Ahhh mästar klass :thumbup:
ESM Fokke Wulf 190
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Citat:
Nu är det ju så att vädret är så där förb***at strålande och fint, så frun gav mig arga blicken när jag sa att jag skulle ut i hobbyrummet och "bara" mäta till panelerna och börja såga ut dom
Gäller att ha en förstående fru, annars är det lätt att det blir ett "sabbatsår" som jag hade ....just nu är det underbart skönt att vara själv, det ligger flygprylar överallt
utan att någon ger en "arga blickar" *skratt*. Var finns dem där tjejerna som förstår vikten av att hålla på med denna underbara hobby, var hittade du din kärlek Wesse 
Djupt impad av ditt detaljarbete Ompa !!!Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
Tiger Moth Saito 62 4t
Piper J-3 Cub OS 70 4t
Bellanca Decathlon OS 46 fx
Spitfire Supermarine Saito 62 4t
Henschel HS-129 dubbla os 10
Focke Wulf TT15
Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)
"En gång modellflygare, alltid modellflygare"Kommentar
-
Tack grabbar, känner mej otroligt hedrad :blush:
Bidde ingen slipning i dag av stommarna till köksskåpen. Känt mej lite hängig på jobbet i dag, förkylning på G, så efter middagen somnade jag på soffan med Wilma 4år på magen.
Har i princip just nu kravlat mej ur soffan och lagt tösabiten i sängen :scared:
Ska ta mej en mugg med härligt starkt nybryggt kaffe så man vaknar till, och kika lite på dumburken.
Blir nog läge för lite fortsatt panelbygge lite senare i kväll :sarcastic:
Kommer det inga bilder i kväll, kommer det nog i morgon.Kommentar
-
He he, blev lite panel pill i kväll.
Har nu monterat nästan alla detaljer på panelerna. Högra panelen är faktiskt klar, lite touch up och så slitaga bara så är den fullständig.
Vänstra panelen ska skyltar och trottelspaken monteras på. I morgon blir det lite mer målning av just trottelspaken samt håltagning så jag får reglaget på plats.
Även på vänstra panelen så ska det bättrings målas samt slitas lite här och var. Rent byggmässigt tror jag att den blir klar i morgon.
Bild 1. Vänstra panelen.
Bild 2. Högra panelen.
Bild 3. Trottelspaken i nuläget. Ska i morgon målas och kapas till rätt längd för att sedan passas in i panelen.Senast redigerad av Ompa; 2009-02-16, 22:31.Kommentar
-
Vad snyggt det blir, Ompa! Man kan aldrig titta sig mätt på denna detaljrikedom, grymt coolt.
Kul också att se att man inte är ensam om att masa sig ut i hobbyrummet på kvällskvisten. Frugan tittade lite snett på mig när jag smög iväg vid 20.30-blecket.. :sarcastic:Flyg lågt och fort!
Mvh, Lars WestinKommentar
-
Vi är nog fler än du och jag Taygher vad det gäller att den bättre hälften tittar aningen snett på en när man lunkar ut i hobbyrummet på kvällskvisten. Dom tycker väll kanske man ska sitta i soffan och kolla någon såpa eller så?
Har precis avverkat ett pass med mina paneler igen. Men det blir inga bilder i dag då kammeran står på laddning.
Skyltarna på plats och lite slitage applicerat.
Tänkte försöka få ditt trottelspaken i morgon och även limma fyrkantslister för monteringen i kroppen. Hoppas på att få panelerna på plats till helgen. Vi får se.Kommentar
-
Tänkte lägga upp bilderna på det jag gjorde i onsdags och torsdags kväll.
I onsdags så fick jag skyltarna på plats samt slitage.
På torsdagskvällen fortsatte jag med trottelspaken och den lilla spaken aldeles brevid, där själva spaken saknades i kittet. Gjorde då en egen av en knappnål. Vidare så limmande jag även lister i bakkant på panelerna så att jag har en ordentlig fästyta mot kroppen.
Hoppas som sagt på att få dom monterade i helgen.Kommentar
-
Gråtfärdig
Man blir både blek o tårögd när man ser detta konstverk.Jag ber att få tacka för era hyllningsord. Känner mig lite fnittrig och röd om kinderna faktiskt :handkiss:
Extra roligt i dag var att få Tigern på besök och få visa mina alster live så att säga.
