ESM Fokke Wulf 190

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Det verkar som om det är en hel del arbete på de där ARF planen. Så det är kanske något för mig i alla fall.

Det ser bra ut Tomas!

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Tack Göran.
      Visst kan man bara skruva i hop grejerna och ge sig ut och flyga, men jag vill ha det perfekt. Tycker inte om att hoppa över sådana visuella saker som denna servolucka. Skulle retat gallfeber på mig senare bara :argue:
      Börjar känna suget efter en "riktig" byggsats nu faktiskt. Har iofs en Top Flite P47D skala 1/8 eller om det är 1/7, men jag skulle gärna vilja ha något större. Gärna omkring 1/5. Vet att Ziroli har en hel del fina ritningar samt sk Shortkits. Får nog bli något sådant som nästa projekt :lollypop:
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
        • jun 2006
        • 3961

Du gör helt rätt i att rätta till de små skavankerna. Sådant kan irritera vem som helst.

Är du helt inkörd på att det skall vara en P-47:a om du skall ge dig på ett större bygge?

Göran

Kommentar

• DrHanke
          • maj 2006
          • 5249

ompa, när du sågat upp för tanken i framdelen ser det ut som om tanken är relativit högt mot den kanten, kommer vingen att passa in där? Ser att du jackat ur vingen är det för tanken då?

Är det inte bättre å få tanken så nära CG som möjligt för att starta med en framtung å landa med en baktungt är inte spännande...? bara en undran...
          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Den där urjackningen för tanken i vingens framkant är från fabrik faktiskt. Så jag hoppas att dom tänkt till ordentligt på fabriken angående detta du nämner Hanke.
            Det jag har fått gjort för tanken är i själva flygplanskroppen. Fick såga ut en smula för att tanken skulle få plats på därför avsedd plats.
            Antar att det är lika på Bokis 190a, hoppas jag :willy_nilly:
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Ursprungligen postat av Sweeper

Är du helt inkörd på att det skall vara en P-47:a om du skall ge dig på ett större bygge?

Göran
              P47 är inget måste. Den byggsats av en P47 som jag har är bara en modell som ligger påbörjad som jag köpt av en tidigare klubbkompis. Och det känns som ett väldigt tungstartat projekt då det ska byggas om en del :huh:
              Ska jag köpa en ny modell är jag öppen för förslag :icon_wink:
              Men det skulle vara roligt om det blir omkring skala 1/5 eller så.
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Då så har vingpanelerna nu blivit till en.
                Limmat med 30 min epoxi. Väntar på att få hem D-Sub kontakterna så jag kan bygga kontakten i vingen. Tror dom kommer under första halvan av veckan som kommer.
                I morgon är en annan dag som det sjöngs om, och vi får se vad som blir gjort då :toetap05:
                Bilderna från vänster;
                1. Vinghalvorna med skyddstape mot epoxi spill.
                2. Halvorna samafogade.
                3. Klämma vid hjulbrunnarna, dock lite för klen, fick byta. Se sista bilden.
                4. Denna öppning på vingens ovansida är för att bränsletanken ska få plats. Perfekt för limmklämmor.
                5. Och så här fick man då stå i en halvtimme. Man kan även se den kraftigare limmklämman skymta underst i bild.
                Bifogade filer
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                  • sep 2006
                  • 326

Stilligt Ompa.
                  Dock ser det ut som på sista bilden att du kört fingrarna in i vingen. :thumbup:

Ang Sotarns fråga så tycker jag du ska bygga en Stooor Japansk kärra. Vad vet jag som inte du vet? Jo ,Du :aetsch:
                  /Nalle :cheers2:

Kommentar

• Sweeper
                    • jun 2006
                    • 3961

Ursprungligen postat av Ompa
                    5. Och så här fick man då stå i en halvtimme. Man kan även se den kraftigare limmklämman skymta underst i bild.
                    Ja alla har vi våra små kvällsnöjen! :thumbup:

Göran

Kommentar

• Ompa
                      • aug 2006
                      • 2961

Nalle, nu vet jag... :aetsch: på dej du
                      Där fingrarna så käckt försvinner in i vingen ska så småningom vingbultarna hamna.
                      Och Sweeper, vad gör man inte för hobbyn :ridinghorse:
                      Modellflyg
                      En Stört-skön hobby
                      //Tomas//

Kommentar

• taygher
                        • jun 2006
                        • 735

Stiligt Ompa!

Nu börjar det likna flygplan!! :ciao:
                        Flyg lågt och fort!

Mvh, Lars Westin

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Ursprungligen postat av taygher
                          Stiligt Ompa!

Nu börjar det likna flygplan!! :ciao:
                          Tack Taygher.

Har fått ett paket till postens utlämningsställe, måste vara mina D-Sub 15 kontakter jag väntat på. Hämtas i kväll eller senast i morgon :tongue:
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Yupp, det var min kontakter som hadde kommit. Nu kan man sätta i gång och löda

...och detta väder. Suck. I söndags skulle jag till fältet och damma av Thunderbolten, efter knappt en mil öppnade sig himmlen och regnet var ett faktum. Har laddat upp för en tripp till fältet i morgon också, men det ser dystert ut. Vill flyga mer med Thunderbolten, och min Hellcat som har ny motor och nu står klar för start :bawling: offtopic:
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• Lelle
                              • aug 2007
                              • 1472

Ursprungligen postat av Ompa
                              Yupp, det var min kontakter som hadde kommit. Nu kan man sätta i gång och löda

...och detta väder. Suck. I söndags skulle jag till fältet och damma av Thunderbolten, efter knappt en mil öppnade sig himmlen och regnet var ett faktum. Har laddat upp för en tripp till fältet i morgon också, men det ser dystert ut. Vill flyga mer med Thunderbolten, och min Hellcat som har ny motor och nu står klar för start :bawling: offtopic:

Imponerande bygge, Ompa. Sitter själv å täljer på en ganska stort bygge och blev lite intresserad av dina kontakter, kan du lägga ut en bild på dom eller finns dom hos någon handlare så man kan se hur dom ser ut?

Apropå väder! Är precis lika tråkigt här, går tusan inte att få till en enda flygtimme! Regnar det inte som spön i backen så blåser det halv storm.
                              Sitter här med en sprillans ny Futaba FF10 som jag inte fått prova ännu. Ska göra ett nytt försök idag, för just nu ser vädret rätt skapligt ut, bara runt 4/msek och lite sol!. :toetap05:
                              /Lelle

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Hej Lelle, och ni andra.
                                Trodde på flyg i eftermiddag. Sol och mojnande vind. Kl 15:40 vad händer? Jo regn så klart :argh:

Har lite bilder och info om mina D-Sub kontakter.
                                Jag använder D-Sub 15, då får man plats med upp till fem servon i en sådan kontakt. Finns även nio och tjugofem. Jag köper dom på Kjell & Co och dom kostar 17kr st. Kåpan kostar också 17kr.
                                D-Sub 15hane har följande artikelnr: 39-315. D-Sub 15hona 39-316 och kåpan 39-317. www.kjell.com Gå in under Datorer och kringutrustning - Kablage,KVM - Kontakter - D-Sub för lödning alternativt D-Sub kåpor.

Bilder från vänster;
                                Kontaktparet.
                                Hanen med kåpa monterat i min Thunderbolt.
                                Honan monterad i vingen på min Thunderbolt. Skruvfästet ni ser är från en kontakt från ett skrotat grafikkort som jag limmat fast med epoxi.
                                Bifogade filer
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...