Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-

Så var lösningen klar på hur allt skall kopplas samman och då var det bara till att börja installera delarna.

Insidan på luckorna behövde glasas..så det var bara till att passa på när jag ändå höll på med det på B-17.

Det blir två sådana här motorer som drivkällor.
GöranKommentar
-
Har hela Göran blivit elektrifierad? Snygga bygge du presterar. Hatten av :icon_pidu:Kommentar
-
Tack Jonny!
Jag fastnade för eldrift för ett antal år sedan. Jag gillar att slippa kladdet med metanol, bensin och oljor.
Det enda jag har kvar i metanolväg numera är min Saito 300, men den är inte monterad i något utan ligger bara på hyllan och samlar damm.
Jag har ju även lite i turbinväg...så lite förbränningsgaser blir det.
GöranKommentar
-

Test montering för att se var fästpunkterna skall vara.

Därefter var det bara till att skära bort en del av frigoliten/glasfibern, såga till några bitar plywood som limmades fast på rätt ställe, borra ett 1,6 mm hål från var kortända så skruvarna har något att fästa i, smörja in skruvarna med vax, skruva fast dem i hålen och.....

....blanda ihop en lamineringsepoxy/microballong mix som smetades ned i alla utrymmen utom där armarna skall röra sig.

Det kan ju vara bra om vingstöttorna har fästen även på kroppen. Så det var bara till att såga upp några hål och limma fast fästena i aluminium. När epoxyn har hardat så skall det även skruvas lite, därav de stora hålen.
GöranKommentar
-

Jag hade bara stötstångsanslutningar som den till höger, men behövde sådana av modellen till vänster. Så det var bara till att låta svarven jobba en stund så var den till höger omgjord till en likadan som de till vänster.

Så var stötstången installerad.

Öppet läge...jag skall bara justera rörelsemönstret en aning så jag kan få en något större dörröppning.

Lite mer av epoxy/mikroballong mixen för att fylla ut alla springor.
GöranKommentar
-
Elegant!
Stötstången är alltså den länkarm som behövs för att flytta luckan i sidled. Och med justerbara länkarmar kan du få luckorna att täta mot varandra.
Bra med en svarv!
LarsKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Kommentar
-
Sorry för of-topic....
Funderat på att beställa en av de små söta plastmodellerna. Adam Savage gjorde en fin recension på en sådan på Tested's Youtube kanal.Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.Kommentar
-
Kommentar
-

Det blev lite tid över till Catalinan så jag monterade fast fästena till vingstöttorna på andra sidan av kroppen.
GöranKommentar
-

Fästplattorna för vingstöttorna blev fastbultade idag. Skruvskallarna kommer att täckas med epoxy, microballonger och glasfiber för att minimera risken för att vatten tränger in i flygkroppen via skruvhålen.
GöranKommentar

Kommentar