Kajakens CNCbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajakmannen
    • jun 2006
    • 1471

    #196
    Vad heter sådana där plastkanaler som man använder för att snygga till kabeldragningen i skåp? Någon som har några bitar till övers?

    Kommentar

    • simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

      #197
      Kan kolla på jobbet imorgon. kan ha några stumpar där.

      kabelkanal heter det

      Både canalplast och rittal finns som tillverkare och dom brukar finnas på dom flesta elgrossar.

      40 bred blir nog lagom för ditt skåp och bygge.

      Kommentar

      • kajakmannen
        • jun 2006
        • 1471

        #198
        Ok. Kolla gärna men skall kolla lite ställen också

        Kommentar

        • UndCon
          • apr 2009
          • 2886

          #199
          snyggt - tyvärr sitter jag på en utbildning på annan ort denna veckan så jag kan posta paketet tidigast på lördag.

          Kommentar

          • kajakmannen
            • jun 2006
            • 1471

            #200
            Ok UndCon. Lungt. Har ju måtten på moderkortet så börjar med det andra tills jag har datorn.

            Kommentar

            • kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

              #201
              Tjenis

              Dags att börja dra kabel. Någon som är duktig på el och kan ge mig tips på vilken kabeltjocklek jag behöver använda för matningen till power supplysen. Det är 3 st 350 W 60 V PSU som skall matas från en enfas ingående strömmatning via en automatsäkring. Från säkringen skall även ena tråden gå via en huvudbrytare i skåpets dörr innan den går till PSUerna.

              Kan man dra en kabel till en av PSuerna och sedan bara koppla brygga över till nästa PSU? Vore ju smidigt samt minska antalet kablar som skall dras från ingående matning.

              MVH / Kajaken

              Kommentar

              • John_Eriksson
                • maj 2007
                • 32

                #202
                Hej på Er.

                Du fick ett rätt bra pris på dessa stegmotorer och drivare. Var in på hemsidan och tittade lite grand. Hittade inga priser på det som fanns på sidan. Hur får man dessa priser är det sia mail eller måste man registrera en användare. Blir för övrigt lite irriterad på att inte vridmoment och annat redovisas i ISO form. Annars så verkade det bra.

                Mvh John Eriksson i Bolln

                Kommentar

                • kajakmannen
                  • jun 2006
                  • 1471

                  #203
                  Jag köpte stemotorkittet på ebay. Sök på long motors nema 34 så hittar du deras ebaystore. http://www.ebay.com/itm/3Axis-Nema-3...item2ebbe658c6

                  Står att det är long motors som säljer men gissar att de har någon kanal ut med kit på ebay.

                  Kommentar

                  • kajakmannen
                    • jun 2006
                    • 1471

                    #204
                    Glömde nämna det men de har ett tyskt lager som de skickar från om mna vill köpa från EU område.

                    Kommentar

                    • simonarvestrand
                      • jan 2012
                      • 3850

                      #205
                      Ursprungligen postat av kajakmannen
                      Tjenis

                      Dags att börja dra kabel. Någon som är duktig på el och kan ge mig tips på vilken kabeltjocklek jag behöver använda för matningen till power supplysen. Det är 3 st 350 W 60 V PSU som skall matas från en enfas ingående strömmatning via en automatsäkring. Från säkringen skall även ena tråden gå via en huvudbrytare i skåpets dörr innan den går till PSUerna.

                      Kan man dra en kabel till en av PSuerna och sedan bara koppla brygga över till nästa PSU? Vore ju smidigt samt minska antalet kablar som skall dras från ingående matning.

                      MVH / Kajaken
                      Du kan köra med 1,5mm2
                      Brygga på bara

                      men ska du köra alla psuer på samma fas samma 1fas säkring ?

                      Kommentar

                      • kajakmannen
                        • jun 2006
                        • 1471

                        #206
                        Det var tänkt så dom är ju bara på 350 W vardera och det måste väl en fas klara eller?

                        MVH / Kajaken

                        Kommentar

                        • simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

                          #207
                          klarar är inga bekymmer men alltid bra att fördela alla tre faser så lika som möjligt.
                          en bra sak är att kolla hur mycket som ligger på den fasen som du tänker belasta så du inte börjar skjuta
                          säkringar längre bak i slingan.

                          Kommentar

                          • kajakmannen
                            • jun 2006
                            • 1471

                            #208
                            hmm ok

                            Nu blev det komplicerat hade hoppats slippa dra in 3fas i hobbyrummet Varje motor drar bara 3,5 A så det är ingen megabelastning

                            MVH / ANders

                            Kommentar

                            • simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

                              #209
                              Testa bara inte alls omöjligt att det går utmärkt.

                              sen att motorn drar 3,5 A behöver inte betyda att det är vad det drar innan styrningen
                              en snabb räkning gjorde att jag kom fram till att du med dator borde ligga straxt under 7A totalt.
                              med det ska väl tilläggas att jag precis druckit upp en innis&gunn

                              en spontan gissning är att du kommer ligga på gränsen om nu belysning och allt annat i rummet ligger på samma säkring.

                              Kommentar

                              • kajakmannen
                                • jun 2006
                                • 1471

                                #210
                                Lite grejat i källaren

                                Börjat demontera gamla styrningen samt börjat kolla stomme till varmtrådsskäraren till fredrik som köpt gamla styrningen. Blir nog finfint

                                På nya styrningen så har jag monterat PS och styrkort för alla axlarna samt även monterat BreakOutBoard och DIN-skena för ingående lina. Monterade även en 220V fläkt med filter i skåpet.

                                Nog pratat, bilder.














                                MORE 2 COME

                                Med vänlig hälsning, Kajaken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...