Ett gammalt projekt...Ziroli B-25J i skala 1:8

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Ursprungligen postat av Sweeper
    .....
    .....men det här med ritningsbyggen är på frammarsch. Det är en hel del som har byggt ihop några ARF modeller men har börjat känna suget efter att prova på hur det är med att bygga efter ritning. Så ritningsbyggandet är inte på utdöende utan det kommer att öka igen. ........
    Stämmer in på pricken på mig, men jag är å andra sidan ingen ungdom..
    Började -07 med att köpa en rtf-foamkärra med billigt kinaskräp i, som jag lärde mig flyga med.
    Blivit en o annan arf, för att nu tycka det är roligare att bygga själv, i balsa o plywood.
    Än så länge bara laserskurna byggsatser, men har börjat snegla på små bandsågar på ClasO osv...

I sinom tid, när barnen är större så kan det nog bli en "stickor o strån"-byggare av mig oxå.
    Just nu är det bara en enkel ihoplimning av en FunCub som tas fram på kvällarna när ungarna somnat.

Älskar dock att följa såna här trådar, det ger oerhört mycket bra tips, även om man inte bygger så snyggt och skalalikt som Göran.. :thumbup:
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Sweeper
      • jun 2006
      • 3961

Ursprungligen postat av Lelle
      Men, va´ tusan Göran? :concern:

Först får en vinge ett eget liv under en sekund och nu skriver du att det blivit "lite fel". ?!!
      Det är inte utan att jag börjar undrar om du inte fick smak på den där bruna vätskan du hällde i dej när du var i USA?

Skojade bara! "Shit happens":banghead: Det där fixar du lätt. När du nu lagt ner så mycket jobb så finns ingen återvändo, det måste bara bli rätt.
      Det är lugnt Lelle, vingen är på väg tillbaka till ett liv igen. Den konstgjorda andningen gjorde susen!

Göran
      Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Ursprungligen postat av jocke1963
        Stämmer in på pricken på mig, men jag är å andra sidan ingen ungdom..
        Började -07 med att köpa en rtf-foamkärra med billigt kinaskräp i, som jag lärde mig flyga med.
        Blivit en o annan arf, för att nu tycka det är roligare att bygga själv, i balsa o plywood.
        Än så länge bara laserskurna byggsatser, men har börjat snegla på små bandsågar på ClasO osv...

I sinom tid, när barnen är större så kan det nog bli en "stickor o strån"-byggare av mig oxå.
        Just nu är det bara en enkel ihoplimning av en FunCub som tas fram på kvällarna när ungarna somnat.

Älskar dock att följa såna här trådar, det ger oerhört mycket bra tips, även om man inte bygger så snyggt och skalalikt som Göran.. :thumbup:

Tack Jocke!

Så länge man trivs med sin hobby och kan göra det man tycker om så kan man vara ganska nöjd!

Göran

Kommentar

• Sweeper
          • jun 2006
          • 3961

Så var vänster sidas panellinjer korrigerade. Det tog sin lilla stund men gav tillfälle till mycket tankar och idéer.....

Göran

Kommentar

• multipass
            • aug 2011
            • 270

Ursprungligen postat av Sweeper
            Hmmm, jag har hört att knyppling är en trevlig hobby....innehåller det även nitar och slipning? :sarcastic:
            Göran
            Hej Göran
            Hoppas du inte byter hobby när man ser vilket otroligt fint jobb du gör med bombaren Har kollat din byggtråd då och då och fattar inte att du har tid att hålla på? Lernia bemanning kanske har någon som kan lägga paneler så att du kan göra nåt roligare jobb med planet Håller själv på att återställa en halv ARFkropp i trä av en Edge 540 och ställer frågan, varför säljs inte lösa kroppar? Det är ju oftast kropparna som pajar, vingarna flyger ett tag till. Men det är kul att bygga utifrån sitt eget huvud. Om det håller är en annan tia
            vh/Robert

