Ett gammalt projekt...Ziroli B-25J i skala 1:8
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
FliteMetal släpper inte från underlaget efter att du har gnuggat fast den.
Däremot glasfibern har en tendens att vilja lossna när jag har limmat med CA-lim. :(
GöranKommentar
-
Det var mycket bra att veta!! :cheers2:Kommentar
-

Vinkel var inte rätt på spaltöppningen mellan skevroderna och klaffarna kontra bakkanten på dem och bakkanten på själva vingen. Vinkeln skall vara 90 grader mot bakkanten. Så det var bara till att ta fram såget och såga bort lite på skevroderna.

Efter en del slipande, limmande, slipande och lite mer slipande.....för säkerhets skulle slipade jag lite, lite till....så ser det ut så här.
Kanterna på skevroderna respektive klaffarna har jag klätt med 0,4 plywood. 
GöranKommentar
-
Kommentar
-

Så var det äntligen dags att börja nita.
Detta är vad jag använder. En injektionsspruta med avkapad spets och Sig's aliphatiska trälim. Jag tycker att det blir ett bättre resultat med detta lim än Cascos trälim eftersom Sig's lim blir stenhårt.

Man kan se hur spetsen är avkapad på kanylen. Den är även en aningens aning böjd för att underlätta tillverkandet av nitarna.
Själv jobbet är enkelt. Fyll på sprutan med en milliliter outspätt lim och börja pressa ut lim genom kanylen. Håll ett jämt tryck på sprutan och när en liten droppe dyker upp, låt bara droppen röra vid modellens yta. Den kommer att fastna och dra kanylen rakt upp med en lagom långsam rörelse. Medan nästa droppen håller på att komma ut så är det bara till att flytta till nästa ställe som behöver en nit. På detta sättet får man kullriga nitar.
Vill man ha nitar som är halv-kullriga så får man låta nitarna torka och sedan slipa lätt med ett 400-600 våtslippapper utan vatten.
Vill man ha nitar som är mer platta än halv-kullriga så låter man spetsen på kanylen röra vid ytan när man för ned droppen med lim.
Försänkta nitar kommer jag att tillverka lite längre fram så ha tålamod, det kommer en beskrivning på det med.

Och detta är resultatet.
De här nitarna skall slipas ned till halv-kullriga nitar. 

Nitar ger verkligen liv åt ytan på modellen.

Den här kärrans nitsystem är relativt komplicerat. Så dessa nitar tog cirka 3 timmar att tillverka. Men i den tiden så ingår det förarbetet med kanylen och rengöringen av densamma.

Nästa steg är att rita ut linjerna för de försänkta nitarna. Det är nästan lika många.....
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Tack Olov!
Jag använder ingen mall. Det är det gamla hederliga ögonmåttet som används och jämförs med bilderna.
GöranKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar

Kommentar