FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1803

Ja det var ju en aspekt på det hela och då är det ju ganska värdelöst om man tappar intällningen mellan varje flygning. Undrar om felet sitter i sändaren eller i mottagaren. Nu ändrar man väl i och för sig inte inställningen för failsafe så ofta.

/Mats

Kommentar

• Deep Purple
      • okt 2007
      • 268

Ursprungligen postat av Deep Purple
      Hej alla

Det är jag som startade denna tråd om Taranis
      Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
      - för många hobbys ?
      Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

Min sändare har denna version:
      Open TX - X9D - V 1.1.02
      Date 2013-10-18

Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?
      Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
      Du bör uppdatera till 2.0.x eftersom det ger ett betydligt bättre USB stöd utan krav på speciella drivrutiner.
      Att gå från 1.x till 2.x är lite pyssel och görs lättast med en dator med Windows XP, Windows 7 fungerar men är lite omständigare.
      / Jonas
      Ursprungligen postat av Deep Purple
      Min garagedator kör jag XP på
      Var läser jag på om hur jag gör uppgraderingen ? helst svenska ifall det hela är svårt
      Eller är det någon i Karlstad med omnejd som kan hjälpa mej med detta ?

Vill spara alla 5-6 flygplan som är inlagda / programmerade eller vad det heter
      Så jag slipper att göra om allt ...
      Det går att flytta över detta till 2.0.X ?
      Om du tittar längre upp i tråden finns det förklaring hur man uppdaterar.
      Och vid uppdatering ska modellerna konverteras, men kopiera in dom till datorn före uppdatering så är du säker på att du kan läsa tillbaka dom.
      / Jonas
      Då var det dags att uppdatera ... och det är första gången jag öppnar Companion
      Jag kör Companion version 2.0.17
      När jag nu skulle kopiera in / göra en backup av sändaren får jag upp detta fönster:

-- No Radio was found ---
      --- Note if you have at Taranis that has not have the firmware uppgraded to 2.0
      then this version of Companion will not work ---

Vad göra ? jag vill ta en backup på alla inlagda modeller innan jag lägger in 2.0.X
      Senast redigerad av Deep Purple; 2015-08-16, 23:23.

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1803

Nu var det ett tag sedan jag kopplade upp radion mot datorn men man ska ju sätta i sladden och slå på radion i en viss ordning för att det ska fungera. Jag minns inte om man ska hålla in sid och skevrodertrimmarna när man slår på radion eller hur det var.

Jag vet att jag lyckats klanta till det några gånger så att jag tappat radions inställningar så det är nog klokt att kopiera modellerna och radions alla inställningar det första du gör. Jag tror även att du ska skriva över radions intällningar i Companion annars får du Companions inställningar i radion. Men det här finns det säkert någon som har bättre koll på och kan förklara på ett bra sätt.

/Mats

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

Då var det dags att uppdatera ... och det är första gången jag öppnar Companion
          Jag kör Companion version 2.0.17
          När jag nu skulle kopiera in / göra en backup av sändaren får jag upp detta fönster:

-- No Radio was found ---
          --- Note if you have at Taranis that has not have the firmware uppgraded to 2.0
          then this version of Companion will not work ---

Vad göra ? jag vill ta en backup på alla inlagda modeller innan jag lägger in 2.0.X
          Som jag skrev tidigare "Längre upp i tråden finns det instruktioner för hur du uppgraderar".
          Och det gäller fortfarande....

För att gå från 1.x till 2.x måste du installera STM-32 drivrutiner för att kunna prata med radion (http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post355563) och för att göra backup på 1.x måste du installera OpenTX Comapnion9X.
          Eftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.
          Om jag minns rätt måste du ha Companion 2.0.8 eller lägre för att uppgradera från 1.x till 2.x i radion, när du väl är uppe på 2.x behövs inga konstiga drivrutiner för att prata med radion och nyare Windows fungerar också bra.

/Jonas

Kommentar

• Deep Purple
            • okt 2007
            • 268

För att gå från 1.x till 2.x måste du installera STM-32 drivrutiner för att kunna prata med radion (http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post355563) och för att göra backup på 1.x måste du installera OpenTX Comapnion9X.
            Eftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.
            Om jag minns rätt måste du ha Companion 2.0.8 eller lägre för att uppgradera från 1.x till 2.x i radion, när du väl är uppe på 2.x behövs inga konstiga drivrutiner för att prata med radion och nyare Windows fungerar också bra.

/Jonas[/QUOTE]

Har flera datorer här, när jag ska uppdatera Taranis använder jag min gamla garage laptop som har Windows XP
            Behöver jag installera STM-32 drivrutiner ändå ?

