Kajakens CNCbygge

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonarvestrand
    • jan 2012
    • 3850

    #256
    Ser riktigt bra ut !

    Jordning/potentialutjämningskabeln ser bra ut

    Kommentar

    • kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

      #257
      6 mm² jordkabel från skåpet och ut till x-axeln och vidare till y-axeln och sedan 4 mm² vidare till z-axeln.

      Kommentar

      • simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

        #258
        Blir kanon. se nu till så det inte är nån färg kvar på jordningspunkterna bara

        Kommentar

        • kajakmannen
          • jun 2006
          • 1471

          #259
          Allready done. Dremeln fick gå varm

          Kommentar

          • simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

            #260
            Kanon . är den klar i helgen ?

            Kommentar

            • kajakmannen
              • jun 2006
              • 1471

              #261
              I wish

              Kommentar

              • kajakmannen
                • jun 2006
                • 1471

                #262
                Kul att några skriver inlägg och ställer frågor. Dock måste det vara många "gluttare" som följer projektet men som inte ger sig till känna Vore kul att höra mer av er andra samt kunna besvara frågor etc som ni har.

                Seså, var inte blyga. Mer frågor och glada tillrop från er som följer bygget.

                MVH / Kajaken

                Kommentar

                • SteffeB
                  • jun 2011
                  • 888

                  #263
                  Haha, då frågar jag!

                  En grej jag funderat på är varför du satt den undre "linjärstången" på y-axeln (för x är väl i längsled?) så högt upp. Är det någon tanke bakom eller borde man inte försöka sätta linjärstången så långt ner som möjligt för att förhindra flex i x-led? Typ i höjd med det högsta läget på fräshuvudet. Eller är det helt enkelt inget problem? Tänker på om man vill fräsa i aluminium eller dylikt.

                  Eller är det helt enkelt att stången sitter så långt ner den kan?

                  Jag vill inte låta gnällig även om det kan verka så, vill bara veta hur du tänkt! Det är en väldigt fin maskin du byggt!


                  Har själv börjat på mitt nästa projekt: http://www.youtube.com/watch?v=OipSi...e_gdata_player

                  Håller på och samlar material och gör lite ritningar på gångjärn mm. Borde väl vara klar till sommaren. Bygger i kalldraget stål som bultas ihop. Blir nog en 2 meters variant så man är lite framtidssäker.
                  Senast redigerad av SteffeB; 2013-03-22, 22:57.

                  Kommentar

                  • kajakmannen
                    • jun 2006
                    • 1471

                    #264
                    Bra tt du frågar SteffeB

                    Precis som du skriver så är det bra att ha så kort z-axel som det går (ditt önskade arbetsdjup blir styrande). Ju längre z-axel, ju större risk för att saker och ting flexar med dålig precision som följd.

                    PÅ min fräs så köpte jag ju en färdig z-axel med linjärlager, kulskruv etc färdig och jag utgick från den "slaglängd" som den axeln hade då jag bestämde höjden på lagren för y-axeln. Har lite felx i konstruktionen vilket utgår framför allt från de linjärlager som jag har på y-axeln. Kommer att köra såhär nu men har redan börjat skissa (i huvet) på nya gavlar i aluminium med en tvärgående aluminiumbalk med linjärlager som har stöd hela längden vilket kommer att styva upp saker och ting.

                    Hoppas att det går bra med ditt projekt med bockningsmaskinen. Hoppas att du lägger upp en byggtråd så att andra kan inspireras

                    MVH / Kajaken

                    Kommentar

                    • LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

                      #265
                      Ursprungligen postat av SteffeB
                      Haha, då frågar jag!

                      En grej jag funderat på är varför du satt den undre "linjärstången" på y-axeln (för x är väl i längsled?) så högt upp. Är det någon tanke bakom eller borde man inte försöka sätta linjärstången så långt ner som möjligt för att förhindra flex i x-led? Typ i höjd med det högsta läget på fräshuvudet. Eller är det helt enkelt inget problem? Tänker på om man vill fräsa i aluminium eller dylikt.

                      Eller är det helt enkelt att stången sitter så långt ner den kan?

                      Jag vill inte låta gnällig även om det kan verka så, vill bara veta hur du tänkt! Det är en väldigt fin maskin du byggt!


                      Har själv börjat på mitt nästa projekt: http://www.youtube.com/watch?v=OipSi...e_gdata_player

                      Håller på och samlar material och gör lite ritningar på gångjärn mm. Borde väl vara klar till sommaren. Bygger i kalldraget stål som bultas ihop. Blir nog en 2 meters variant så man är lite framtidssäker.

                      Det var en fantastik bockmaskin, man häpnar då man ser funktionerna.

                      Kommentar

                      • SteffeB
                        • jun 2011
                        • 888

                        #266
                        Finns komplett beskrivning på hur bockmaskinen fungerar här:



                        Sidan är upplagd av uppfinnaren till maskinen, snacka om service.
                        Patentet har gått ut på både magnet och gångjärn så det finns såklart maskiner att köpa i kina, men dock rätt dyra ändå...

                        Finns även bild på otroliga profiler man kan bocka på magnabend.com
                        Det är ju häftigt att man kan göra maskinen i princip hur lång som helst utan att bockningen blir sämre!

                        Kommentar

                        • kajakmannen
                          • jun 2006
                          • 1471

                          #267
                          Hann tjuvstarta på bygghelgen redan idag och hann montera och dra kabel till den externa nödstoppen, ändlägesbrytaren på ena sidan för y-axeln samt även dra signalkabel till z-axeln samt koppla in alla skyddsjordar på de olika axlarna. Hann även ta loss styrkåpet och demontera datorn (får lösa det med extern dator tills jag har råd att köpa en ny liten barebone som jag då bygger ihop själv) samt koppla in det mesta på nödstoppskretsen samt koppla in mellan snabbsäkringarna och nolla respektive line ut itll de olika delarna. en hel del gjort men inte mycket att visa så jag väntar med bilderna till imorgon.

                          MVH / Kajaken

                          Kommentar

                          • kajakmannen
                            • jun 2006
                            • 1471

                            #268
                            Dags för lite bilder till alla bildsugna där ute.


                            Kom på att fläktluften måste ut någonstans och det fick bli en rad med 20 mm hål i anslutningsplåten nertill. Här syns även de fyra signalkabelkontakter som anslut änlägesbrytare, homebrytarna samt den extra nödstoppen.


                            Nödstoppen på skåpets framsida, återställningsknappen samt huvudbrytaren inkopplad. Fick bli en spiralslang för kraft och en för signal.


                            Nödstoppskretsen, snabbsäkringar och ingående matning inkopplad.


                            Kontakterna för stegmotorerna inkopplade mot styrkortet.


                            Ena ändlägesbrytarna på y-axeln.




                            Inkopplingen av jordplanskabeln i z-axeln.

                            MORE 2 COME

                            Kommentar

                            • simonarvestrand
                              • jan 2012
                              • 3850

                              #269
                              Ser bra ut!

                              Gissar att du fick bra pris på siemens suppen , dom brukar vara onödigt dyra normalt sett

                              Kommentar

                              • kajakmannen
                                • jun 2006
                                • 1471

                                #270
                                Om du syftar 24V sluppen som sitter bredvid Jokab säkerhetsreläet så hade jag tur och fick det inklusive resetknapp, en nödstopp, de två kontaktorerna av en vänlig själ. Mer rabatt än så kan man inte få

                                Får jag godkänt på jordningslisten som syns på samma bild som säkerhetskretsen?

                                Med vänlig hälsning, kajaken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...