B i b
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Ja jag gjöt direkt på pluggen, med rätt typ av glas så blir det inte mycket att slipa och spackla.Eh, förlorad form? Menar du att du gjöt direkt på pluggen, och använde gjutningen som kåpa efter spackling och slipning?
Eftersom denna pluggen är en aning konisk i båda ändar får jag nog klyva pluggen, lägga den på en blanklackad spånskiva (läs: IKEA-skiva) och gjuta två formhalvor. Sen blir det gjutning av kåpan inuti formen.
Så hade i alla fall jag tänkt...
Blir i alla fall mindre jobb än att göra som du tänker, men det är klart att skall du gjuta fler än en kåpa så är din teknik bättre.Kommentar
-
Grundmålad, serru...
Har spacklat lite på pluggen ikväll oxå.
Dessutom moddade jag motorfästet, blir nog lite starkare än tidigare. Tanken är att det ska bli lite som hardyskivan som sitter mellan utgående axel från växellådan och kardanaxeln på gamla 'Fårrdar'. En ryckdämpare i gummi, alltså...
Aluplattan på framsidan och brickorna på baksidan är limmade med PL400-lim. Ett av dom starkare kontaktlimmerna.
Bultarna mellan standoffsen ska bytas ut, och där ska det bultas fast mot motorspantet. Inte världens grannaste, men hoppas att funktionen duger.Retroholic!Kommentar
-
Mja, jag går ner och tittar på bygget med jämna mellanrum. I det här vädret så tryter inspirationen helt.
Motorfästet är i alla fall klart, kablar dragna till tändning och killswitch, ett par mallar utskurna för målning av mönster, pluggar till att gjuta formar till motorkåpa och hjulkåpor börjar ta form, så man kan väl säga att nästa moment är dekor och klarlack. Men det får vänta tills det blir plusgrader, så man kan stå i garaget och sprutmåla...Retroholic!Kommentar
-
Inspiration... kan man köpa det nånstans? Min har tillfälligt sinat.
I alla fall, jag har gått och våndats över att 'få till' dekoren på ovansidan av vingen, framförallt höger sida där reg-numret står.
Det blev en del pysslande med kontaktplast, mallar, sax och kniv, men resultatet ska nog inte skämmas för sig. Ska bara trimma kanter och skarvar ordentligt, sen kan det klarlackas...
Retroholic!Kommentar

Väldigt snyggt!
Kommentar