Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • genland
    • maj 2006
    • 1228

Min lilla erfarenhet av Top Flite är hög kvalitet på
    både material o bygganvisning.
    Har iofs bara byggt deras Cessna 182 o halvfärdig Mustang.
    Har med erfarenhet av dessa införskaffat deras Beech Bonanza,
    Piper Arrow och Stinson, dessa byggsatser ligger på lager för framtiden dock.
    Följer din Mustangtråd noga Ompa...

Mvh Kent

Kommentar

• Ompa
      • aug 2006
      • 2961

Kul att höra du är med Kent
      Tyvärr går inte mina projekt i samma utomordentliga hastighet som dina ruskigt läckra trådar gör.
      Men ni får hålla till godo med det som blir :sarcastic:

Och visst katten är Top Flite lika med kvalitet. Jag tror dom vet vad dom gör när dom väljer materialet till dom olika delarna.

Funderar också på ibland att köpa på mig diverse byggsatser för framtida bruk. Man vet ju aldrig.
      Men nu har har jag mer än väl handlat färdigt för ett bra tag framöver på hobby fronten :blush:
      Modellflyg
      En Stört-skön hobby
      :crazy_pilot:
      //Tomas//

Kommentar

• INGEMAR NABBING
        • nov 2009
        • 149

Mustang kit

Jag följer med mycket stort intresse alla Dina råd o visningar.
        I skrivande stund väntar jag på min Top Flite byggsats av Mustangen.
        Den kanske verkar skrämmande stor men det löser sig nog.
        Detta med dolda servo o linkar verkar mycket intressant.
        Har Du mera tips att dela med Dig ?
        Ingemar Nabbing.

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Hej Ingemar, kul att du följer min tråd. Och himmla trevligt att du också ska bygga en Mustang.

Jag kommer inom någon vecka eller så börja med vingen, så snart jag har slipat klart sidorodret. Och allt eftersom roderytorna blir klara kommer jag börja rota i det här med dom dolda linkagen.
          Det här med dolda linkage är nytt till viss del även för mig. Jag kommer allt eftersom presentera resultaten på tråden. Har även några andra ide'er som ligger och gror i bakhuvudet på lite olika lösningar av andra delar av projektet.

Som du märker går inte bygget så fort, men det är full fart på jobbet och ungarna här hemma. Men har du inte bråttom med ditt bygge så är det bara att hänga med...
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Ursprungligen postat av Ompa
            Tror inte Top Flite har fuskat i materialvalet, enligt vad jag läst på andra forum.
            Det är nog så att dom valt hårdare balsa till rodrets basplatta, och lite tjockare. Och med tanke på hur min Dremel mår just nu så....

Jag brukar och har slipat balsa skinnen innan jag limmar dom på plats, men jag "fuskade"/slarvade lite på fenans plankning :th_dead:
            Men jag ska banne mej lägga mer energi på det i fortsättningen.
            Nej, jag misstror inte Top Flite heller. Aldrig läst något negativt om dom, nästa modell blir nog också en Top Flite. Men spara vikt långt bak skadar aldrig!

Bra Ompa att du skärper dig, vi vill inte se mer fusk!! :sarcastic::icon_pidu::boxing::icon_pai::vroam:
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Ursprungligen postat av ChristerL
              Nej, jag misstror inte Top Flite heller. Aldrig läst något negativt om dom, nästa modell blir nog också en Top Flite. Men spara vikt långt bak skadar aldrig!

Bra Ompa att du skärper dig, vi vill inte se mer fusk!! :sarcastic::icon_pidu::boxing::icon_pai::vroam:

Jag skäms och står med dumstruten i skamvrån, flåt... :fleng::blush:
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• Per P
                • jun 2007
                • 1285

Mmm.... Lelle har alltid sagt att det är där du hör hemma :th_o:
                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• INGEMAR NABBING
                  • nov 2009
                  • 149

Hej Ingemar Ng här. Får jag fråga vad vikten på stabben o fenan blir? Hur har Du tänkt att klä Din Mustang. Själv är jag mycket trött på plastklädsel som släpper o lossnar. Trots att jag använder "balsarite" tycker jag inte om monokote. När man lagt ner så enormt mycket arbete på själva byggandet måste ju modellen ha en klädsel som sitter på - åtminstone 10 år. Min Super Stearman arf är ett expel på
                  klädsel som lossnar. Jag är tacksam för Dina synpunkter och givetvis även alla Ni
                  övriga som läser byggtråden.
                  Hälsningar Ingemar N.

