Kajakens CNCbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajakmannen
    • jun 2006
    • 1471

    #136
    Vet ej Simon elektronik är inte min paradgren haha

    Det är denna iallafall

    http://www.conrad.se/LFLEX%AE-100-CY...-swe&pi=600128

    MVH / Kajaken

    Kommentar

    • simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

      #137
      Lapp kabel är bra skit dock tror jag du får den 5e ledaren som gulgrön, men spelar ju ingen roll för dig.
      hade jag specat den till en kund till samma ändamål hade jag dock fått leta fram en ny

      Kommentar

      • kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

        #138
        Dags för en uppdatering. Demonterade hela fräsen för att kolla om jag kunde rikta en av balkarna i x-axeln. Gick att få den lite rakare så nu är fräsen ihopmonterad igen. Har satt fast kabelkedjan på x-axeln samt även dragit kablarna. Monterade nya kontakten samt har börjat löda in kablarna samt kollat på hur jag skall dra kablarna i konstruktionen. Gjorde kortare distanser på drivmekaniken på x-axeln för att kunna lägga till 2 st kullager på varje rulle som spänner kuggremmen.











        Mer uppdateringar imorgon

        / Kajaken

        Kommentar

        • Andreas_k
          • jul 2006
          • 19

          #139
          Härligt Anders!!! Har haft en enorm abstinens från detta bygge.
          Du, nu är det bara 6 dagar kvar tills epoxykladd, vin, och massa tokerier i Järna!

          //Andreas

          Kommentar

          • kajakmannen
            • jun 2006
            • 1471

            #140
            Fan vad nice. Nu står det inte på

            Kommentar

            • kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

              #141
              Kunde inte hålla mig utan smet ner en stund till

              Lite mer kablar fixerade





              Med vänlig hälsning, Kajaken

              Kommentar

              • simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

                #142
                Det va seriöst med robotslang till industianpassad kabel i en pryl hemma

                När får vi se första resultatet ?

                Kommentar

                • kajakmannen
                  • jun 2006
                  • 1471

                  #143
                  Borde inte ligga allt för långt bort att kunna testköra axlarna nu

                  Kommentar

                  • kajakmannen
                    • jun 2006
                    • 1471

                    #144
                    Någon annan som använder hobbycncs stegmotorer (Nema 23) samt Hobbycnc PRO kortet och som har schema på kabelfärg som skall kopplas till A, a, COM, b, B?

                    Kommentar

                    • LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

                      #145
                      Jag googlade på Nema 23, hittade det här bla. http://sine.ni.com/ds/app/doc/p/id/ds-311/lang/sv

                      Scrolla ner så ser du hur kablarna är märkta.

                      Kommentar

                      • kajakmannen
                        • jun 2006
                        • 1471

                        #146
                        Tack lip. Har du kopplat enligt det så du testat med HobbyCNC motorerna så att du vet att de T funkar. Finns olika info på internet, googlat en del själv och hittar motsägande info.

                        Någon som vet och som testat?

                        Kommentar

                        • LIP
                          • maj 2006
                          • 1315

                          #147
                          Ursprungligen postat av kajakmannen
                          Tack lip. Har du kopplat enligt det så du testat med HobbyCNC motorerna så att du vet att de T funkar. Finns olika info på internet, googlat en del själv och hittar motsägande info.

                          Någon som vet och som testat?
                          Nej, jag har inte dessa motorer så dom vet jag inget om. Jag köpte följande motorer till min foamskärare och jag googlade för att hitta kopplingsschema och det fungerade i allafall. http://www.zappautomation.co.uk/en/n...er-motors.html

                          Kommentar

                          • kajakmannen
                            • jun 2006
                            • 1471

                            #148
                            Någon som vet vad som kan hända om man kopplar fel. Kan något gå sönder?

                            Kommentar

                            • kajakmannen
                              • jun 2006
                              • 1471

                              #149
                              Lite mer på kabelsidan gjort. Dock stött på patrull men först ett par bilder.







                              Nu till problemet. Kopplade in en motor och startade MACH3 samt styrskåpet. Motorn låser sig som de brukar göra då man startar upp styrkortet. Ett svagt surrande hörs från motorn. Dock snurrar den inte då jag försöker "jogga" den från MACH3 programmet. Slutsats: endera har jag kopplat fel eller så har jag inte gjort någon konfigurering i MACH3. Någon som kör MACH3 med hobbycnc PRO kort o kan ge en kortfattad beskrivning på vad jag behöver ställa in för att kunna snurra motorerna?

                              Pretty please

                              Kommentar

                              • kajakmannen
                                • jun 2006
                                • 1471

                                #150
                                hmm det var slut på batterier i mitt trådlösa tangentbord så nu fanns kontakt så motorn rörde sig lite då jag tryckte på piltangenterna för x movement. Dock så lät det inte rätt. Misstänker att jag inte haft rätt spec då jag kopplat trådarna från motorn mot styrkortets kabel. Jag har dessutom kopplat ihop Com för A och B kretsen vilket jag fått ok på från HobbyCNC gänget. Dom går tydligen ihop på kortet hur som helst.

                                Någon som har en bra spec på trådfärgerna på motorerna från HobbyCNC till A, a COM, b och B?? Bitte hilfe!!

                                MVH / Kajaken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...