Vi hadde en riktigt trevlig stund i hop, både ute i hobbyummet och framför datorn där vi spånade och diskuterade vår underbara hobby. Även motorvalet för min FW190 vädrades friskt...
Nästa steg i bygget är att omgående börja måla detaljerna till sidopanelerna samt såga till materialet som panelerna ska byggas av. Detta torde komma igång inom dom närmsta dagarna.
I morgon blir det glasögon på för Ompa... :toetap05: Suck.
Fortsätt i samma stil så kan alla dom andra Montörerna gå hem o "kamma" sig !:fans:
IvveKommentar
-
Oj, tack. Här blir man höjd till skyarna. Av självaste skala doktorn Ivve, jag kliver väll upp några pinnar till på trappan då och bockar djupt för berömmet
:blush:
Ska skicka ut ungarna i snön om en liten stund, hoppas då få en liten stund för mej själv i hobbyrummet och se om det kan bli något producerat...Kommentar
-
Ursäkta "Tigern", jag glömde lite.
Instruktionsbok ja, ingen större skillnad mellan en flygmaskin eller en modern grävmaskin vad gäller intruktionsboken. Tyskarna valde uppenbart att ha sin till hands på högra panelen, i grävmaskinerna gör man som så att man har dekaler som beskriver spakarnas samt pedalernas funktioner och klistrar dom på högra sidorutan. Manualen "hur man gräver" hittar man oftast bakom stolen i där för avsedd ficka. Lätt som en plätt, kan ju inte vara svårare att spaka en Wulf när manualen "hur man flyger" finns så nära till hands :sarcastic: :crazy_pilot:
Fråga dock, är det i kapitel två eller tre som man får lära sig skjuta ner lede fi? Borde vara i kapitel två ifall dom dyker upp innan man lärt sig landa... :lollypop::vroam:Kommentar
-
Japp, det har varit en lyckad dag i hobbyrummetmed mycket presterat, i mina mått mätt
Panelerna har äntligen kommit på plats, och jag har precis varit ute och lagt på lite färg på panelsidorna, men det krävs en strykning till innan jag är nöjd.
Bilderna visar monteringen av panelerna samt panelsidorna. På femte bilden kan man se att panelsidan inte riktigt är kant i kant med panelen, men det är den nu.
Vidare så har jag även limmat spaken på plats, efter viss moddning, den var aldeles för hög så det var bara till att sätta sågen i den.
Stolen har också passats in, tyvärr är den ganska så skev, tack för det Dynamic Balsa, men jag tog frugans hårtork och värmde på den och fick den hjälpligt på rätt köl igen. Den är ännu inte limmad men det blir inom kort. Kommer skippa dom två I-balkar som håller stolen på plats (Originalet) pga ge mer plats åt piloten som är liiite för stor för sittbrunnen.
Även veven till kabinhuven ska tillverkas såsmåningom och limmas på plats.
Mittkonsollen fick tyvärr inte en original FW190 look, det blev lite special med tanke på att golvet är också det från ett Dynamic Balsa kitt och i skala 1:6, medans panelerna, som jag tidigare påpekat i skala 1:5.
Det blev till att slipa konsollen till lämplig passform heltenkelt, kanske inte så värst skalaenligt, men pryder ändå sin plats.
Sedan vill jag påpeka på en gång att jag är väl medveten om att panelerna är aningen för stora, det vet jag, samt att sidopanelerna är för låga och ihop komprimerade, det vet jag också. Märks framför allt på vänsterpanelen där den blå ratten nästan krockar med en knapp på instrumentpanelen. Men min målsättning var att göra en så skala lik cockpit jag bara kunde, och min besvikelse över kvaliten på Dynamic Balsa kittet jag först köpte var så katastrofalt dålig så det var värt pengarna att köpa detta något förstora InZpan kitt.
Låter bilderna tala för sig själva. Men påpekar att panelsidorna nu har fått första lagret färg på sig och väntar på strykning två. Likaså är högra panelsidan justerad så den ligger kant i kant med panelen.Kommentar

Kommentar