FrSKY TARANIS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Ursprungligen postat av KristofferR
    ...dock inte range-testat LBT...
    Jag har samma erfarenhet av själva uppdateringen som du, inga problem
    En jämförelse under samma förhållanden som dina tidigare range test mellan EU-LBT och EU/non-EU skulle vara guld.
    /Leif

Kommentar

• Utmanaren2002
      • aug 2006
      • 231

När jag läser om era tester så gör det mig ännu mer övertygad att handla alla komponenter utanför EU. Jag har 8 st mottagare inköpta de senaste 2 åren till min X9D som jag nu ersatt med X9E alla non EU. Jag har följt med uppgraderingar av fm och har senaste version på bägge sändarna och allt funkar perfekt! Inga räckviddsproblem och jag flyger lååååångt som FPV pilot. Visst jag är väl inte helt laglydig men sköter det snyggt så jag fortsätter på inslagen väg...
      En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• pernstig
        • nov 2006
        • 1184

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
        När jag läser om era tester så gör det mig ännu mer övertygad att handla alla komponenter utanför EU. Jag har 8 st mottagare inköpta de senaste 2 åren till min X9D som jag nu ersatt med X9E alla non EU. Jag har följt med uppgraderingar av fm och har senaste version på bägge sändarna och allt funkar perfekt! Inga räckviddsproblem och jag flyger lååååångt som FPV pilot. Visst jag är väl inte helt laglydig men sköter det snyggt så jag fortsätter på inslagen väg...
        Jag vill helst följa EU-direktivet men visst, non EU-alternativet kommer kanske jag också att ta till om det visar sig vara problem med EU-LBT.
        Flyger segel och då kommer man långt bort ibland då man följer med en termikblåsa.
        /Leif

Kommentar

• KristofferR

• okt 2010
          • 481

Ursprungligen postat av pernstig
          Jag har samma erfarenhet av själva uppdateringen som du, inga problem
          En jämförelse under samma förhållanden som dina tidigare range test mellan EU-LBT och EU/non-EU skulle vara guld.
          Jag hade egentligen velat veta men är tyvärr mätt på testande för den närmaste tiden, det är helt enkelt för tidsödande och inte kul i nuvarande minusgrader. Jag kanske gör ett återbesök i ämnet längre fram. Idag tänkte jag flugit i supervintervädret men det blev bara utrustningspill.

Det jag har kvar att testa av är om X8R-mottagaren möjligen påverkas positivt av INT-FW.

Jag kommer köra vidare med INT så länge, främst för att den verkar beprövad. Då är det en mindre variabel att fundera över nästa gång något strular.

Prio 1 är att få upp Funglidern, jag har inte ens öppnat lådan....
          Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis. Kan en X4R S-Bus anslutas i sändarens modulfack och i så fall hur? Andra idéer?

2. Om S-Bus. Många FrSky mottagare har utgång för S-Bus (som innehåller info om de upp till 16 kanaler som Taranis kan hantera). Kan FrSky S-Bus styra ett Multikopter/Helikopter control board som tar emot PPM eller CPPM?
            /Leif

Kommentar

• Utmanaren2002
              • aug 2006
              • 231

Svar på fråga 2: JA
              En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                • 857

1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis. Kan en X4R S-Bus anslutas i sändarens modulfack och i så fall hur? Andra idéer?

2. Om S-Bus. Många FrSky mottagare har utgång för S-Bus (som innehåller info om de upp till 16 kanaler som Taranis kan hantera). Kan FrSky S-Bus styra ett Multikopter/Helikopter control board som tar emot PPM eller CPPM?

Nej och Nej!

S-Bus och PPM / CPPM är två olika protokoll.
                Men om du har en mottagre som ger CPPM ut, X4R har en firmware som byter ut S-Bus mot CPPM om du inte har någon annan mottagare.

/Jonas

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                  Nej och Nej!

S-Bus och PPM / CPPM är två olika protokoll.
                  Men om du har en mottagre som ger CPPM ut, X4R har en firmware som byter ut S-Bus mot CPPM om du inte har någon annan mottagare.

/Jonas
                  Ok, då vet jag. Det verkar finnas X4R S.bus-CPPM firmware för EU och non EU men inte EU-LBT som jag nyss uppdaterat till :( Blir väl en converter i så fall.

