Kajakens CNCbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

    #286
    Det är nog för att jag ligger med lite för hög feber tror jag. det är ju mest jag som är intresserad
    Så ingen nödstoppskontakt kollad än.

    Kommentar

    • kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

      #287
      Aha krya påre Simon.

      MVH / kajaken

      Kommentar

      • kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

        #288
        I väntan på drivrem till nya motorn på x-axeln samt ändlägesbrytarna för home och limit så har jag börjat titta på frässpindeln. Chuck hade jag ju köpt men beställde idag en 12 kW motor borstlös med vattenmantel. Blir nog remdrift mellan motor och spindel.

        Kommentar

        • kajakmannen
          • jun 2006
          • 1471

          #289
          Ögon som har tips eller bra rabatter på kullager. Är ute och jagar billiga vinkelkontakt kullager som klarar dryga 30.000 rpm med fettsmörjning. Innerdiameter 20 mm men annars öppen för förslag. Kollade på den lokala kullagerkrängaren och då skulle varje av de tå vinkelkontaktlager jag behövde kosta ca 2.000 kr vardera :O auch

          Kommentar

          • Pekkala
            • maj 2006
            • 1159

            #290
            Ursprungligen postat av kajakmannen
            Ögon som har tips eller bra rabatter på kullager. Är ute och jagar billiga vinkelkontakt kullager som klarar dryga 30.000 rpm med fettsmörjning. Innerdiameter 20 mm men annars öppen för förslag. Kollade på den lokala kullagerkrängaren och då skulle varje av de tå vinkelkontaktlager jag behövde kosta ca 2.000 kr vardera :O auch
            Vilken axiell belastning räknar du med att få? Vanliga enradiga spårkullager har en axial bärförmåga på 0,5 av det statiska bärighetstalet. Ett exempel, Enradigt kullager SKF 6004 d=20 D=42 t=12 Dyn 9,95kn Stat 5kn r/min 38000 = max axiell belastning 2,5kn.
            Är det tillräckligt?
            MVH/Christer

            Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

            Kommentar

            • kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

              #291
              Oj hur räknar man på sådant :S Jag skall fräsa i aluminium som hårdast. Någon som är bra på att räkna och som kan bistå?

              MVH / Kajaken

              Kommentar

              • Pekkala
                • maj 2006
                • 1159

                #292
                Vi leker lite med tanken att du bjuder hem ortens starke man som är tyngdlyftare, han får ställa sig på fräsbordet med sina två fötter och tar tag i den tilltänkta frässpindeln med sina händer, som för tillfället är placerad i mitten av fräsen.
                Han lyfter det han kan, ca 250kg samtidigt som vi studerar vad som händer!
                Det är vad spindellagringen tål som max, frågan är, tål den övriga maskinen det utan att flexa eller vika sig för mycket?
                Är svaret Ja på den frågan bör du titta på en kraftigare lagring, annars skulle jag i alla fall prova då dom kullagrena inte kostar många kronor.
                Fuderade en snubbe smått avundsjuk på fräsen :stupido2:
                MVH/Christer

                Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

                Kommentar

                • kajakmannen
                  • jun 2006
                  • 1471

                  #293
                  Faan vilken pedagogisk beskrivning

                  Tala till bönder på bönders vis! Haha

                  Chansar nog på dom lagren. Ett sådant i botten och sedan ett cylindriskt rulllager med fri innerbana i toppen.

                  Dags att börja cadda.

                  Kommentar

                  • LIP
                    • maj 2006
                    • 1315

                    #294
                    Ursprungligen postat av Pekkala
                    Vi leker lite med tanken att du bjuder hem ortens starke man som är tyngdlyftare, han får ställa sig på fräsbordet med sina två fötter och tar tag i den tilltänkta frässpindeln med sina händer, som för tillfället är placerad i mitten av fräsen.
                    Han lyfter det han kan, ca 250kg samtidigt som vi studerar vad som händer!
                    Det är vad spindellagringen tål som max, frågan är, tål den övriga maskinen det utan att flexa eller vika sig för mycket?
                    Är svaret Ja på den frågan bör du titta på en kraftigare lagring, annars skulle jag i alla fall prova då dom kullagrena inte kostar många kronor.
                    Fuderade en snubbe smått avundsjuk på fräsen :stupido2:
                    Va fasen, har du blivit pedagog också nu.....?

                    Kommentar

                    • Pekkala
                      • maj 2006
                      • 1159

                      #295
                      Jamenvafa.. kan man inte räkna eller på annat sätt bevisa sin tes får man väl ta till lite bonnfurnuft,
                      Och ibland har man lite tur när man tänker :sarcastic:
                      MVH/Christer

                      Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

                      Kommentar

                      • kajakmannen
                        • jun 2006
                        • 1471

                        #296
                        Dags att lägga upp lite nyheter

                        Jag fick just SMS om att de nya ändlägesbrytarna har kommit till posten wihiiii

                        Dags att bygga igen alltså. Har idag ritat upp ett nytt motorfäste till den nya större NEMA 34 stegmotorn som skall monteras på x-axeln. Har även ritat en del på spindeln som jag tror blir bra. Har inte låst om det blir direktdrift eller om det blir en enkel remdrift imellan spindelaxel och elmotor.

                        Mer bilder efter kvällen förhoppningsvis.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: spindle_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 20,2 KB
ID: 495318

                        Klicka på bilden för större version

Namn: nema34 motormount.jpg
Visningar: 1
Storlek: 21,7 KB
ID: 495319

                        Denna motor blev det i slutänden. Satsar på överdimensionering



                        SSS 5694 6 pole 1200kv motor. Come with water cooling jacket. Motor mount not included.
                        Type: 5694
                        KV: 1200
                        Y/D: 2.5D
                        Max Amp (A): 292
                        Max Volt (V): 41
                        Max Power (W): 12000
                        Max RPM: 50K
                        Non Load Current (A): 3.5
                        Shaft Diameter (mm): 8
                        Motor size diameter x length (mm): 56*94
                        Gross weight (g): 900

                        Kommentar

                        • kajakmannen
                          • jun 2006
                          • 1471

                          #297
                          Dags för montering av homebrytarna

                          Kommentar

                          • kajakmannen
                            • jun 2006
                            • 1471

                            #298
                            One down, 5 to go :S



                            Kommentar

                            • kajakmannen
                              • jun 2006
                              • 1471

                              #299
                              Lite mer gjort. In till mjukvarusidan så är det igentligen bara 4 st brytare (3st hombrytare samt 1st ändlägesbrytare som i verkligheten består av 3st seriekopplade ändlägesbrytare). X-axeln helt klar. Fick även nya motorfästet till x-axelmotor Nema34 samt hann även varva upp lilla kuggremshjulet så att det passar på Nema34 motors axel.











                              Med vänlig hälsning, kajaken

                              Kommentar

                              • kajakmannen
                                • jun 2006
                                • 1471

                                #300
                                Home och limit på plats på x och y axlarna. Har även fått nya NEMA34 stegmotorn på x axeln. Det tar sig sa mordbrännaren och hällde på mer bensin



                                Med vänlig hälsning, Kajaken
                                Senast redigerad av kajakmannen; 2013-04-11, 23:04.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...