En Cub som är militärgrön och INTE gul, det gillar jag!! :applouse:
Piper Cub L4 skala 1/3
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
-
Per, Göran och Christer - tack för beröm. Det är kul att ni gillar den.
Dagens lilla projekt blev att tillverka "bubblorna" som täcker utgångarna för skevrodervajrarna på vingarnas ovansida. Började med att såga ut en ram ur en bit limträ, häftade fast plasten i denna. Gjorde en anslutning för dammsugaren i en cellplastbit där pluggen placerads. Värmde i 150° en kort stund och tryckte snabbt ner över pluggen med dammsugaren igång.....
Hälsningar
Kjell
Kommentar
-
Hej Thomas, den plast jag använder är PET (Polyethylene terephthalate). Det är alltså samma sorts plast som finns i läskflaskor och en massa förpackningar. Att det är just den plasten beror mest på att det i närområdet finns en firma som tillverkar förpackningar och har sådan plast på jätterullar och i olika tjocklekar. Dom är vänliga nog att sälja några meter då och då och priset är helt OK = deras inköpspris, ca 20 kr/kg.
Hälsningar
KjellKommentar
-
Hej Kjell!Tack Kay.
Dagens arbete blev att montera vingarna och justera in stöttorna så att V-form och skränkning blev rätt. Kan nu börja "glasa" och bygga igen vingrotens anslutning till kroppen.
MVGH
Kjell
[ATTACH=CONFIG]31053[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]31051[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]31052[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]31054[/ATTACH]
Det här är nog ett av det mest imponerande bygge jag har skådat. Att från scratch ha byggt ihop en så imponerande och välbyggd modell på så kort tid inger respekt! Att du dessutom inte väljer den vanliga gula cubfärgen tycker jag förhöjer resultatet ytterligare.:applouse::applouse::fans:
Mvh OlovKommentar
-
Ja kan bara hålla med övriga otroligt snyggt.
Nu fattas bara ett litet miniatyr hangar du kan parkera det i.
Tapatalk 2Kommentar
-
Hej Kjel, det här var en av de mest imponerande trådar jag läst på länge.
Grattis till ett fantastiskt resultat.
Hoppas allt går bra på provturen.
Något som vore ruggigt kul skulle vara om du vid tillfälle kunde posta en mer ingående instruktion på hur man arbetar med dessa rör. Lödteknik, förberedelser, materialval etc.
Du lär ju ha fått otroligt många bra ideér om hur man skall göra och inte göra nu.
Jag är förvånad att det gick så bra att klä med Solatex, det är ju så små ytor att fästa klädseln på.
Följer dina framsteg med beundran.
Mvh
Mats WFlygsmurfenKommentar
-
Hej igen,
dags för lite info om hur bygget framskrider. Det har gått lite sakta en period men i alla fall inte helt stannat av. Det är bäst att ligga i så att premiären hinns med innan snön kommer....vi hade frost i gräset en morgon förra veckan.
Det som hänt sedan sist är att "hatthyllan" bak i kabinen kommit på plats och så har jag börjat glasa "växthuset". Plasten jag använder är PET från ett lokalt företag som tillverkar blister-förpackningar. Den är inte helt klar men jag tycker det är OK, då ser man rutorna bättre. Alla rutor sitter fästade med ca 10 mm breda aluminiumlister som är pop-nitade i de underliggande stagen. Fungerar bra men jag skulle vilja ha ett nummer mindre nit. Dessa är 2,4 mm och de minsta popnitar jag hittat. De kommer att bli lite mindre framträdande när de fått grön färg hoppas jag.
Alu-listerna är skurna med mitt gamla strykmått som fått en skärande rits. Använder den till både trä, plast och nu aluminium. Efter att plåten ritsats några gånger är det bara att knäcka ett par gånger fram och tillbaka så är det klart. Listerna är målade innan de satts på plats.
Även dörren är nu färdig och monterad.
Hälsningar
Kjell
Kommentar
-
Hej Mats och tack.Hej Kjel, det här var en av de mest imponerande trådar jag läst på länge.
Grattis till ett fantastiskt resultat.
Hoppas allt går bra på provturen.
Något som vore ruggigt kul skulle vara om du vid tillfälle kunde posta en mer ingående instruktion på hur man arbetar med dessa rör. Lödteknik, förberedelser, materialval etc.
Du lär ju ha fått otroligt många bra ideér om hur man skall göra och inte göra nu.
Jag är förvånad att det gick så bra att klä med Solatex, det är ju så små ytor att fästa klädseln på.
Följer dina framsteg med beundran.
Mvh
Mats W
När det gäller att jobba med stålrören har jag följt beskrivningen på Paolo Severins sajt. Han beskriver hur man gör på ett bra sätt så jag har nog inte så mycket att tillägga. Det jag använt är en vanlig gasolbrännare med dels en smal spetsbrännare och dels en med lite större låga. Spetsbrännaren är bra när det är lite gods i en skarv men om det var flera rör som möts tyckte jag det var lättare med den grövre lågan. Var lättare att få tillräckligt varmt snabbt och bra utflyt på lodet. Sen är det förstås viktigt att skarvarna passar bra innan lödningen så det blev en hel del filande. Ock så att rören är riktigt rena i lödområdet - jag slipade med smärgelduk eller slipduk.
Bifogar en länk till Paolos beskrivning
Hälsningar
KjellKommentar
-
-
Sedan sist har plåtinklädnaden av vinginfästningen gjorts klar. Det är 0,5 mm aluplåt som i de andra plåtdetaljerna. Efter detta var det dags för att forma framrutan. Jag gjorde först en mall av depron som är lätt att klippa eller skära lite i taget så att den får OK passform och så klppte jag rutan efter den. Infästningen är med alu-lister och 2,4 mm pop-nit.
Snart dags att fortsätta med motorkåpan. Den har fått vila ganska länge. Jag har en halvfärdig kåpa i aluminium men blev inte nöjd med den så jag började jobba på en form för att göra kåpan i glasfiber/epoxy men inte heller det blev bra. Se tidigare i tråden - släppmedel med silicone som spred sig via luft eller händer och ställde till problem med målningen ab kroppen. Har inte vågat hålla på med den mer förrän allt är målat/lackat klart....men snart!
Hälsningar
Kjell
Kommentar
-
Dagens pyssel - montera trottelservo och tank och få till ett tanklock. Har letat länge efter någon lämplig skruvkork som skulle kunna användas som tanklock men utan att hitta nåt. Tänkte att det skulle gå att skruva bort och under locket skulle tankningsslangen finnas. Under ett snabbt besök på Östersunds Modellhobby under förmiddagen hittade jag ett tankningskit som var nästan rätt, bra funktion men fel utseende på locket.
Ritade upp ett lock i CAD-programmet, sparade filen som .stl och 3D-printade. Efter lite bearbetning med slippapper, några lager sprutspackel och röd färg skruvade jag fast "extralocket" på det andra. Försänkte skruven en bit och satte dit ett kort alu-rör och den typiska Cub-mätstickan.
Hälsningar
Kjell
Kommentar

Kommentar