Edit: Ännu en fråga
                  Hur ser skillnaden ut mellan "Pulse Position Modulation" (det vanliga pulståget från konventionella sändare) och "Collective Pulse Position Modulation" (som tydligen ska vara avsett för collective pitch på helikopter)?
                  /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                    • 229

Näe, att CPPM har med collective pitch att göra är nog ett missförstånd.

Jag tycker snarare att det påminner om pulståget in till sändarmodulen.
                    Alltså: PPM är puls till EN kanal och CPPM är pulserna till SAMTLIGA kanaler.
                    S-BUS är ett seriellt dataprotokoll som beskriver samma sak som CPPM (http://forum.arduino.cc/index.php/topic,99708.0.html).
                    /J

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                      • 857

C i CPPM står för Combinde.
                      Pratar vi helikopter är det CCPM.
                      /Jonas

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

PPM är en sammansatt signal som innehåller info om läget för alla sändarens kanaler. PWM (Pulse Width Modulation) är den signal som innehåller info om läget för en (1) kanal. Den finner man på servots signalledning.
                        Min snabbt uppritade bild föreställer överst två "frames" av en 6 kanals PPM-signal och under den motsvarande PWM-signal för kanal 2. För skojs skull har jag ritat frame 1 med alla kanaler i mittläge och frame 2 med ett tydligt utslag på kanal 2.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: PPM-PWM.JPG
Visningar: 1
Storlek: 21,7 KB
ID: 506719
                        Hur ser då en CPPM ut?
                        /Leif

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
                          • 229

I youtubevideon (i mitt förra inlägg) såg signalen ut som inversen av din PPMsignal ovan.

Kommentar

• pernstig
                            • nov 2006
                            • 1184

Aha, i klippet säger han att PPM och CPPM är samma sak. Alltså är förklaringen i OpenTx University Glossary missvisande:

"CPPM:
                            Combined Pulse Position Modulation — Allows two functions (cyclic and collective pitch mixing) to drive three servos for the swash plate of a helicopter. See also CCPM."

Och själv blandade jag därför ihop CPPM och CCPM :concern:

Inversen:
                            Båda varianterna av PPM/CPPM förekommer, man talar om positiv och negativ modulation
                            Senast redigerad av pernstig; 2016-01-24, 19:53.
                            /Leif

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

1. Jag vill ordna en trådlös trainerfunktion mellan mina två Taranis...
                              Det funkar! Testade nyss med min X9E som elevsändare, X9D som lärarsändare och en X8R-mottagare.
                              Välj "Master/SBUS Module" i lärarsändaren under Trainer Port>Mode
                              Bind mottagaren till elevsändaren (Slave Mode)
                              Koppla ihop mottagarens SBUS med plus, minus och pin2 "heartbeat" i lärarsändarens modulfack med en "servokabel" med hona i båda ändar.
                              Trainerinställningar på samma sätt som med DSC-kabel.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Trådlös trainer.JPG
Visningar: 1
Storlek: 42,2 KB
ID: 506721
                              (FrSky-mottagarna klarar 10 V så de kan matas direkt från modulfacket på en X9D med originalbatterier men inte från en X9E som ju har 8S NiMH)
                              Senast redigerad av pernstig; 2016-01-24, 16:57. Anledning: Rättelse 8S NiMh
                              /Leif

Kommentar

• KaptenGnissel
                                • mar 2014
                                • 60

Det här med EU radio-modden kontra den ursprungliga radion. Går det att lätt skilja dem åt?
                                Jag menar, är det lätt att ta reda på om en Frsky enhet har EU modden eller inte?

Jag har en Taranis X9D sändare som jag är hyggligt säker på har den ursprungliga radion (sändaren har drygt två år på nacken). De mottagare jag har till sändaren funkar ihop med denne. Alla funkar bra utom en X8R som har strejkat för mig ett par gånger. Kan en EU moddad mottagare fungera "skapligt" med en icke EU sändare eller är de helt inkompatibla med varann?

Jag har tillgång till alla programmeringsgrunkor som behövs för att flasha ny FW i samtliga Frsky moduler jag har om det skulle vara nödvändigt. Finns det FW versioner som kanske är lite "skakiga" och som bör uppdateras?

Jag vet, många frågor men det finns säkert någon därute som vet lite om detta. Tack på förhand!

/Thom
                                Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Kommentar

Arbetssätt...