Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
I väntan på drivrem till nya motorn på x-axeln samt ändlägesbrytarna för home och limit så har jag börjat titta på frässpindeln. Chuck hade jag ju köpt men beställde idag en 12 kW motor borstlös med vattenmantel. Blir nog remdrift mellan motor och spindel.
__________________________________________________ ___________________
FPV och multirotor
RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)
Ögon som har tips eller bra rabatter på kullager. Är ute och jagar billiga vinkelkontakt kullager som klarar dryga 30.000 rpm med fettsmörjning. Innerdiameter 20 mm men annars öppen för förslag. Kollade på den lokala kullagerkrängaren och då skulle varje av de tå vinkelkontaktlager jag behövde kosta ca 2.000 kr vardera :O auch
FPV och multirotor
RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)
Ögon som har tips eller bra rabatter på kullager. Är ute och jagar billiga vinkelkontakt kullager som klarar dryga 30.000 rpm med fettsmörjning. Innerdiameter 20 mm men annars öppen för förslag. Kollade på den lokala kullagerkrängaren och då skulle varje av de tå vinkelkontaktlager jag behövde kosta ca 2.000 kr vardera :O auch
Vilken axiell belastning räknar du med att få? Vanliga enradiga spårkullager har en axial bärförmåga på 0,5 av det statiska bärighetstalet. Ett exempel, Enradigt kullager SKF 6004 d=20 D=42 t=12 Dyn 9,95kn Stat 5kn r/min 38000 = max axiell belastning 2,5kn.
Är det tillräckligt?
MVH/Christer
Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:
Vi leker lite med tanken att du bjuder hem ortens starke man som är tyngdlyftare, han får ställa sig på fräsbordet med sina två fötter och tar tag i den tilltänkta frässpindeln med sina händer, som för tillfället är placerad i mitten av fräsen.
Han lyfter det han kan, ca 250kg samtidigt som vi studerar vad som händer!
Det är vad spindellagringen tål som max, frågan är, tål den övriga maskinen det utan att flexa eller vika sig för mycket?
Är svaret Ja på den frågan bör du titta på en kraftigare lagring, annars skulle jag i alla fall prova då dom kullagrena inte kostar många kronor.
Fuderade en snubbe smått avundsjuk på fräsen :stupido2:
MVH/Christer
Vi leker lite med tanken att du bjuder hem ortens starke man som är tyngdlyftare, han får ställa sig på fräsbordet med sina två fötter och tar tag i den tilltänkta frässpindeln med sina händer, som för tillfället är placerad i mitten av fräsen.
Han lyfter det han kan, ca 250kg samtidigt som vi studerar vad som händer!
Det är vad spindellagringen tål som max, frågan är, tål den övriga maskinen det utan att flexa eller vika sig för mycket?
Är svaret Ja på den frågan bör du titta på en kraftigare lagring, annars skulle jag i alla fall prova då dom kullagrena inte kostar många kronor.
Fuderade en snubbe smått avundsjuk på fräsen :stupido2:
Va fasen, har du blivit pedagog också nu.....?
/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.
Jamenvafa.. kan man inte räkna eller på annat sätt bevisa sin tes får man väl ta till lite bonnfurnuft,
Och ibland har man lite tur när man tänker :sarcastic:
MVH/Christer
Jag fick just SMS om att de nya ändlägesbrytarna har kommit till posten wihiiii
Dags att bygga igen alltså. Har idag ritat upp ett nytt motorfäste till den nya större NEMA 34 stegmotorn som skall monteras på x-axeln. Har även ritat en del på spindeln som jag tror blir bra. Har inte låst om det blir direktdrift eller om det blir en enkel remdrift imellan spindelaxel och elmotor.
Mer bilder efter kvällen förhoppningsvis.
Denna motor blev det i slutänden. Satsar på överdimensionering
SSS 5694 6 pole 1200kv motor. Come with water cooling jacket. Motor mount not included.
Type: 5694
KV: 1200
Y/D: 2.5D
Max Amp (A): 292
Max Volt (V): 41
Max Power (W): 12000
Max RPM: 50K
Non Load Current (A): 3.5
Shaft Diameter (mm): 8
Motor size diameter x length (mm): 56*94
Gross weight (g): 900
FPV och multirotor
Lite mer gjort. In till mjukvarusidan så är det igentligen bara 4 st brytare (3st hombrytare samt 1st ändlägesbrytare som i verkligheten består av 3st seriekopplade ändlägesbrytare). X-axeln helt klar. Fick även nya motorfästet till x-axelmotor Nema34 samt hann även varva upp lilla kuggremshjulet så att det passar på Nema34 motors axel.
Med vänlig hälsning, kajaken
FPV och multirotor
Kommentar