FrSKY TARANIS
Kollaps
X
-
-
Japp, den ger ett relativt kort "beep" kontinuerligt tills jag trycker igen, då slutar den. Har även märkt att om man står för nära så binder den inte, men har även testat att stå fler meter ifrån...Min YouTube: https://www.youtube.com/user/RcLifeOnSimonKommentar
-
-
Testade att binda den i mode D16, men den bara vägrar att bli bunden...Har gjort alla möjliga kombinationer och lite mer där till!
Dock så kan jag säga att jag var ute tidigare för en kort flygtur, men samma sak hände, den vägra att binda sig. Jag vet att det enda jag hade ändrat var att sätt alarms, och när den inte ville binda så stängda jag av alarmen och helt plötsligt så kunde jag binda den. Men nu har jag stängt av allt och även testat göra en ny modell för att få allt som "default". Suck...
Detta är säkerligen en sån där supertabbe som man slår sig i huvudet av när man kommer på felet, men just nu är jag lite trött på skit'n
Min YouTube: https://www.youtube.com/user/RcLifeOnSimonKommentar
-
Tryckte du på failsafe på mottagaren?Testade att binda den i mode D16, men den bara vägrar att bli bunden...Har gjort alla möjliga kombinationer och lite mer där till!
Dock så kan jag säga att jag var ute tidigare för en kort flygtur, men samma sak hände, den vägra att binda sig. Jag vet att det enda jag hade ändrat var att sätt alarms, och när den inte ville binda så stängda jag av alarmen och helt plötsligt så kunde jag binda den. Men nu har jag stängt av allt och även testat göra en ny modell för att få allt som "default". Suck...
Detta är säkerligen en sån där supertabbe som man slår sig i huvudet av när man kommer på felet, men just nu är jag lite trött på skit'n
fredrikKommentar
-
Alright, jag sätter på radion och trycker på bind. Den ger efter det karakteristiska bind ljudet. Jag ger sedan ström till mottagaren samtidigt som jag håller inne failsafe knappen. Både den röda och den gröna börjar lysa solit. Jag stänger då av bind funktionen, och gör mottagaren strömlös. Jag går tillbaka till huvudmenyn på sändaren och ger ström till mottagaren utan att trycka ner failsafen. Servon rör sig lite och mottagaren börjar blinka rött.
Självklart har jag nu testat många olika varianter för hur man binder, och har gjort allt med en bra distans mellan mottagaren och sändaren.
När jag är vid huvudmenyn och gör ett långt "enter click", kommer tre alternativ upp: About, Statistics och något mer. Om jag går in på statistics ser jag att en timer går konstant, jag tror denna räknar totala aktiva tiden. Tanke på att jag inte kunde binda den första gången pga alarmen, så tänkte jag att detta alarm kanske interfererar med bindningsproceduren?Min YouTube: https://www.youtube.com/user/RcLifeOnSimonKommentar
-
Från manualen
Binding Procedure
Binding is the process of uniquely associating a particular receiver to a transmitter module. A transmitter module
can be bound to multiple receivers (not to be used simultaneously). A receiver can only be bound to one
transmitter module.
Follow the steps below to finish the binding procedure.
1. Turn on the transmitter while holding the F/S button on the module (please refer to the module instruction
manual for switch positions). Release the button. The RED LED on the XJT module will flash, indicating the
transmitter is ready to bind to the receiver.
2. Set X8R receiver in bind mode (see below chart for details), The RED LED on the receiver will flash,
indicating the binding process is completed.
3. Turn off both the transmitter and the receiver.
4. Turn on the transmitter and connect the battery. The GREEN LED on the receiver indicates the receiver is
receiving commands from the transmitter. The receiver/transmitter module binding will not have to be repeated,
unless one of the two is replaced.fredrikKommentar
-
Jag har också bindningsproblem. Jag har bundit en V8FR II mottagare och det fungerade som beskrivet. Men nu när jag ska binda nästa mottagare fungerar det inte. Vad jag har förstått ska varje mottagare vare bunden till en specifik modell. Jag har nu skapat en ny modell och försökt binda mottagare nr 2 till den modellen men det vill sig inte. Däremot tycks den första mottagaren jag band vara bunden till den nya modellen. Jag har även testat att göra fler nya modeller och den är bunden till alla.
Vad kan jag tänkas göra för fel?
/MatsKommentar
-
V8 och D-mottagarna är inte modellspecifika, X-mottagarna är det via ett nummer man själv ger per modell. Din V8 är bunden till radion inte en specifik modell.
Du gör nog något enkelt fel. Tryck BIND i radion. Sen tryck in lilla knappen på mottagaren och med din tredje och fjärde hand ger du ström till mottagaren.Kommentar
-
Jahap! Nu band den helt plötsligt utan att jag gjorde någonting annorlunda. Men även den nya mottagaren tycks vara bunden till alla modeller.
Har jag missförstått detta med att varje mottagare sak vara bunden till bara en modell? Eller fungerar det inte med alla typer mottagare?
/MatsKommentar
-
Oj! Jag fick svar innan jag frågade, tack.
Ja händer har man alldeles för få av lite nu och då. Men på V8FRII ska man plugga in en "jumper" mellan kanal 1 och 2 och sedan är det bara att koppla på strömmen. Man behöver inte trycka in FS knappen. Detta gäller på Taranis och moduler med telemetri trots att inte mottagaren stöder telemetri.
/MatsKommentar
-
Många frågor blir det! Men ni ger ju så bra svar så...
När jag har programmerat en modell i Open TX och sedan laddar över den till radion så tappar radions spakar centreringen helt och hållet. Alla servon ställer sig ytterlägen. Jag har testat att läsa modeller och inställningar från radion men det hjälper inte. Även ljud och bekgrundsbelysning ändra sig när jag laddar över en modell från Open TX till radion.
Det finns även en knapp läs firmware från radion är det något man bör göra och som kan göra någon skillnad.
Ytterligare en fråga. Ni som använt Taranis ett tag, när ni skapar en ny modell, gör ni det då i Open TX eller i direkt i radion?
/MatsKommentar

Kommentar