Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Då sprutspackel används på bilar används nog en grundfärg emellan. Ibland en epoxygrund med väldigt bra vidhäftning. Sprutspackel suger en del färg så det blir lät rosigt om man inte har någon grundfärg.
Avancerad ytbehandling för golv, tak och fordon. Besök vår webbplats för mer information om våra golvfärg, takfärg, spray, och bilvårdsprodukter. Välkommen!
Ditt missöde med färg som släpper från sprutspacklet känner jag så väl igen. Jag har så svårt att få färg att fastna på spacklet och undrar vad hemligheten är. Det verkar som om sprutspackelskikten fäster bra mot varandra, problemet uppstår när man lägger på slutgiltiga lacken och att den vill inte riktigt bita i underlaget. Är det nån form av grundfärg man ska använda först för att få bättre fäste? Jag brukar prova att lägga primer innan jag lackar, men jag vet inte om den gör skillnad.
/J
Min erfarenhet är att oftast så slipar man ytan på tok för slät. Ju slätare den blir, desto svårare blir det att fästa färg emot den.
Då sprutspackel används på bilar används nog en grundfärg emellan. Ibland en epoxygrund med väldigt bra vidhäftning. Sprutspackel suger en del färg så det blir lät rosigt om man inte har någon grundfärg.
/mats
Jag har inte haft några större problem med Hagmans sprutspackel tidigare.
Kanske är bättre med 2K filler som sprutspackel? Jag gillade det när jag använde det.
Jag har provat en del olika 2K sprutspackel men aldrig gillat dem eftersom jag kom fram till att den Hagmans sprutspackel på sprayburk som jag använder fyller mina krav.
Nästan klar med "reparationen". Andra lagret har sprutats på. Det skall bli ytterligare ett lager innan jag släpper (hehehe) detta...
Det mindre roliga i allt detta är att jag han pensla på Fasmask även på yttervingarna innan jag satte igång och skulle jobba med kroppens kronmärken. Så samma problem har dykt upp här.
Men som alltid...problemen leder oftast fram till något bra...jag får ju extra övning med sprutpistolen.
Jag har även klurat ut vad som hände. Färgen har fått tillräckligt med tid att torka. Så det berodde inte på det.
Det som jag har kunnat konstatera vad det gäller färgen är att den är relativt kornig....kornigare än vad den färgen som jag normalt målar med. Eftersom Fasmasken är en gummibaserad vätska som man penslar på ytan som man vill maskera (när det har torkat så skär man loss och rullar av det man inte vill skall vara maskerat) så trängde Fasmasken ned mellan kornen och torkade fast omkring dem och skapade en väldigt bra fästyta. När jag sedan försökte ta bort Fasmasken så hade den ett så bra grepp om färgen att den drog med sig den. Det hjälpte inte ens att värma upp ytan för att få Fasmasken att släppa.
Men nåja...jag har lärt mig en sak....nästa gång så åker stridsyxan fram när jag skall rulla av Fasmask....
Jag provade skruvskallarna som Chad Veich skickade med och de ser klart bra ut när färgen kommit på plats.
Yttervingarna fick sin tredje omgång färg idag. Flygplanskroppen och mittdelen av vingen blev maskerade och alla tejpkanter blev förseglade med lite mer silverfärg.
Kommentar