Catalina skala 1/8, design Sturla Snorresson

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Ett litet videoklipp på dansen med huvudställen tror jag skulle vara uppskattat från denna sagolika maskin.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Ursprungligen postat av Fluf
      Ett litet videoklipp på dansen med huvudställen tror jag skulle vara uppskattat från denna sagolika maskin.
      Det kommer så småningom. När jag är klar med installationen av ställen och allt fungerar som det är tänkt, så blir det en liten videosnutt.

Göran
      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Så är även det vänstra stället inkopplat och fungerar bra.

Och då är det till slut dags att sätta igång med nosstället. Första steget blir att se till så att luftslangarnas genomföringar blir vattentäta.

Göran

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Så till slut har jag fått till installationen av landningsställen.
          Jag provkörde det en gång... (läs 25) och det fungerar klockrent inklusive låsningarna av ställbenen. Det enda jag skall justera en aning är farten på utfällningen av huvudställen.

Vill ni se en video? Det finns en här: https://youtu.be/uObEpUAPrhk

Nu när ställen är installerade så är det dags att se till så att elektronerna stannar där jag vill ha dem. Det behövs en hylla för batterilådan och detta är det bakre stödet för den.

Och detta är det främre.

Tillverkning av en hylla av 5 mm plywood och furulister längs kanterna. Listerna skall fungera som sidostöd till batterilådan.

Provmontering av hyllan. Den skruvades senare fast med 8 skruvar. Det finns ett stöd som syns lite otydligt under mitten på hyllan.

Provmontering av batterilådan på hyllan. Tanken bakom denna konstruktion är att jag skall kunna flytta lådan framåt eller bakåt tills jag har fått tyngdpunkten rätt och sedan skruvas den fast med 16 skruvar i hyllan.

De 16 hålen.

Provmontering av ackarna i batterilådan för att kolla så att det finns tillräckligt med utrymme uppåt mot takluckan.....det gör det.

Göran

Kommentar

• Fluf
            • jul 2012
            • 1580

Äntligen lite film på underverket också Mekaniken ser helt fantastisk ut, men som du säger, tempo för rätt känsla kanske behöver lite trimning.

Gillar verkligen dina LiPo lådor, snygg installation.
            Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
            Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
            Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
            Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
            Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Ursprungligen postat av Fluf
              Äntligen lite film på underverket också Mekaniken ser helt fantastisk ut, men som du säger, tempo för rätt känsla kanske behöver lite trimning.

Gillar verkligen dina LiPo lådor, snygg installation.

Tack Olof!

Det skall justeras lite så fort luftpumpens batteri är fulladdat igen.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Dagen tillbringades med att dels försöka minnas allt som jag har glömt att göra på Catalinan och dels med att tillverka lite tunnare muttrar till propelleraxeln på den ena motorn.
                Jag skall ju använda motroterande propellrar. Problemet med det är att den ena motorns propellermutter kan lossna på grund av rotationsriktningen.
                Eftersom jag tänkte göra det enkelt för mig genom att använda två muttrar som låser varandra så dök det upp ett problem till. Propelleraxeln är inte tillräckligt lång för att klara av ett propellernav, en propellerbricka och två muttrar. Men som det har sagts förut.....problem är ju till för att lösas!
                Det var bara till att spänna fast två muttrar i svarven och svarva ner båda ett par mm....och vips får allting plats som det är tänkt och propellern stannar kvar på motorn.

Förutom detta så målade jag propellerspetsarna gula. När det har torkat så skall jag måla resten av propellrarna svarta.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Jag fick lite tid över idag som jag tillbringade i paradiset. Det blev en del målning på propellrarna. De ser inte helt fel ut på kärran.

Jag monterade även fast den andra JetTronic Door Sequensern och buntade ihop kablar och luftslangarna så det ser lite snyggare ut i förarkabinen.

Nu är det inte mycket kvar innan jag skall kolla tyngdpunkten.

Göran

Kommentar

• Ålänning
                    • maj 2007
                    • 6807

Såå tjusigt. Har själv målat DC-3-propellrar i veckan, pyssel. =)
                    Men en undran, Catalinans proppar går väl bägge moturs sett framifrån? Alltså medurs mer rätt sagt.
                    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Sweeper
                      • jun 2006
                      • 3961

Ursprungligen postat av Ålänning
                      Såå tjusigt. Har själv målat DC-3-propellrar i veckan, pyssel. =)
                      Men en undran, Catalinans proppar går väl bägge moturs sett framifrån? Alltså medurs mer rätt sagt.
                      Tack Mikael!

Jo nog kan man lugnt säga att det är lite pyssel!

Du har helt rätt. På fullskala kärran går propellrarna moturs sett bakifrån.
                      På min lill-Cat så kör jag med el-motorer och tack vare det kan jag använda motroterande propellrar. Tanken bakom detta är att det skall kanske hjälpa till en aning mot kärrans tendens att vilja svänga lätt åt ena håller och mindre lätt åt andra.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Med allt på plats så var det bara till att skruva igen inspektionsluckan.

Batterierna fick sina kontakter monterade idag. Men när jag skulle börja snickra ihop laddkablarna upptäckte jag till min stora fasa...jag hade inte någon 10AWG kabel hemma. Så det blir till att beställa sådan kabel. :(

Förberedelserna för att väga in tyngdpunkten påbörjades idag. De här små mojängerna skall hjälpa till med det. Det kommer fler bilder när de är klara.

Göran

Kommentar

• mrfxcoupe
                          • nov 2006
                          • 260

Mycket imponerande. Blir så jäkligt snyggt. . 😊

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ursprungligen postat av mrfxcoupe
                            Mycket imponerande. Blir så jäkligt snyggt. . 

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Tack Peter!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Så här använder jag dem. Jag placerar dem mellan yttervingarna och mittsektionen med pinnens axel mitt för tyngdpunkten...

...därefter kopplas de till en tvärgående träbit som har samma bredd som mittsektionen. Träbiten i sin tur kopplas till en uppsättning block och sedan är det bara till att hissa upp kärran och börja lägga till vikt i nosen tills rätt tyngdpunkt uppnåtts.

Det var de bra nyheterna....

Det tråkiga...riktigt tråkiga....är att när jag drog ut höger yttervinge så slant jag med den och det hördes ett sådant där krasande ljud som man inte vill höra inne i en modell. Vingen känns lite väl mjuk på två ställen. :(

Imorgon när jag är på jobbet så skall jag plocka med vår inspektionskameror och se om jag kan se vad det är som har hänt inne i vingen. :(

Göran

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                                • 7677

Aaajjjjj som... då!
                                Det där lät inte bra.
                                Blir det till att skära upp vingen??
                                Retroholic!

Kommentar