Toni-Clark PA-18 Supercub

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewalds
    • jul 2009
    • 532

Ursprungligen postat av Ompa
    Hej Micke.
    Märker att även du hamnar i situationer som dom flesta av oss hobby utövare någongång hamnar i. Definitvt jag åtminstone.
    I klämm mellan jobb & hobby eller familj & hobby :argh:
    Men det är väll därför det heter hobby, dvs något att göra på fritid, när allt annat är avklarat... :toetap05:

Tragiskt men sant faktiskt :svengo:

Men trösta dig med att det är desto roligare när man åter får igen sin dyrbara tid att spendera på det man tycker är allra roligast :lollypop:
    Hej Tomas!
    Ingen fara på taket här, även om det blir lite avbräck i byggandet.
    Har ju sagt att det får ta sin tid
    En massa nya, intressanta och väldigt spännande arbetsuppgifter som tar en massa tid i anspråk, just nu.
    Mer mentalt än rent tidsmässigt men svårt att koncentrera sig på byggandet när man har en massa annat i skallen??
    Inte plats för så mycket där ju Får väl uppgradera minnet, kanske??
    Så fort problemet är löst så ska jag vara på banan igen. Handlar väl om några veckor, misstänker jag??
    Lite ska det väl ändå bli gjort mellan varven?
    O sen ska jag passa på att flyga så mkt det bara går när väder och tid tillåter.
    Som just nu, t ex. Nu ska jag lasta bilen, köra ut till fältet och hoppas på att dimman lättar innan regnet kommer

/Micke

Kommentar

• ewalds
      • jul 2009
      • 532

Va ett tag sen sist... Kom en flysäsong emellan.... Mycket "cubbande" vilket har varit oerhört trevligt!
      Får säga att det varit skapligt aktivt på fältet i sommar... Kul!!
      Flugit massor o sett/hört/upplevt många trevliga saker i genren... Positivt!!
      Ska försåka komma igång med supercuben snarast... Dock kom ju sommaren, (i Oktober), så det gäller ju att passa på??
      Lär väl bli vinterkvällar då man kan spendera tid i byggrummet o till nästa säsong ska i a f bygget vara färdigt?? (F-n vet)??
      Ska sätta mig o skära ut resterande maskering för att avsluta färgläggningen....
      Sen återstår, klarlack, lite montering av vindruta/fönster, start/inkörning av motorn, o div andra finjusteringar... Spännande!!
      Hoppas att den flyger me, sen??
      Som bäst håller vi på med ett nytt fält, dessutom... Blir mkt jobb där framöver... Mkt trevligt, dock...
      nte minst p g a att jag har oerhört nära dit.... Kommer att kunna sitta på ovanvåningen och se om det är flygetyg i luftrummet Cykelkärra är på konstruktionsstadiet....
      Dagen har ägnats åt modellflyg och kanske blir det premiär på "Nya fältet! imo???
      För att dokumentera med lite flygfilm.....

Misströsta inte....

I´ll be back..... soon!

/Micke

Kommentar

• hjalleo
        • sep 2010
        • 766

Ursprungligen postat av ewalds
        Va ett tag sen sist... Kom en flysäsong emellan.... Mycket "cubbande" vilket har varit oerhört trevligt!
        Får säga att det varit skapligt aktivt på fältet i sommar... Kul!!
        Flugit massor o sett/hört/upplevt många trevliga saker i genren... Positivt!!
        Ska försåka komma igång med supercuben snarast... Dock kom ju sommaren, (i Oktober), så det gäller ju att passa på??
        Lär väl bli vinterkvällar då man kan spendera tid i byggrummet o till nästa säsong ska i a f bygget vara färdigt?? (F-n vet)??
        Ska sätta mig o skära ut resterande maskering för att avsluta färgläggningen....
        Sen återstår, klarlack, lite montering av vindruta/fönster, start/inkörning av motorn, o div andra finjusteringar... Spännande!!
        Hoppas att den flyger me, sen??
        Som bäst håller vi på med ett nytt fält, dessutom... Blir mkt jobb där framöver... Mkt trevligt, dock...
        nte minst p g a att jag har oerhört nära dit.... Kommer att kunna sitta på ovanvåningen och se om det är flygetyg i luftrummet Cykelkärra är på konstruktionsstadiet....
        Dagen har ägnats åt modellflyg och kanske blir det premiär på "Nya fältet! imo???
        För att dokumentera med lite flygfilm.....