Kommentar

• Sweeper
              • jun 2006
              • 3961

Ursprungligen postat av multipass
              Hej Göran
              Hoppas du inte byter hobby när man ser vilket otroligt fint jobb du gör med bombaren Har kollat din byggtråd då och då och fattar inte att du har tid att hålla på? Lernia bemanning kanske har någon som kan lägga paneler så att du kan göra nåt roligare jobb med planet Håller själv på att återställa en halv ARFkropp i trä av en Edge 540 och ställer frågan, varför säljs inte lösa kroppar? Det är ju oftast kropparna som pajar, vingarna flyger ett tag till. Men det är kul att bygga utifrån sitt eget huvud. Om det håller är en annan tia
              vh/Robert
              Tack Robert!

Risken för att jag byter hobby är nog ganska liten. Jag har ingen familj eller annat som kan distrahera mig alltför mycket just nu. Så i stort sett all ledig tid läggs på den här hobbyn.

Det vore nog en bra affärsidé för tillverkarna att erbjuda lite mer reservdelar än vad de gör förnärvarande.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                • jun 2006
                • 3961

Så var även den andra sidan korrigerad.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Så har nitarna börjat hitta tillbaka till sina platser.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Med hjälp av denna och tre timmar så har jag lyckats få.....

....en sådan här i handflatan och.....

.....massor av de här. Nu är jag tillbaka där jag var när jag upptäckte felet.

Göran

Kommentar

• hjalleo
                      • sep 2010
                      • 766

Du är beundransvärd Göran som med både tålamod och stor skicklighet bygger och detaljerar modellerna. Det blir så in i bängen snyggt!!!:applouse::applouse::applouse: Ja undrar om jag inte skulle göra ett försök o smuggla in min Musse hos dig när det börjar bli dags för lite nitar.

Mvh Olov

Kommentar

• Lelle
                        • aug 2007
                        • 1472

Bara att hålla med Olov. Jäklar vad snyggt det blir.
                        Ett litet tips Göran. Nästa gång du går till tandläkaren, be att få en spruta med lite olika nålar. Dom har "sköljsprutor" med olika spetsar. Jag har själv fått en och ett gäng nålar (plast)med både raka och vilklade i 90° med bra radie.
                        /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ursprungligen postat av hjalleo
                          Du är beundransvärd Göran som med både tålamod och stor skicklighet bygger och detaljerar modellerna. Det blir så in i bängen snyggt!!!:applouse::applouse::applouse: Ja undrar om jag inte skulle göra ett försök o smuggla in min Musse hos dig när det börjar bli dags för lite nitar.

Mvh Olov
                          Tack Olov!

Tålamodet har varit på väg att tryta vid ett par tillfällen. Men efter lite motivationssamtal så har det lossnat igen.

Lite nitar på en Musse är nog lite fler än vad jag skulle egentligen vilja göra och jag kan ju inte ta det nöjet ifrån dig!

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Bara att hålla med Olov. Jäklar vad snyggt det blir.
                            Ett litet tips Göran. Nästa gång du går till tandläkaren, be att få en spruta med lite olika nålar. Dom har "sköljsprutor" med olika spetsar. Jag har själv fått en och ett gäng nålar (plast)med både raka och vilklade i 90° med bra radie.
                            Tack Lelle!

Hur små är de sprutornas rör i diametern?

Göran

Kommentar

• Lelle
                              • aug 2007
                              • 1472

Tjenixen Göran.

Den minsta är nog runt en ½mm, men den är nästintill omöjlig att få ur något lim till att göra nitar med, men så har jag en som är ung 1mm, och den funkar kanon.
                              /Lelle

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Tjenixen Göran.

Den minsta är nog runt en ½mm, men den är nästintill omöjlig att få ur något lim till att göra nitar med, men så har jag en som är ung 1mm, och den funkar kanon.
                                Ok, de nålspetsar som jag använder är 0,3 mm och det går att med en viss kraft pressa fram droppar genom dem.

Men jag skall kolla med tandläkaren nästa gång som jag går dit.

Göran

Kommentar

Arbetssätt...