Är det ingen förordar Taranis Q X7?
FrSKY TARANIS
Kollaps
X
-
Kommentar
-
Hur har ni löst motorsäkring på era Taranisar? Jag kör med en variant av Mike Shellims idé, motorn osäkras genom att SH hålls in under drygt 1 sekund med throtteln i minläge. Säkras genom ett kort tryck på SH (och även automatiskt när sändaren stängs av). Ljudfiler talar om att motorn är säkrad/osäkrad.
För den som vill testa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._opentx2.1.zip/LeifKommentar
-
Kommentar
-
Upptäckte att det finns en färdig gassäkring som alternativ när man använder dom färdiga plattformarna i Open TX. Fattar bara inte hur man aktiverar gasen? Finns det någon hake med denna gassäkring? Undrar då jag använt en annan variant som varit uppe i den här.
/MatsKommentar
-
Jag har en snarlik variant. Man håller throtteln i miniläget plus max vänster sidoroder. Därefter SH men jag behöver inte hålla in den en sekund den släpper direkt. För att aktivera håller jag in SH en gång. Jag tycker den har fungerat väldigt bra och kopierar över den till alla elmodeller. Jag minns dock inte vems lösning detta är men misstänker att det är samma man. Jag har dock inga ljudfiler kopplad till den. Kanske något att försöka få till.Hur har ni löst motorsäkring på era Taranisar? Jag kör med en variant av Mike Shellims idé, motorn osäkras genom att SH hålls in under drygt 1 sekund med throtteln i minläge. Säkras genom ett kort tryck på SH (och även automatiskt när sändaren stängs av). Ljudfiler talar om att motorn är säkrad/osäkrad.
[ATTACH=CONFIG]61960[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61961[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]61962[/ATTACH]
För den som vill testa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._opentx2.1.zip
Så här ser den ut under
L1 a~x Gas-100 L2
L2 a~x Rod-100 SH (pil ner)
L3 Seg L1 L4
L4 AND SH (pil ner) !L1
/Mats
PS
Missade en inställning i Brytarfunktioner
BFx !L3 Säkra KN1 -100 jaSenast redigerad av senmathal; 2017-03-07, 07:39.Kommentar
-
Använder samma system på andra sändare så jag kör helt enkelt med en switch som aktiverar/deaktiverar "-100 mixern" och i Taranisen kopplat till ljudfiler som säger om motorn är aktiv eller ej. I normalt flygläge är alla mina switchar uppåt/framåt medan denna switch alltid står neråt/bakåt när jag inte flyger. Har använt det systemet under säkert 10 års tid så jag aktiverar mixern mer eller mindre automatiskt när jag landat och taxat in. Och i Taranis/Horus kan man ju konfigurera hur switcharna skall stå när man slår på radion så då är det ju ännu enklare att tillse att den står rätt när man slår på radion.
RogerKommentar
-
Ja dom logiska switcharna går ju att programmera hur dom står men du behöver väl även använda en fysiskt switch? Fördelen med varianten jag använder är att det är nästan omöjligt att aktivera motorn av misstag. Man behöver använda båda händerna och det är ingen risk att man råkar vippa en brytare åt fel håll. Det är väl därför den förprogrammerade gassäkringen i Taranis inte är så bra. Råkar man komma åt switchen av misstag är säkring inaktiverad.
/MatsKommentar
-
Jag använder en fysisk switch och har motsvarande funktion även på de Futaba-sändare jag använt sen lång tid tillbaka. Visst kan switchen stå fel om oturen slår till men eftersom jag använt detta "system" med mina switchar i över 10 år så är jag väl inarbetad - och i Taranisen och Horusen kan man ju som sagt få en påminnelse om nån switch står fel vid uppstarten. Det finns givetvis säkrare system men det finns tyvärr alltför många som kör helt "osäkrat".
RogerKommentar
-
Helt osäkrat kan man ha om man tycker att tio fingrar är för mycket
Det är så lätt att råka komma att throttelspaken med halsremmen eller vad som helst.
Men man ska inte göra som jag gjorde när jag höll på att installera en ny modell. Hade motorsäkringen aktiverad så klart. Problemet var bara att throtteln stod på max när spaken var längst ner. Gisses vilken fart en modell hinner få över vardagsrumsgolvet. Som tur kom varken människor djur eller möbler till skada. Modellen klarade sig med några mindre blessyrer.
/MatsKommentar
-
Ja, när man har fått till en "idiotsäker" motorsäkring finns det ändå lägen då man ska plocka bort propellern eller i varje fall tänka efter hur man placerar planet. Till exempel när man ska kolla failsafe, redigera funktioner o.s.v.
Vis av erfarenhet
:concern:/LeifKommentar

Kommentar