Misströsta inte....

I´ll be back..... soon!

/Micke
        Hej Micke!

Jag ser fram emot nya uppdateringar av byggprocessen.

Mvh Olov

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Kul att se du är på G snart igen. Kommer bli välldans intressant att se slutspurten på Super Cuben :lollypop:

Jag räknar med att dra igång mitt projekt i slutet av Oktober början på November då allas vår favorit sotare har återvänt till ett grått och trist sverige igen. Han ska nämligen såga en del lind lister åt mig, sedan så väntar jag svar från BelAir precision cut i England då det saknas en detalj i mitt shortkit för att bygga stabben.
          Kör hårt :boxing:
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• ewalds
            • jul 2009
            • 532

Tack, Olov o Tomas!

Det ska bli skoj att komma igång igen, faktiskt...
            Ska försöka att få maskeringen utskuren i veckan så kanske det kan bli lite målning kommande helg?
            Måste först röja lite i byggrummet o försöka få koll på vart jag nu lagt alla saker??

/Micke

Kommentar

• ewalds
              • jul 2009
              • 532

Faktiskt kommit igång med att skära ut maskeringen nu.
              Ska få klart all text ikväll, är det tänkt??
              Sen kanske det kan bli lite klippoklistra i morgon
              Kan inte förneka att jag är en smula nervös för resultatet.. Ska bli spännande att se när huvudfärgen kommit på??

/Micke

Kommentar

• ewalds
                • jul 2009
                • 532

Tänk vad det kan bli till när man väl får tummarna loss??
                Ändrade lite i planen ang att skära ut all text utan höll med kroppstexten och började maskera istället.
                Kan ju maskera vingarna medans jag målar kroppen och alla smådelar??

Efter lite funderande hit o dit började jag slutligen klistra på maskeringen..
                Klicka på bilden för större version

Namn: 1110030509.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,7 KB
ID: 483085

Syns kanske inte så bra på bilden då texten är transparent??
                Inga avancerade mönster elr så utan bara lite text samt en tunn linje genom kroppen..
                Har grymt svårt att se framför mig hur det färdiga resultatet blir??

Nu ska det i alla fall riggas för målning i morgon. Blir att röja lite i verkstaden så det tar väl nån dag innan jag kommer igång med det, kanske??
                Måste komma ihåg att köp aceton!!! Kört tomt på det, upptäckte jag..

Kul att vara igång igen!

/Micke
                Senast redigerad av ewalds; 2011-10-03, 20:01.

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Snyggt jobbat Micke!
                  Jag ser fram emot att se den färdiglackad.

Göran
                  Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• ewalds
                    • jul 2009
                    • 532

Ursprungligen postat av Sweeper
                    Snyggt jobbat Micke!
                    Jag ser fram emot att se den färdiglackad.

Göran
                    Tack, Göran!
                    Kan ju tala om att jag också ser fram emot det
                    Är ju en bit kvar innan jag är där..

/Micke

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Hej Micke!

Det ser riktigt bra ut. Jag väntar med spänning på nästa uppdatering.

Mvh Olov

Kommentar

• ewalds
                        • jul 2009
                        • 532

Fortsatte, efter jobbet idag, med att göra klart för målning, vilket gick snabbare än jag trodde??
                        Resultatet blev att jag blandade färg och gav cuben en omgång huvudfärg..

