Moth Major skala 1/4 - Cape to Cape

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flygsmurfen

• sep 2006
    • 1314

Man skulle vilja hitta folieform på ark :-)

// Mats W
    Flygsmurfen

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7676

Jo Kay, jag håller med.
      Men det är det jag har använt, får nog ta och prova aluform också, för att se om det är nån skillnad...
      Retroholic!

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
        • 929

Ha..Thomas, du får gå en kurs i Svedala. Jo aluminiumformar är en tillgång när man ska göra diverse småsaker som inte ska belastas något. Med viss försiktighet kan man till och med bearbeta och dubbelkröka den. Jag har provat det också.
        Kay krut

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Alla gångjärn är nu klara och monterade. Visar lite bilder från skevrodren. Silverlöder ett mässingsrör på en remsa mässingsplåt och sågar sedan upp i lagom breda bitar. Sågar en slits där gångjärnet skall sitta och eftersom kommer att hamna lite off-set behöver jag inte såga i balken utan kan göra slitsen precis under och trär igenom och viker upp på baksidan. En droppe cyanolim och så är det klart. I rodret använder jag vanlig 3 mm vinklad krok från bygghandeln, borrar och skruvar i och fixerar med lim. Här en klutt epoxi på insidan eftersom jag inte lagt till något extra trä på insidan att skruva i. Annars bara en droppe cyanoacrylat.

Rodren kan enkelt demonteras och det enda som krävs är en liten bygel eller skruv på ett av gångjärnen som hindrar att dom glider i sidled.

Skevrodren klädda med Solartex och med lite försiktighet det gick bra utan att värmen förstörde frigolitspryglarna. Var lite fundersam hur det skulle fungera eftersom jag inte prövat att bygga på detta sätt tidigare.

Också printat en tillbehörssats som snart kommer att behövas...

Med vänlig hälsning,
          Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
            • 929

Det är härligt att se hur fort ditt bygge fortskrider. Att se dina kluriga lösningar är ju bara en guldgruva för alla oss andra modellbyggare. Nu ser vi fram emot en härlig vår så att vi kan komma igång med träning inför Träffen och den stundande Fly Only-tävlingen.
            Kay krut

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7676

Oförskämt fint!!
              Retroholic!

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 1991

Du är snäll du Thomas!

Lågfart senaste veckan men i alla fall fått ett vingpar klädda. Det fungerade OK med friggo-spryglarna men man fick inte värma för länge direkt mot cab-stripen för då blev det mjukt under...

MVH
                Kjell

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1991

Två till klädda....

/Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                    • 929

Snyggt Kjell, snart är du ifatt mig om du ska hålla på sådär! Nu återstår ju snart bara det roliga, måla och "dekorera"

Jädrans vad man börjar längtar till träffen, vår fly off men också all den trevliga gemenskapen, speciellt Robbans Irish coffe. Den går inte av för hackor.

Kay krut

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1991

Visar några bilder på ett litet sidoprojekt. Gubben är ett beställningsjobb och han skall spaka ett flygplan i skala 1/2...

MVH
                      Kjell

Kommentar

• kjni
                        Administrator
                        RCFF - Moderator
                        RCFF - Administratör
                        • nov 2009
                        • 1991

Tillbaka till ämnet...nu klätt lite delar till stjärtpartiet och jobbat vidare med kroppen. Satt in det genomgående oket för vajrar till sidorodret, monterat servon för höjd och sida och pysslat lite med utseendeprylar som fotsteg och oljetank. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag skall göra med ytan på kroppen men just nu lutar det åt att klä den med vanligt ritpapper innan målning. Tror inte att originalet var klätt utan bara lackat/målat på plywooden men jag vet inte säkert. Nån som vet?

Med vänlig hälsning,
                        Kjell

Kommentar

• bem

• apr 2009
                          • 1643

Kjell,
                          Det verkar som man klädde med tyg (fabric) även plywooden bakom och runt sittbrunnarna.

"The fabric that was glued to the fuselage plywood is still intact"
                          Se tredje bilden nedifrån på den här sidan där man renoverar en Tiger Moth:

http://www.spitnbailingwire.com/?cat=17

/Bo

Kommentar

• kjni
                            Administrator
                            RCFF - Moderator
                            RCFF - Administratör
                            • nov 2009
                            • 1991

Hej Bo,

Stort TACK för länken, trodde jag hade sett de flesta sajter om Tiger Moth och föregångarna men denna har jag missat. Om plywood-klädda delar på Tigern var dukade var dom säkert det även på Moth 60/Major.

Alltså får det bli klädsel med Solartex, som är min favorit att klä med, även på kroppen.

MVH
                            Kjell
                            Senast redigerad av kjni; 2017-02-10, 16:39.

Kommentar

• Eugen

• dec 2015
                              • 8

Måste bara säga, att jag har följt (och inspirerats) av ditt fina bygge av Moth/Major, du verkar ha tillgång till en hel del maskiner (och kunskap att använda dessa), lycka till med forts...

/Kenta (Eugen)

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Hej Kenta, kul att du följer tråden. Jag tycker att det är möjligheten att kunna inspirera andra att testa nya byggsätt och kanske scratchbygge (för det är kul) som gör mödan värt att "producera" tråden. Åtminstone fungerar det så för mig - tycker det är väldigt inspirerande att följa andras projekt.

Idag har det varit en strålande vinterdag här i Östersund så för att döva det dåliga samvetet över att tillbringa några timmar i bygglokalen blev det först en promenad på Storsjöns is. Det finns flera mil upplogade skridskovägar på sjön nu och det bara synd att allt detta ligger inom kontrollzonen för Åre-Östersunds flygplats så modellflyg är inte tillåtet. Annas vore det kalas att flyga här.

När samvetet var lagom dövat blev det några timmar i byggokalen och nu är alla fyra luckorna tillverkade och bagagelucka utsågad i bakkroppen. Det närmar sig putsning av kroppen och så klädsel.

Skickade ett mail till Johan Wiklund som äger förebilden och han bekräftade att hela kroppen är dukklädd utanpå björkplywooden. Samma typ av duk som på vingarna och så får det bli här också.

Trevlig kväll!
                                Kjell
                                Senast redigerad av kjni; 2017-02-11, 20:31.

Kommentar

Arbetssätt...