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
              • 857

Ja, annars får du ingen kontakt med radion.
              / Jonas

Kommentar

• Deep Purple
                • okt 2007
                • 268

Ja, annars får du ingen kontakt med radion.
                / Jonas
                Tack , ska prova ...

DU skrev: ftersom alla modeller i modellminnet konverteras när du går från 1.x till 2.x har du ingen nytta av någon backup då den inte går att läsa tillbaks till radion.

Modellerna som finns i minnet på radion konverteras alltså AUTOMATISKT till 2.x ?
                Jag ska alltså INTE göra en backup i 1.0

Kopierade ut en fil ur Taranis igår med Windows
                Den heter taranis bin file och är på 32 kb
                Denna fil kunde jag öppna i Companion och kolla in alla mina inlagda modeller
                Men det kanske inte var rätt att göra så ?
                Sen kanske jag inte har någon användning av denna 1.x fil i version 2.x som jag ska installera ..

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1803

Om jag får för mig att göra lite ändringar på en modell i Open TX och sedan vill ladda ner ändringarna i radion hur gör jag det på rätt sätt? När jag kopplar upp radion till Open TX så ska jag väl ladda ner radions inställningar till Open TX först? Försvinner inte de ändringar jag gjort i Open TX då? Eller tänker jag fel, känner ínte att jag har full koll på det här med att ladda över till och från Open TX. Från början gjorde jag någon miss så jag tappade inställningarna jag gjort i radion. Numera gör jag det mesta direkt i radion för att inte råka ut för detta men det känns ju lite begränsande att inte våga använda Open TX

/Mats

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

Ursprungligen postat av senmathal
                    Om jag får för mig att göra lite ändringar på en modell i Open TX och sedan vill ladda ner ändringarna i radion hur gör jag det på rätt sätt? När jag kopplar upp radion till Open TX så ska jag väl ladda ner radions inställningar till Open TX först? Försvinner inte de ändringar jag gjort i Open TX då? Eller tänker jag fel, känner ínte att jag har full koll på det här med att ladda över till och från Open TX. Från början gjorde jag någon miss så jag tappade inställningarna jag gjort i radion. Numera gör jag det mesta direkt i radion för att inte råka ut för detta men det känns ju lite begränsande att inte våga använda Open TX

/Mats
                    För att du inte ska tappa några kalibreringar eller andra inställningar i radion börjar du med att läsa in modellminnet från radion till datorn, sen redigerar du eller lägger till dom modellerna du vill och avslutar med att läsa tillbaka modellminnet från datorn (Companion) till radion.

/Jonas

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1803

Till vad och hur använder ni potarna på Taranis. Det enda jag lyckats med är att ställa volymen med en av dem. Jag har försökt få till så att man skulle kunna justera roderutslagen t. ex med rattarna upptill, S1 eller S2, men inte lyckts knäcka hur man gör. Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

/Mats

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                        • 857

Till vad och hur använder ni potarna på Taranis. Det enda jag lyckats med är att ställa volymen med en av dem. Jag har försökt få till så att man skulle kunna justera roderutslagen t. ex med rattarna upptill, S1 eller S2, men inte lyckts knäcka hur man gör. Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

/Mats
                        Lägg bara till en mix på den kanalen du vill justera, sätt källan till S1 och vikt till t.e.x 30% så kan du justera utslaget +/- 30% på den kanalen.

/Jonas

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Någon som vet om det är möjligt på något sätt, till exempel att justera GV värden?

/Mats
                          Det här borde fungera.

Edit: Enable ska nog vara förbockat, glömde det.
                          /Leif

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1803

Ursprungligen postat av pernstig
                            Det här borde fungera.
                            [ATTACH=CONFIG]54271[/ATTACH]
                            Edit: Enable ska nog vara förbockat, glömde det.
                            Det som händer när jag gör så är att centrumläget förflyttas från mitten ut till resp ändläge beroende på vilket håll jag skruvar på S1. Detta när jag simulerade funktionen i Open TX.

/Mats

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

I mitt testexempel har jag angett GV1 som weight i mixern för skevroder. Med S1 i mittläge (GV1=0) blir det inget skevutslag alls. Ena ändläget (GV1=+100) ger fullt utslag åt ena hållet och andra ändläget (GV1=-100) ger fullt utslag åt andra hållet.
                              /Leif

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1803

Jo så får jag det också men det är kanske inte så användbart. Jag har googlat lite på det hela och det verkar lite komplicerat att få till även om det tycks finnas lösningar. Det är egentligen själva GV värdet som jag skulle vilja justera med S1. Nu blir få ju S1 samma funktion som skevroderspaken. Men å andra sidan är det inget större problem, det fungerar bra med en trelägesbrytare också.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...