FrSKY TARANIS
Kollaps
X
-
------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube | -
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av MAC men när du uppgraderar OpenTX från 1.x till 2.x ska radion vara avstängd när du ansluter USB och gör "Write FW to radio" från Companion.Problem med FW-uppgraderingen=(
Sitter på mac 10.6
Companion 208
ver i radion: 2013-10-18, v1.1.02
Radion igång när jag sätter igång flashningen. Avstängd samma resultat...
Hämtat den fw jag vill ha och när jag sätter igång "Write FW to radio" avslutar companion sig oväntat...
Jag misstänker att ditt problem ligger i STM-32 drivrutinen som måste vara korrekt för att du ska kunna gå från 1.x till 2.x.
/JonasKommentar
-
Lyckades till slut programmera in min gamla honey bee king 2 i Taranisen. Eftersom jag är en stor nybörjare när det gäller programmeringen utgick jag från en färdig .epee för en collective pitch helicopter som jag hämtade från http://rcsettings.com. Efter en massa experimenterande så lärde jag mig mer om hur kurvor och switchar skall sättas upp, bland annat att gaskurvan inte bör börja på -40 när man använder throttle hold. Mycket experimenterande kvar innan jag är redo att flyga med helikoptern igen men den skall nog upp igen i helgen.
För övrigt så är 8g E-sky servon tämligen värdelösa, dags att byta ut dem.
Flahultarn:
Jag hade problem med min mac i början när jag skulle uppgradera min firmware. Var tvungen att installera två extra paket för att firmwareuppdateringen skulle fungera.dfu-util och något annat jag ej längre kommer ihåg. Förvisso så stängde companion inte av sig utan jag kunde läsa vad den sa saknades och installera detta.Kommentar
-
Jag hade mekaniska problem med min. Knappsatsen till höger +/-/Ent lossnade i nederkant. Det var rätt lätt att sätta små duttar smältlim på plastfästet för att återställa. När jag reparerade jag såg jag en smula slarv, några av spåren skruvskallarna var fyllda med lack i stället för lack på kanten av skruvskallen för att säkra mot att det lossnar. Detta på moderkortet. Annars är jag mycket nöjd och håller på att byta system till Taranis (från Futaba)
mvh //FredrikfredrikKommentar
-
Även jag har sent om sider blivit med en Taranis men den tjurar och säger "THROTTLE WARNING (Throttle not idle / Press any key to skip)." när jag bootar upp den. Hittade denna tråd om nåt liknande problem - http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=3&t=1001&hilit=Received+new+Tarani s+X9D+with+small+problem+with+Gimbal&sid=ddc6a994b 4939a4a061ce49117b7038c
Men jag har försökt ett par av rekommendationerna men ingen ljusning... Spaken känns definitivt som den är i botten och jag kör Mode 2. Nån annan som råkat ut för detta och har en lösning... F ö verkar det mesta fungera inkl kopplingen till Companion och jag har lyckats lägga upp nya modeller via PCn och sen överfört dom till sändaren.
Hälsningar
RogerKommentar
-
-
Har du kalibrerat spakarna?
Vad visar den för värde när den är i "botten"?Kommentar
-
Jo, men om du inte först läste in radio profilen i datorn innan du skapad nya modeller och skickade till radion så skriver du över den tidigare kalibreringen....
/ JonasKommentar
-
Ny rapport... Jag har som sagt gjort ett par saker av det som rekommenderas i den länkade tråden men hade inte kalibrerat om spakarna efter dessa mera mekaniska justeringar. Men efter att ånyo ha kalibrerat spakarna så fungerade det - tack för tipset Jonas ! Men nu lärde man sig nåt nytt igen !
RogerKommentar
-
Härligt!
Glöm inte att först läsa in radion till datorn innan du lägger till eller ändrar något via datorn.
/ JonasKommentar
-
Hej Jonas,
Har förstått det nu och dessutom testat lite fram och tillbaka för att verifiera både hur man skall göra och hur man inte skall göra...
Men fortfarande finns det oändligt mycket att lära innan första flygningen med denna sändare men jag tänkte torrsimma lite först och förhoppningsvis göra de mest elementära misstagen innan den är "driftsatt"...
Mixers är nog en sak för sig känns det som men det fixar sig nog också. Har kört Futaba 9C och 10C under snart 15 år så det är ju liiiite nytt att lära om programmeringstänket...
Men med en Taranisflygande kompis så löser det sig säkert. Måste väl spela in lite egna hälsningsfraser och annat käckt också så det finns ju en hel del onyttigt att pyssla med.
Sen väntar jag med spänning på min "Smart Port High Precision Vario Sensor" som jag beställde från http://www.aircraft-world.com/ igår. Rekommenderar den shoppen (ligger i Japan) - dom är snabba och för smågrejor är frakten typ 2,5 $.
"Surret"/brummet i högtalaren är lite irriterande men jag vill minnas att jag sett lösningar på det också.
RogerKommentar
-
Vilket är bäst? Lägga allt i mix-sidan (utom end-points som ska ligga i servosidan)
Finns det nån som kan förklara varför en vtail default är 50 höjd/50 sida medan en (elevon) vinge är 100 skev/100 höjd i guiden. Hur tänkt man? Mina utslag blev väldigt små på v-tailen, jag är inte säker de räcker så jag har ökat dem.
Jag har gjort trippel rate i just mixsidan och valt 50/70/90 på vtail och 110/90/70 på (elevon) vinge. Några kommentarer?
Lägger ni servo offset på en variabel, den ska ju gälla i alla rates?
Kör ni guiden i sändaren eller i datorn? Det fungerar ju faktiskt i sändaren också.fredrikKommentar
-
Om du antigen isolerar de bägge högtalarkablarna från annat med en metallfolie som sen blir plast eller gummiklädd eller virar dem tätt intill varandra så försvinner bruset. "peta in lite aluminiumfolie i en krymplastslang och sätt runt" - typen av lösning. Eller det nya flytande tejpen som rcmodelreview visade
fredrikKommentar

Kommentar