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Än så länge har jag inte vägt fenan eller stabben. Det kommer senare innan det monteras.

Personligen kommer jag att klä med glasfiber och epoxy som jag sedan lackar/målar till rätta färger och beteckningar.
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• th
                      • jul 2007
                      • 26

Hej
                      Kläde med glasfiber ock vattenbaserad golv lack funkar hur bra som helst, bästa av allt luktar inte, penslar bara att göra rent i vatten,lättslipat. För mjuk balsa kan göra lite bucklor.

Mvh Thomas
                      Tat lungt du är inte ensam.
                      Flyger
                      Fw190 D9 1/6 pica
                      P47 D 1/5 Top flite
                      P51 D 1/5 Pica
                      Edge 540 Saito 180 Seagull
                      P51 D top flite 1/5

Kommentar

• Ompa
                        • aug 2006
                        • 2961

I måndags kom mitt kit med navigations ljus från Dimension Engineering i USA.

En liten och lätt enhet bestående av huvudenhet som programeras från PC, programerings enhet ink USB kabel och 4st diodlampor, högintensiva.
                        Ska bli intressant att mixtra med, och ska börja denna vecka med akter lanternan på sidorodret.

Förslag på "lamp glas" önskas. Ett tips jag fått från Tygher är om det går att plocka ur drivenheten i en vanlig ljusdiod och ta till vara på själva "glaset". Måste testa...
                        Bifogade filer
                        Modellflyg
                        En Stört-skön hobby
                        //Tomas//

Kommentar

• Zkeeter
                          • mar 2008
                          • 283

Ompa klass som vanligt!
                          Kanske inte så fort men ordentligt!:thumbup:

En annan är inte så noga, men kul att se hur proffsen gör...
                          Väntar med spänning på nästa uppdatering. :girl_cray3:
                          Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
                          -----------------------------------------------
                          MFK Skvadern Sundsvall.

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Ursprungligen postat av Zkeeter
                            Ompa klass som vanligt!
                            Kanske inte så fort men ordentligt!:thumbup:

En annan är inte så noga, men kul att se hur proffsen gör...
                            Väntar med spänning på nästa uppdatering. :girl_cray3:
                            Tack Zkeeter.

Ja tyvärr duggar inte updateringarna tätt, just nu slipar jag mest och det är inte så jäkla roligt att fota och skriva om. Men det jobbas på i det tysta. Mycket gnuggande av de två små grå då jag bubblar över av ideer och funderingar på olika lösningar etc på detta bygge :stupido2::alberteinstein:

Men håll ut, snart så har jag nog slipat klart på sidorodret, då börjar vingbygget. Ska bli himmlens kul det :lollypop:
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                              • aug 2006
                              • 2961

Lite futtiga uppdateringar igen då. I Torsdags fick jag mitt CJM sporrställ från Fighter Aces i England.
                              Som synes på bilderna ska detta sporrställ stå upp i modellen för att få rätt skalamässigt utseende och fällningsvinkel.

Har i övrigt gått himmla tungt med slipningen av sidorodret. Men idag så tog jag mej i kragen och slipade klart det.
                              Har även kapat ur för det tilltänkta trimrodret. Ska nu bara limma dit klossaran till gångjärnen samt fixa till själva trimrodret innan man kan klassa det som klart.
                              Framkanten på rodret kommer att rundas i stället för som ritningen visar, slipas till en spets. Men innan det ska jag borra upp för gångjärnen och hitta på en lösning för ett någorlunda dolt sidoroder linkage, pull-pull typ.
                              Bifogade filer
                              Modellflyg
                              En Stört-skön hobby
                              //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                                • jun 2006
                                • 3961

Ursprungligen postat av Ompa
                                Har i övrigt gått himmla tungt med slipningen av sidorodret. Men idag så tog jag mej i kragen och slipade klart det.
                                Visst känns det bra när man har tagit sig i kragen och fått undan sådana där "roliga" delar av bygget? :sarcastic:

Det ser väldigt snyggt ut Tomas! Du gör ett strålande arbete.

Göran
                                Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

Arbetssätt...