Namn: 1110050510.jpg
Storlek: 50,3 KB
ID: 483108

Inte så vackert....än iaf

Namn: 1110050511.jpg
Storlek: 211,4 KB
ID: 483109

Förhoppningsvis blir det bättre efter några lager till??
                        Tänkte bli klar med undersidan ikväll sen kan det torka tills imorgon..
                        Kanske hinner jag spruta ovansidan då, om jag inte fastnar på klubben, (vilket är en överhängande risk)

Namn: 1110050512.jpg
Storlek: 70,6 KB
ID: 483110

Mycket ska få plats på litet utrymme!!!

Håll tummarna att det ser okej ut när maskeringen ska bort sen??:concern:

/Micke

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Tycker det där ser riktigt bra ut Micke :lollypop:
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• ewalds
                            • jul 2009
                            • 532

Ursprungligen postat av Ompa
                            Tycker det där ser riktigt bra ut Micke :lollypop:
                            Du bör nog uppsöka en optiker snarast, Tomas???
                            Kan dock berätta att det ser betydligt bättre ut nu, efter ytterligare tre lager färg:sarcastic:

Kommentar

• ewalds
                              • jul 2009
                              • 532

Sen jag sprutade sista lagret på kroppen, igår, har jag varit smått nervös över resultatet...
                              Den röda färgen täcker oerhört bra, (bara för att jag målat vitt först, enligt "vissa") Säkerligen en poäng i det...
                              Efter jobbet idag tar jag upp modellen på byggbordet, efter viss granskning i dagsljus utomhus.... Ser, i mina ögon, helt ok ut!!! Ska dock påpeas att dessa ögon är amatörögon

Namn: 1110070514.jpg
Storlek: 31,5 KB
ID: 483122
                              Ser trevligt ut, tycker jag... Så far, so good!

Namn: 1110070515.jpg
Storlek: 33,2 KB
ID: 483123
                              Andra sidan... Inte börjat försöka lossa maskeringen, än...

Måste ju till slut börja dra av maskeringen.... Lite nervös när jag pillar upp hörnen på maskeringen med skalpellen...

Namn: 1110070517.jpg
Storlek: 34,2 KB
ID: 483125
                              Här är hon...naken!!

Namn: 1110070519.jpg
Storlek: 35,3 KB
ID: 483124
                              Detaljbild på texten..

Tänkte mig att den vita genomgående linjen skulle även få ta sin väg genåm sidorodret...
                              Fick montera det med två gångjärn, löst med två balsaflak emellan klämmans käftar... För att få rätt läge s a s...

Namn: 1110070520.jpg
Storlek: 22,6 KB
ID: 483128

Enkelt att sätta maskeringstejpen sen med hjälp av en stålskala som referens till den redan målade linjen...

Namn: 1110070521.jpg
Storlek: 21,7 KB
ID: 483129

Tejpen på plats... Bara att plocka bort o ta ut rodret för målning..

I det hela taget mkt nöjd med resultatet än... På ett ställe lyfte maskeringen färgen på pinkintapen, tyvärr...
                              Var lite oförsiktig när jag drog bort den, tyvärr.... Shit happens!!
                              För att vara första gången så är jag mycket nöjd, faktiskt...

Just nu håller jag på att måla en massa smådetaljer som stöttor, roder, ställ o s v...

Ska skära ut maskeringen till vingarna imorgon o försöka få på plats?? Spännande!!

Måste även tillkännage att jag numera är medlem på RCSB... Elr medlem har jag varit länge men nu är jag "Site supporter"...
                              En oerhört bra sida för tips o trix framförallt gällande skala.... En site jag varmt kan rekommendera för er som tycker om att bygga!!

Ha en trevlig helg!!
                              Micke

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Ha ha, var till optikern idag. Glasögonen behöver jag bara ha när jag blir trött i ögona numer. Möjligen vid läsning oxå...

Men jag tycker fortfarande att måleriet blev strålande :applouse:

Bra jobbat Micke :icon_pidu:
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...