2007
                        • 88

Lite inspiration från Dala-Järna i sommras. En dag som denna är det fint at slå upp lite bilder från sommaren...
                        Bifogade filer

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ursprungligen postat av matbos
                          Ja du och Ivve är nog det. Vi andra är era lärjungar så att säga. Vi kryper i stoft och balsa damm bakom er. :sarcastic::thumbup:
                          :icon_redface:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Well, i den storleken hade jag gått upp i dimensioner också, hehe. Ett typiskt 6mm plyspant som brandvägg omgjort till 2mm ply - balsa 0-90-0 med ett eller två kolfib-inlägg - 2mm ply blir nog ett nollsummespel i vikt men ohyggligt starkt. Men, sen måste man ju fråga sig när det blir orimligt mycket jobb för det hela också...

För egen del tycker jag att jag haft mest nytta av att jobba med att byta ut lättplyspant och andra delar långt bak i kortnosade modeller mot laminat. Det sparar nosvikt för rätt CG och totalen blir en stor viktvinst. Sen finns de vanliga 'fel-kontruktionerna' som kabingolv och andra ofta stora bitar som jag gärna byter ut.
                            Jag har inte testat än, men det kommer. Du har helt rätt i att 3 mm är för klent för det här bygget. Så det blir nog en totaltjocklek runt 5 mm med vissa förstärkningar på väl valda ställen. :stupido2:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Ursprungligen postat av lassebetong
                              Shit vilket bygge.:thumbup:
                              En Catalina i den storleken, blir verkligen ett imponerande bygge Göran.
                              Att du sedan tänker nyttja både land samt vatten för flygningen gör inte saken sämmre.
                              Kommer även jag, med spänning följa dina uppdateringar i den här tråden.

I våran klubb har det gått en catalina i arv, modell mindre (runt 2,20).
                              Det har tyvärr bara blivit en premiär/ägare.
                              Första gången stannade en motor vilket resulterade i en lite kortare vinge.
                              Den andra premiären har jag faktist dokumenterat och slutade med ett platt fall på rygg precis efter starten.:stupido2:
                              Den är i alla fall hel igen, så vi får hoppas på 3:e gången gillt.

/Lasse

Det låter som en intressant kärra som går i arv hos er.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Lite inspiration från Dala-Järna i sommras. En dag som denna är det fint at slå upp lite bilder från sommaren...

De där bilderna är ju ren njutning! :lollypop:

Göran

Kommentar

Arbetssätt...